تاریخ : سه شنبه 29 اسفند 1402
کد 7366

تاثیر انتخابات سال 1403 آمریکا بر فضای اقتصادی

اقتصاد سال 1403 ایران باید بر مبنای توسعه کسب‌وکار باشد

صاحب‌نظر و تحلیلگر اقتصادی گفت: سال 1403 با توجه تحولات بین‌المللی در کشور آمریکا و تأثیرگذاری آن بر اقتصاد ایران، توأم با تحولات و نوسان نرخ ارز و دلار همراه خواهد بود.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنایع و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در افق سال ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی شرایط جامعه را برای آحاد فعالان اقتصادی تشریح می‌کند که مسائل پیشرو را پیشبینی کنند، اظهار کرد: طبیعتا سال آینده آبستن مسائل مختلفی است که ناخواسته بر ما تحمیل و از عهده ما خارج است.
وی افزود: مسائل داخلی اقتصاد از یک سو و نیز شرایط ارزی، وضعیت تسهیلات، اوضاع بین‌المللی انتخابات از سوی دیگر بر کسب و کار ما تاثیر داشته و ما باید بتوانیم سناریوها و شرایط مختلف را برای خود ترسیم کنیم که وقتی در شرایط بحرانی قرار گرفتیم، غافلگیر نشویم.
 
سیامک قاسمی صاحب‌نظر و تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: شرایط عمومی ایران در سال ۱۴۰۳ با افزایش قابل‌توجهی از انتظارات تورمی در اقتصاد ایران ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ و تأثیر آن بر قیمت ارز و دیگر بازارهای دارایی همراه است و احتمال کاهش قابل‌توجه صادرات نفتی ایران ناشی از روی کار آمدن یک دولت جمهوری‌خواه در آمریکا وجود دارد.
 وی افزود: همچنین سرعت بیشتر افزایش قیمت ارز در ایران نسبت به سال ۱۴۰۲ و ادامه نقش قیمت دلار بازار آزاد به‌عنوان دماسنج اقتصاد وجود دارد.
 تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران با اشاره به اینکه یکی از سؤالات مهم این است که چگونه در شرایط رکود می‌توان فعالیت کرد، بیان داشت: سال آینده یک سال پر از ریسک در حوزه سیاست خارجی خواهد بود و نتیجه انتخابات آینده آمریکا سایه سنگینی بر اقتصاد ایران دارد و این در حالی است که از سال ۹۷ با خروج ترامپ از برجام این روند بر کشور ایران تأثیرگذار بوده است.
 وی گفت: در ادامه استراتژی حفظ وضع موجود و عدم اصلاحات ساختاری جدید در اقتصاد ایران (ناترازی بانک‌ها، بحران کسری بودجه دولت، بحران صندوق بازنشستگی، عدم سرمایه‌گذاری‌های زیر ساختی) از دیگر مواردی است که سال آینده ایران را با بحران مواجه می‌کند.
 به گفته قاسمی قیمت دلار به‌عنوان ژنرال اقتصاد ایران و قیمت ارز به همه بازارهای ایران شکل می‌دهد و این در حالی است که هیچ چشم‌اندازی به سمت بسته‌شدن پرونده طولانی مدت ۲۰ساله موضوع تحریم‌ها از سال ۸۲ تاکنون وجود ندارد.
 وی اضافه کرد: بدون شک تصمیمات آمریکا و اینکه چه کسی در انتخابات آن پیروز شود، تأثیرات متفاوتی بر ایران دارد، چنانچه با روی کار آمدن ترامپ اوضاع اقتصادی ایران با زمان ریاست‌جمهوری بایدن تفاوت زیادی خواهد داشت.
 این تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر ترامپ به طور قطعی گزینه و نماینده حزب دموکرات آمریکا است و احتمال اینکه وی مجدد رئیس‌جمهوری آمریکا شود، بسیار زیاد است که قطعاً با موضع‌گیری‌های جدیدی از سوی وی و تحریم‌ها مواجه خواهیم شد.
 وی بیان داشت: البته احتمال اینکه رقابت بی‌سابقه ۷۰ساله گذشته آمریکا بین «جو بایدن» و «ترامپ» به‌اضافه «کامالا هریس» بوجود بیاید، بعید نیست؛ اما شانس ترامپ برای پیروزی زیادتر است.
 قاسمی اولویت اقتصاد ۱۴۰۳ ایران را توسعه کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری خدمات، صنایع کوچک، ساختمان، صنایع بزرگ، کشاورزی و صنعت لوازم‌آرایش، مناسب است، در صنایع ساختمان متوسط و البته صنعت خودرو مناسب نیست.
وی بیان داشت: بازار ملک در ایران باید با مزیت نقد شوندگی بیشتر همراه باشد لذا خرید ملک به امید سودآوری در سال آینده با ریسک همراه است.
این تحلیلگر اقتصادی گفت: سود اقتصاد آینده در سرعت گردش سود است نه در حاشیه سود؛ زیر دسترسی به ریال سخت است و زمان گردش پول در کسب و کار بیشتر است.
وی مدل کسب‌وکار «B2C» (تعامل تجاری که طی آن، یک کسب‌وکار محصول خود را به‌طور مستقیم به مشتری نهایی بفروشد) را به عنوان یک کسب و کار دارای سود عنوان کرد و افزود: در زمینه تولید، باید محصولی تولید شود که جایگزین صادرات یا تولید به قصد صادرات باشد.
 
آلبوم تصاویر سیامک قاسمی صاحب‌نظر و تحلیلگر اقتصادی