تاریخ : پنجشنبه 24 اسفند 1402
کد 7358

دومین همایش آبزی‌پروری استان اصفهان برگزار شد

نقش کلیدی صنعت آبزی‌پروری در تأمین امنیت غذایی کشور

دومین همایش آبزی‌پروری استان اصفهان با حضور مسئولانی از کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق، مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی، سازمان شیلات، تولیدکنندگان، بهره‌برداران، اعضای تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و عموم علاقه‌مندان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست تخصصی، سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر کمیسیون با تمام توان در حال فعالیت است و کمیته‌های تخصصی به طور دقیق و کارشناسی مسائل و مشکلات بخش را مورد بررسی قرار می‌دهند. اتاق بازرگانی دوره دهم در حوزه کشاورزی بسیار فعالانه وارد میدان شده و تلاش داریم گستره خدمات‌رسانی به اعضای اتاق که در بخش کشاورزی فعالیت دارند، افزایش یابد.
 وی ادامه داد: ضروری است فعالان کشاورزی با قدرت و جدیت در اتاق بازرگانی فعالیت داشته باشند و جایگاه این بخش را در پارلمان بخش خصوصی ارتقا ببخشند، لذا از همه اعضا محترم درخواست دارم با حضور و مشارکت در برنامه‌های اتاق از خدمات پارلمان بخش خصوصی بهره ببرند و اتاق را خانه خود بدانند. با پیگیری‌های انجام شده میز خدمت کشاورزی در پارلمان بخش خصوصی راه‌اندازی شد و توانست مشکلات بخشی از اعضا را برطرف کند.
 
در ادامه، سید مهدی سماعی، معاون دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران اظهار کرد: امنیت غذایی موضوع مهمی است که دنیا به دنبال آن است و باید به آن توجه داشت، کشورهایی در آینده از اقتصاد پایدارتری برخوردار هستند که امنیت غذایی را برای خود ایجاد کنند و از نتایج آن بهره ببرند.
وی ادامه داد: باتوجه‌به وجود سواحل در مناطق شمالی و جنوبی کشور، یکی از محورهای توسعه، نگاه ویژه به ظرفیت‌های دریایی است و نقش صنعت آبزیان در این میان بسیار پررنگ است؛ لذا ضروری است در راستای جذب سرمایه‌گذاران به این بخش تلاش ویژه صورت پذیرد.
معاون دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از محاسن صنعت آبزیان می‌توان به کاهش میزان وابستگی به نهاده‌ها، امکان استفاده مجدد از آب عبوری از مزارع آبزی‌پروری و انعطاف‌پذیری در تولید آبزیان و تنوع گسترده محصولات اشاره داشت. ازآنجاکه مصرف پروتئین یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هر کشور محسوب می‌شود؛ لذا دعوت و ترغیب عموم مردم به مصرف ماهی ضروری است.
 
 محسن حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان نیز عنوان کرد: امروز بخش آبزی‌پروری دارای اهمیت بسیار زیادی است و می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند، برای افزایش بازدهی در این بخش توجه به خوراک آبزیان ضروری است و کیفیت خوراک فاکتوری مهم در توسعه این صنعت است.
 وی ادامه داد: در مجموعه تولیدی پیشگام نگاه ویژه‌ای به خوراک آبزیان داریم و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های دنیا تلاش می‌کنیم بهترین محصولات را به بازار ارائه دهیم، صنعت آبزیان دارای جایگاه ویژه‌ای در دنیاست و ما نیز در کشور باید از ظرفیت‌های متعدد این بخش برای اشتغال آفرینی و درآمدزایی بهره ببریم.
 
 محمد عزیززاده، رئیس گروه بهداشت و بیماری‌های ماهیان سردآبی سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌های تولید آبزیان، رعایت موارد بهداشتی در خصوص تولید این محصولات بسیار ضروری است.
 وی در ادامه به برخی بیماری‌های آبزیان پرورشی اشاره کرد و افزود: توجه به مباحث زیست‌محیطی و بهداشتی و رعایت توصیه کارشناسان می‌تواند به افزایش تولید و کاهش تلفات و مشکلات کمک کند.
 
 حسینعلی اسکندر شیری، مشاور تغذیه آبزیان نیز گفت: برای تکثیر و پرورش مطلوب ماهی، توجه به دو مقوله شرایط محیطی بهینه و خوراک باکیفیت لازم است، در همین زمینه استانداردسازی شرایط فیزیکی و شیمیایی آب ورودی به مزرعه ضرورت دارد.
 
آلبوم تصاویر همایش آبزی‌پروری استان اصفهان