تاریخ : يکشنبه 15 بهمن 1402
کد 7256

استخراج 60 کالای مزیت‌دار صادراتی استان اصفهان

تعدد سامانه‌های دولتی، فعالان بخش خصوصی را با مشکل روبرو می‌کند

همایش «گمرک و حال خوب» با حضور مسئولان گمرک، فعالان بخش خصوصی، رئیس اتاق بازرگانی، صادرکنندگان، کارکنان گمرک و سایر مدعوین برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق در این همایش با تبریک روز جهانی گمرک بیان داشت: مدیرکل گمرکات استان اصفهان به عنوان پیش قدم و اولین مدیرکل استان پیشنهاد برگزاری میز خدمت را در اتاق اصفهان ارائه داد که با توجه به استقبال خوب فعالان اقتصادی و اعلام رضایت‌مندی حداکثری، این طرح را الگو قرار داده و برای سایر ادارات استان نیز اجرایی نموده‌ایم. در حال حاضر ۱۰ میز دیگر با الگوگیری از میز گمرک در اتاق بازرگانی به ارائه خدمت می‌پردازند.
 وی ادامه داد: مسئولان دولتی در کنار بخش خصوصی در تلاش هستند تا بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان کاهش یابد، لذا امیدواریم با تعامل و همکاری سازنده اتاق بازرگانی و بخش دولتی شاهد کاهش مسائل تولید و تجارت باشیم. اتاق بازرگانی با مطالعه شرایط استان، ۶۰ کالای مزیت‌دار استان به منظور برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات را احصا کرد؛ اما نکته مهم اینجاست که برای استخراج اطلاعات این کالاها، مشکلات و موانع زیادی وجود داشت؛ لذا ضروری است آمارها در این بخش به‌صورت آنلاین و شفاف قابل دستیابی باشد تا با شرایط مساعدتری بتوان برای آینده اقتصاد برنامه‌ریزی کرد.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: تعداد زیاد سامانه‌های دولتی مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، لذا ضروری است تدبیری به منظور رفع این مشکل و کاهش تعداد سامانه‌ها با یکپارچه کردن آنها صورت پذیرد، از طرفی تعدد بخشنامه‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کند، لذا در این زمینه نیز نیاز به همراهی هرچه بیشتر بخش دولتی است.
 وی در پایان عنوان کرد: ضروری است گمرک اصفهان از لحاظ سخت‌افزاری تقویت شود و زیرساخت‌های مناسب‌تری برای ادامه فعالیت آن در نظر گرفته شود، امروز گمرک نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند و مرزبانی اقتصادی کشور را برعهده دارد. درهرصورت از تلاش‌ها و همکاری‌های همه عزیزان در گمرک اصفهان تشکر می‌کنم و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم خدمات مطلوبی به فعالان اقتصادی ارائه دهیم.
 
ابوالفضل اکبرپور، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران نیز گفت: برگزاری این همایش به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان جای خرسندی دارد، توجه اتاق به گمرک و تعاملات و همکاری‌های میان دو طرف نشان می‌دهد که تعاملات و همکاری‌های این دو بخش مهم اقتصادی در استان اصفهان خوب است و می‌تواند بیش‌ازپیش نیز گسترش یابد.
 وی با بیان اینکه اصفهان دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش اقتصاد است، عنوان کرد: یکی از مشکلات فعلی، تعدد بخشنامه‌هایی است که باعث ایجاد مشکلاتی برای فعالان اقتصادی شده است؛ لذا در این زمینه نیاز به بازنگری در برخی رویکردها احساس می‌شود.
 معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران اضافه کرد: در این دوره فعالیت‌های اتاق، شاهد تحول در بسیاری از بخش‌ها هستیم که جای تقدیر دارد، امیدواریم در این دوره شاهد گسترش رو افزون همکاری‌های اتاق و گمرک باشیم که به‌طورقطع به نفع فعالان اقتصادی نیز خواهد بود.
 
محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز گفت: در شرایط فعلی بهبود فضای کسب‌وکار را دنبال می‌کنیم و در این زمینه آماده همکاری با اتاق بازرگانی هستیم، همچنین در این مسیر باید از ابزارهای مناسب در این بخش بهره گرفت و از نظرات فعالان اقتصادی نیز استفاده کرد.
 
مسعود صرامی، فعال اقتصادی و کارآفرین نمونه نیز گفت: در همین شرایط می‌توان حال خوب را به فعالان اقتصادی و کارآفرینان تزریق کرد، در حال حاضر تیم ما با اجرای ۶۱ پروژه، بیش از ۲۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است و این در حالی است که بخش عمده انرژی و زمان خود را صرف برطرف کردن مشکلاتی می‌کنیم که توسط تصمیمات و بخشنامه‌ها ایجاد شده است، درصورتی‌که اگر این اتفاق نمی‌افتاد امروز میزان اشتغال ایجاد شده ما چند برابر بیشتر بود.
 وی با بیان اینکه ضروری است دولت و بخش خصوصی دست در دست هم برای رفع مشکلات حرکت کنند، عنوان کرد: درصورتی‌که قوانین و معضلات دست‌وپاگیر دامن‌گیر تولید نشود، فعالان اقتصادی می‌توانند زمان بیشتری برای فعالیت‌های مولد اقتصادی اختصاص دهند که منجر به اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی خواهد شد. در حال حاضر یکی از ظرفیت‌های مهم اصفهان، گردشگری به ویژه در بخش سلامت و درمان است، لذا می‌توان اقدامات زیادی در این زمینه انجام داد. امروز یکی از راه‌های نجات کشور، توجه به صنعت گردشگری است.
 صرامی اضافه کرد: باید گفتمان تعامل و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد و این موضوع تبیین شود که «بخش خصوصی، دشمن دولت نیست؛ بلکه دوست و یار دولت است»، اگر همکاری بین این دو بخش شکل بگیرد به‌طورقطع بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. امروز بسیاری از مشکلات همچون ترافیک، خشکی زاینده‌رود، و... قابل حل است و با بهره‌گیری از خرد جمعی می‌توان از آنها عبور کرد، لذا امید است به بخش خصوصی میدان داده شود تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.
 
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز گفت: سازمان جهانی گمرک، هر سال ششم بهمن را به عنوان روز جهانی گمرک گرامی می‌دارد، لذا این روز را به همه همکاران و فعالان اقتصادی تبریک می‌گویم. اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی از شرکای مهم گمرک محسوب می‌شوند و تلاش داریم تعامل و همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم.
 وی ادامه داد: گمرک اصفهان در حال حاضر ۴۴ انبار اختصاصی دارد و درحال‌خدمت‌رسانی به فعالان اقتصادی است، تلاشمان بر این است که شرایط را برای فعالان اقتصادی تسهیل کنیم و بسته‌های حمایتی برای آنها در نظر بگیریم. در شرایط کنونی تعدد بخشنامه‌ها و قوانین مختلف، فعالان اقتصادی را آزار می‌دهد و باید در این زمینه تدابیری به منظور کاهش بروکراسی‌ها در نظر گرفته شود. با تدابیر شکل گرفته درآمد گمرک در ۴ سال اخیر بیش از ۳ برابر افزایش داشته و میزان صادرات و واردات از گمرکات استان نیز افزایش داشته است.
 
آلبوم تصاویر همایش «گمرک و حال خوب»