تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1402
کد 7251

گردهمایی فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی استان اصفهان برگزار شد

ضرورت تقویت ارتباط بین هنرمندان و شرکت‌های صادراتی

گردهمایی فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی استان اصفهان با حضور هنرمندان، فعالان بخش خصوصی، برخی مدیران دولتی و سایر مدعوین برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، نوراله عبداللهی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اظهار کرد: اگرچه اصفهان به‌عنوان شهر جهانی و شهر خلاق در زمینه صنایع‌دستی شهرت یافته است، اما مدت‌هاست که صنایع‌دستی این استان و هنرمندانش با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند.
 وی در خصوص برگزاری و حضور هنرمندان صنایع‌دستی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: ارتباط با خواهرخوانده‌های اصفهان مشکلات خاص خود را دارد، هنرمندان معمولاً به جشنواره‌های صنایع‌دستی دعوت می‌شوند، هنرمندان سال گذشته نیز با همکاری شهرداری به رومانی سفر کردند. هزینه سفر و اسکان با افزایش نرخ ارز نسبت به سال‌های گذشته برای هنرمندان بالا رفته و به همین دلیل هنرمندان از حضور در نمایشگاه‌های کشورهای خواهرخوانده اجتناب می‌کنند.
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: فعالان صادراتیِ اصفهان دفاتری در کشورهای عضو اکو تأسیس کردند و رابطی بین این کشورها با ایران و اصفهان هستند. درواقع به‌جای حضور موقت هنرمندان در کشورهای عربی، چند شرکت این کار را انجام می‌دهند و ارتباطاتی ایجاد کرده‌اند؛ تلاش ما این است که ارتباط بین هنرمندان و شرکت‌های صادراتی را تقویت کنیم.
 او با بیان اینکه امیدواریم حضور گردشگران در اصفهان افزایش یابد، ادامه داد: اطلاع دارم ورود گردشگران چینی رو به افزایش است و امیدواریم بازار فروش صنایع‌دستی رونق پیدا کند؛ اما مزین کردن نهادهای دولتی با صنایع‌دستی، سیاستی است که در حوزه اختیارات ادارات کل است. فعالیتی که در راستای ترویج خرید صنایع‌دستی انجام داده‌ایم این بود که با پیگیریِ ما و وزارتخانه در سال گذشته به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد که از صنایع‌دستی به‌عنوان کالاهای هدیه‌ای استفاده شود.
 
 توکلی، کارشناس واحد بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز اظهار کرد: کشورهای خارجی در ابتدا بازارسازی و سپس بازاریابی می‌کنند و بر اساس نیاز مخاطب به تولید می‌پردازند، ضروری است ابتدا فرهنگ‌سازی رشته‌های صنایع‌دستی انجام شود تا بتوان مطابق با نیاز مخاطب، نقش و نگار و طرح‌های کشورهای مختلف را اجرا کرد.
 وی ادامه داد: هنرمندان ما از زبان تجارت و زبان فرهنگ کشورهای دیگر فاصله گرفته‌اند؛ لذا حضور در دوره‌های آموزشی تجاری‌سازی اهمیت دارد. هنرمندان باید تولیدات خود را بر اساس سه کارکرد مصرفی، کاربردی و تزیینی ارائه دهند.
 در ادامه جلسه، اهداف انجمن با استفاده از اساسنامه بازخوانی و کلیپ عملکرد انجمن پخش شد.
 در این جلسه سه کمیته شامل «کمیته عضویت: جذب، تولید محتوا، سایت، اینستاگرام»، «کمیته آموزش و پژوهش: شناسایی بازارهای هدف، نیازسنجی تولید و ثبت آثار» و «کمیته صادرات: نوآوری، نمایشگاه‌ها، بسته‌بندی و رفع موانع صادراتی» تشکیل و برنامه‌ریزی برای فعالیت آنها انجام شد.
 
 
آلبوم تصاویر گردهمایی فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی استان اصفهان