تاریخ : شنبه 7 بهمن 1402
کد 7226

برگزاری اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در اتاق بازرگانی اصفهان

دولت حامی بخش خصوصی در تولید و تجارت فرش است

آیین گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی - صادراتی فرش دستباف» هم‌زمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم اظهار کرد: همه ما با فرش خاطره‌های زیادی داریم، فرش بخشی از هنر و تاریخ کشور ماست و وجود آثار بسیار ارزشمند در این بخش باعث افتخار و خرسندی است. اتاق بازرگانی در راستای عمل به رسالت‌های خود، توجه به این هنر صنعت بزرگ و پرافتخار را وظیفه خود می‌داند و امیدواریم در کنار یکدیگر بتوانیم از این میراث ماندگار حفاظت کنیم.
 
 یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران از برنامه‌ریزی دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه شرایط تجارت و تولید فرش دستباف ایرانی خبر داد.
 وی افزود: مرکز ملی فرش ایران به‌عنوان مُتولی فرش دستباف، در کنار فعالان این بخش قرار دارد و تمام تلاش خود را صرف کرده و از محل منابع و اعتبارات ملی هم مبلغی برای مشارکت و حمایت مالی از این جشنواره فراهم شده است.
 وی ادامه داد: اجرای این جشنواره ملی از ۲ سال گذشته به پیشنهاد استانداری، اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان به این استان واگذار شد و به حق نخستین دوره جشنواره به‌صورت مستقل و مطلوب برگزار شد و در دومین دوره هم هم‌زمان با نمایشگاه بزرگ فرش دستباف برگزار خواهد شد.
 معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اظهار داشت: تمام ارکان تولید، تجارت و فرهنگ فرش دستباف از گذشته در بخش خصوصی وجود داشته است و دولت در جایگاه حمایتی و در کنار بخش خصوصی قرار دارد.
 وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ملی «قالی فاخر» نمونه بارز معرفی و فعالیت بخش خصوصی برای اجرای یک کار فاخر ملی است.
 حنیفی خاطرنشان کرد: این پروژه ملی به همت اصفهان به‌خوبی برگزار شده و خوشحالیم که این پروژه در این استان در حال رسیدن به هویت اصلی خود به‌عنوان یک جشنواره و نشان‌دهنده قالی فاخر ایرانی و خصوصیات آن است و مسیر تولید و تجارت فرش دستباف کشورمان را نشان می‌دهد، باید قالی ایرانی را به‌عنوان نماد فرهنگ، هنر و تمدن خود با ارائه آثار فاخر معرفی کنیم.
 وی با اشاره به اینکه اصالت و نوآوری در این جشنواره توسط داوران مورد توجه قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که راه قالی ایرانی از این مسیر به‌درستی طی و پیگیری لازم در زمینه مباحث حمایتی از طرف دولت انجام شود.
 معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران گفت: وزارت صمت متولی حوزه فرش دستباف است و این وظیفه را دارد که اقدامات لازم برای حمایت و پیگیری قوانین را انجام دهد و امیدواریم شاهد شکوفایی و اعتلای فرش دستباف ایرانی باشیم و برنامه‌های بزرگ‌تری در اصفهان و سایر استان‌هایی که قالی متعلق به آنهاست، انجام شود و ما هم همچنان از این هُنر صنعت حمایت خواهیم کرد.
 وی با اشاره به اجرایی شدن و فعالیت کارگزاری‌های فرش و صدور شناسنامه فرش در کشور اضافه کرد: پیشنهاد شناسنامه‌دار کردن قالی‌هایی که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید، سال گذشته داده شد، یکی از بهترین کارگزاری‌های صدور شناسنامه در اصفهان است و این کار به گسترش فرهنگ، تایید اصالت و بازگشت فرش ایرانی به جایگاه خود کمک می‌کند.
 حنیفی افزود: امروز شرایط تجارت و تولید فرش دستباف آن چیزی نیست که از این هنر فرهنگ و صنعت بومی ایران می‌رود.
 وی ادامه داد: هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی با تاروپود تمام ایرانیان آن‌چنان درآمیخته که گویا جزو بدیهیات زندگی آنها شده و شاید به همین دلیل کمی مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است.
 معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران اضافه کرد: نمی‌خواهم بگویم که حال فرش دستباف ایران خوب نیست؛ اما شرایط هم مطلوب نیست و بخش دولتی با کمک بخش بزرگ خصوصی فعال، برای حمایت و کمک به این بخش در حال تلاشند.
 
 مهدی مظهری، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نیز گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.
 وی افزود: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت‌فرسایی بود که با همکاری مسئولان مرکز ملی فرش محقق شد. جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسئولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت به‌عنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.
 مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد؛ اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود.
 وی اضافه کرد: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان «GS1» است که در حوزه کدگذاری کالا و خدمات فعالیت دارد و این سازمان استانداردهایی را در حوزه کاتالوگ‌گذاری کالاها (فهرست راهنمای اشیاء و کالاها) مشخص می‌کند.
 مظهری خاطرنشان کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد به‌عنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند.
 وی بیان کرد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضا شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.
 مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف به‌صورت بین‌المللی انجام می‌شود و باتوجه‌به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور هم‌زمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.
 وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود.
 مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود.
 
 شاهین آذری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: فرش دستباف ایران قدمت چند هزارساله دارد که به دوره هخامنشیان و چند صد سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و با گذشت زمان بر تنوع طرح‌ها و تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شده و با توجه به ذوق و استعداد بی‌نظیر ایرانیان در زمینه خلق آثار هنری، همواره مسیری رو به رشد را طی کرده است.
وی با بیان اینکه تاریخچه فرش دستباف اصفهان هم به دوران صفویه برمی‌گردد، افزود: کارگاه‌های بسیار بزرگ قالی‌بافی به دستور شاه عباس در مرکز شهر اصفهان ساخته شد و به دلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفویه به هنرهای دستی، بهترین و زیباترین فرش‌های دستباف ابریشمی در آن زمان در شهر هنرپرور اصفهان و توسط هنرمندان این دیار بافته شد.
 وی ادامه داد: امروز اصفهان به‌عنوان میزبان برگزاری آیین جشنواره ملی قالی فاخر ایرانی و به‌منظور نکوداشت و تجلیل از این اثر ملی و جهانی و با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور، تمام تلاش خود را در برگزاری این رویداد ملی انجام داده است.
 به گفته وی، امسال با برگزاری دومین جشنواره هم‌زمان با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، اصفهان به تداوم این راه و هرچه پربارتر شدن آثار و پیامدهای آن امید دارد و این امر با مساعدت همه صنعتگران، تُجار و فعالان و ذی‌نفعان حوزه فرش دستباف میسر می‌شود.
 آذری گفت: جشنواره قالی فاخر به‌عنوان یک رویداد ملی در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان و در راستای شناسایی و معرفی آثار برگزیده فرش دستباف طراحی و ابلاغ شد.
 وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اضافه کرد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین‌المللی، تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
 
سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان نیز گفت: نخستین جشنواره قالی فاخر سال گذشته با استقبال پرشور و کیفیت خوب برگزار شد، دومین دوره این جشنواره نیز در سال جاری برگزار شد، فرش‌های بسیار باکیفیتی در این دوره از جشنواره به نمایش در آمد و با توجه به سطح بالای تولیدات، داوری‌ها به صورت کاملا تخصصی و کارشناسی انجام گرفت.
 
 شایان ذکر است جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار شد. در این رویداد از آثار برگزیده و فاخر کشور در هشت رسته و سه گروه فرش‌های روستایی و عشایری، فرش‌های شهری‌باف و فرش‌های مدرن تجلیل شد.
 همچنین مراسم رونمایی از صدور شناسنامه فرش نیز بعنوان خدمت جدیدی از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و افتتاح کارگزاری‌های صدور شناسنامه فرش دستباف سراسر کشور هم‌زمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 
 
آلبوم تصاویر دومین جشنواره ملی قالی فاخر