تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1402
کد 7028

 اتاق بازرگانی اصفهان خواستار تجدیدنظر در بارگذاری جدید بر روی زاینده‌رود شد

 توقف فوری طرح بن - بروجن خواسته فعالان اقتصادی اصفهان

 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با ارسال نامه‌ای فوری به رئیس‌جمهور ضمن اعتراض به اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن خواستار توقف فوری این طرح شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با ارسال نامه‌ای فوری به حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور خواستار تجدیدنظر در بهره‌برداری از طرح بن- بروجن و توقف فوری این طرح شد.
 در بخشی از این نامه آمده است:
 «گویا قرار است طرح " انتقال آب بن - بروجن" در سفر قریب‌الوقوع حضرتعالی افتتاح گردد که به دلایلی نگرانی‌هایی را در بین فعالان اقتصادی، به‌ویژه کشاورزان و کارآفرینان ایجاد نموده است. مطابق مواد ۲۱، ۲۴ و ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف شده است ابتدا منابع آب لازم را تأمین نماید، سپس از محل آن منابع تخصیص داده و مجوز بهره‌برداری صادر کند. همچنین در مواد ۱۸ و ۴۴ قانون مذکور و سایر مقررات مرتبط و نظرات مقام معظم رهبری و فقهای محترم شورای نگهبان، تخصیص از حقابه‌های مردم و تعرض به آنها، فاقد وجاهت شرعی و قانونی است. مطابق مصوبات جلسات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای‌عالی آب و جلسه پانصد و دهم شورای امنیت کشور و مصوبات جلسات دوم، چهارم، ششم، هشتم و نهم شورای هماهنگی زاینده‌رود (به ریاست وزیر نیرو) مقرر و تأکید شده است:
  الف- بارگذاری‌ها و تخصیص‌های وزارت نیرو در حوضه زاینده‌رود، چند برابر آب تأمین شده در این حوضه می‌باشد.
  ب- تا زمان تأمین منابع لازم و جبران تخصیص‌های اضافی و تعیین تکلیف حق‌آبه‌ها، هیچ برداشت جدیدی، حتی برای شرب و صنعت، و همچنین هیچ‌گونه بارگذاری جدیدی در این حوضه انجام نشود.»
 در ادامه این نامه، رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان تأکید کرده است:
 «وزارت نیرو متعاقب مصوبات فوق‌الذکر در دولت قبل، مکاتباتی را برای توقف طرح‌های مشمول در دو استان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری ارسال نمود که سوابق مکاتبات به پیوست تقدیم می‌گردد.
 جناب رئیس‌جمهور، با فرض اینکه هیچ‌کدام از مصوبات و قوانین فوق‌الذکر وجود نمی‌داشت، آیا به واقع با وضعیت خشکی تالاب گاوخونی و نابودی معیشت ده‌ها هزار کشاورز استان اصفهان و معضل فرونشست زمین و مشکلات زیست‌محیطی و مسائل اجتماعی و امنیتی موجود حاصل از خشکی زاینده‌رود، آیا منطقی برای برداشت جدید آب از این رودخانه خشک و حوضه کم آب، آن هم انتقال به حوضه پرآب وجود دارد؟ (آب برداشتی از طرح بن-بروجن به مناطقی می‌رود که در حوضه پرآب کارون هستند)
 مصوبات و مقررات اشاره شده مکرراً از زبان مسئولین اظهار و قول اجرای آن داده شده است؛ ضمن اینکه مطابق اصول ۲۰ و ۲۲ قانون اساسی، حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است و همه افراد ملت در حمایت قانون از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»
 در پایان این نامه آمده است:
 «با توجه به اینکه اجرای طرح بن-بروجن منافی با کلیه مصوبات قانونی مراجع ذی‌صلاح و تضییع کننده حق مسلم اشخاص بوده و دارای تبعات غیرقابل‌جبران و رسمیت بخشیدن به نقض قانون خواهد بود (در حالیکه راهکارهای اجرایی بهتر و کم‌هزینه‌تری با همراهی بخش خصوصی و دولت در راستای تأمین منافع هر دو استان وجود دارد)؛ لذا مستدعی است تدابیر و دستورات لازم در راستای توقف طرح مذکور و استفاده از دیگر ظرفیت‌های اشاره شده برای برون‌رفت از مشکل را صادر فرمایید.»