تاریخ : يکشنبه 2 اسفند 1394
کد 630

در سی و سومین جلسه شورای گفتگو دولت وبخش خصوصی اصفهان مطرح شد؛ تشکیل کارگروه تخصصی برای ایجاد یک نهاد پولی و اعتباری یا بانک توسعه استان اصفهان

سی و سومین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی تاسیس یک نهاد پولی و اعتباری توسعه در استان اختصاص یافت .

سی و سومین جلسه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی تاسیس یک نهاد پولی و اعتباری  توسعه در استان اختصاص یافت .

«رسول زرگرپور» استاندار اصفهان در این جلسه گفت: ايجاد يك موسسه ي مالي و اعتباري و به منظور مصرف عمده ي منابع در استان اصفهان امري مهم و حياتي است و  با توجه به اينكه ۱۰ درصد منابع بانكي كشور در استان اصفهان جريان دارد كاملا معقول و منطقي است كه يك موسسه ي مالي و اعتباري در اصفهان داشته باشيم و اين باعث خواهد شد كه عمده ي منابع در استان مصرف شود .وی افزود:از دو سال قبل متوجه شديم كه بخش قابل توجهي از منابعي كه در اين استان از طريق بانك ها جذب مي شود در استان هاي ديگر هزينه مي شود و به عبارتي نسبت منابع به مصارف در سيستم بانكي در حدود ۵۲ درصد بود در حالي كه قانون اجازه مي دهد به ۸۵ درصد برسد .استاندار اصفهان افزود: براي حل اين مشكل دو كار به موازات هم صورت گرفت و بر اين اساس سيستم بانكي تحت نظارت و فشار قرار گرفت كه اين نسبت افزايش يابد و امروز اين نسبت به بالاي ۸۵ درصد رسيده است و مي توان گفت به اهداف مورد نظر رسيديم . زرگرپور با بيان اينكه اين ايده فكر جديدي نيست، گفت: تاسيس موسسه ي مالي اعتباري در استان از يك دهه قبل مورد توجه بود ولي به دلايل مختلف اين كار انجام نشده و فرصت هاي طلايي در اين رابطه از دست رفته است و امروز در سخت ترين شرايط براي ايجاد اين موسسه هستيم .مدير ارشد استان با تاكيد بر اينكه اين كار مهم بايد انجام شود، گفت: يك گروه كارشناسي ۴ گزينه را بررسي و پيگيري كردند كه شامل : ايجاد بانك استاني كه به نظر مي رسد تقريبا غير ممكن باشد، ديگري ايجاد موسسه ي مالي و اعتباري و يا به عبارتي تقويت موسسه ي مالي و اعتباري موجود استان و تبديل كردن آن به يك موسسه ي استاني قوي كه امكان پذير  است .زرگرپور به گزينه هاي ديگر نيز اشاره كرد و گفت:‌ ايجاد يك شركت توسعه و عمران استاني كه بتواند مسایل بانكي را نيز پوشش دهد و گزينه ي آخر ايجاد يك شركت تعاوني با گرايش بانكي است .رسول زرگرپور افزود:‌كارگروه ۶ نفره اي نيز تشكيل شده است كه تا ماه آينده اين گزينه ها را بررسي خواهد كرد و در جلسه ي بعدي نتايج عنوان خواهد شود كه اين كار اساسي و حياتي كه در رابطه با تجهيز منابع بانكي و مالي بايد در استان ايجاد كنيم را به نتيجه برسانيم كه بسيار مي تواند در توسعه و عمران استان و تامين منابع مالي براي بخش ها و واحد هاي اقتصادي و جلوگيري از انتقال منابع استان به استان هاي ديگر موثر باشد .استاندار اصفهان همچنين به انتخابات پيش رو نيز اشاره كرد و از جامعه ي بزرگ تجاري، بازرگاني و صنعتگر استان خواست كه مشاركت بزرگي در انتخابات داشته باشند .

تکمیل پروژه های زیر ساختی استان به تامین مالی نیاز دارد

«سید عبدالوهاب سهل آبادی»رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به اهمیت انتخابات  7 اسفند خواستار حضور حداکثر مردم بویژه  فعالان اقتصادی شد و گفت:مجلس شورای اسلامی به عنوان  رکن قانون گذاری  کشور  همواره در رونق فضای  کسب و کار  و سایر بخش های کشور دارای اهمیت بسیاری است . 

وی با اشاره به اعزام هیات اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان به روسیه گفت:متاسفانه برای ورود به بازار روسیه اتاق های بازرگانی به صورت ناهماهنگ عمل می کنند و پیشنهاد می شود که اتاق ایران با یک برنامه مشخص و جامع به این بازار توجه کند.   

سهل آبادی اتصال شبکه بانکی کشور به سوئیف را اقدامی موثر در توسعه روابط اقتصادی شرکت های داخلی برشمرد و گفت:خدمات بانکی بویژه در حوزه بین الملل می تواند به  توسعه تجارت بنگاههای اقتصادی  منجر شود و رونق اقتصادی در کشور ایجاد کند .

وی با اشاره به خروج منابع پولی استان اصفهان گفت:اجرای پروژه های بزرگ ملی و استانی اصفهان به دلیل تامین مالی معطل مانده است و امیدواریم با تشکیل شرکت های سرمایه گذاری  شاهد اجرای این پروژه ها با استفاده از منابع پولی داخل استان باشیم .

بانک استان اصفهان بایستی بتواند خدمات بانکی بین المللی ارایه دهد

«محمود تولایی »رییس اتاق کاشان و عضو شورای گفتگو در این جلسه با اشاره به تعدد بانک در کشور گفت:متعدد بودن بانک ها یکی از چالش های اقتصادی کشور شده است.

وی اضافه کرد:بانک استان اصفهان بایستی بتواند تعاملات بین المللی داشته باشد و علاوه بر گشایش اعتبار استاندی داخلی از طریق  سوئیف بتواند خدمات مالی بین المللی  به فعالان اقتصادی ارایه کند.

«مصطفی رناسی»عضو شورای گفتگو در این جلسه خواستار مشارکت واحدهای بزرگ تولیدی استان در شکل گیری  بانک توسعه ویژه استان  اصفهان شد و گفت:گشایش حساب این شرکت ها در این بانک به همراه پیمانکاران و کارکنان می تواند گردش مالی قابل توجهی برای استان ایجاد کند.  

«عباس حاج رسولیها»عض شورای گفتگو خواستار شکل گیری تعاونی اعتباری دراستان اصفهان شد و گفت:تشکیل این تعاونی می تواند نقش مهمی در تامین مالی بنگاههای اقتصادی درون استان  داشته باشد.

«مصطفی متین راد»عضو مدعو شورای گفتگو در این جلسه با ارایه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه تشکیل بانک استان گفت:تاسیس بانک استان در قالب پیشنهاد جامع به بانک مرکزی ارایه شده است ولی صدور مجوز بانک مسیر بسیار طولانی و یر ممکن است .

«ملکوتی خواه»نماینده کمیسیون مشترک بانکها در این جلسه گفت:نرخ بازده سرمایه گذاری در صنعت و تولیدی نسبت به سایر بخش ها پایین تر است و بانکها و موسسات مالی نمی توانند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این بخش قرار دهند .


آلبوم تصاویر 33شورا-12-94