تاریخ : شنبه 17 بهمن 1394
کد 600

در کمیته کارشناسی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح شد ؛ نبود تشکل صادراتی ،فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات و نبود انسجام گروهی مشکلات بخش سنگ استان اصفهان

نخستین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در موضوع سنگ با حضور مسوولین و فعالان این بخش در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

نخستین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در موضوع سنگ با حضور مسوولین و فعالان این بخش در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

ماشین آلات و تجهیزات سنگ بری ها به روز نیست

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،«سید عبدالوهاب سهل آبادی» رییس اتاق اصفهان  در این جلسه گفت: یکی از مهمترین چالش واحدهای معدنی و سنگ بری به روز نبودن ماشن آلات و تجهیزات است  و در این راستا باید حمایت ویژه از سوی بانکها و دولت صورت گیرد. وی انسجام بخشی واحدهای سنگ بری و تشکیل شرکت تعاونی های توانمند را یکی از راهکارهای مقابله با بحران کنونی واحدهای سنگ بری برشمرد و گفت:با واحدهای کوچک و هزینه های بالای تولید در قمایس اندک  نمی توان در عرصه جهانی به رقابت با شرکت های ترکیه ایی و ایتالیایی پرداخت بلکه فعالان بخش سنگ باید به صورت گروهی منسجم  با امکانات روز به رقابت در بازارهای جهانی  بپردازند. وی با اشاره به اینکه عمده اشتغال ایجاد شده در سنگ بریها برای افاغنه است ،گفت:بایستی شرایطی ایجاد شود که کارگران ایرانی در سنگ بری ها اولویت اشتغال داشته باشند . سهل آبادی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار مقابله با صدور مجوز اتحادیه و انجمن های سنگ برای واحدهای سنگ بری شد و گفت:اتحادیه های صنفی نبایستی مجوز فعالیت برای واحدهای سنگ بری صادر کنند زیرا این مجوزها از طریق سازمان صنعت،معدن و تجارت و بر اساس مجوز تاسیس و بهره برداری واحدهای صنعتی باید صادر شود.

مقایس تولید و حجم واحدهای سنگ بری  اندک است

«محمد زینلی پور»معاون برنامه ریزی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه با مقایسه تعداد واحدهای سنگ بری استان اصفهان با ترکیه گفت: مقیاس کوچک تولید واحدهای سنگ بری  استان اصفهان نسبت به شرکت های ترکیه ایی باعث شد بازار رقابتی را از دست بدهیم.وی اضافه کرد:در هر واحد سنگ بری استان 1 تا 3 اره سنگ بر استفاده می شود و این در حالیست که در شرکت های چینی و ترکیه ایی حداقل 20 اره در یک واحد مشغول فعالیت است .وی با اشاره به ضایعات بالای واحدهای سنگ بری به دلیل استفاده از اره های قدیمی گفت:در برش ها بیش از 30 درصد کوپ  سنگ به صورت گل و لای ناشی از برش از بین می رود .

ماشین سازان داخلی می توانند ماشین آلات سنگ بریها را به روز تولید کنند

«محمدرضا برکتین»رییس خانه صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه با انتقاد از صدور معافیت گمرکی برای ماشین آلاتی که توانایی تولیدش در داخل کشور هست ولی وارد می شود، گفت:برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات سنگ بری ها می توان از ظرفیت های داخلی استفاده کرد.وی افزود: به جای تکیه بر دولت بخش خصوصی باید به خودش تکیه کند و با تشکیل تشکل های صادراتی با حضور چند واحد سنگ بری الگوی مناسبی و موفقی برای سایر بخش های  این صنعت ایجاد کنند.وی اضافه کرد:بازار صادراتی نیاز به کالای با کیفیت و قیمت مناسب است و برای این مهم باید بانک ها از تشکیل تشکلهای صادراتی حمایت کنند تا بتوان در بازارهای جهانی به رقابت  پرداخت.وی استفاده از کارشناسان و مشاوره خبره برای برنامه ریزی تولید  و صادرات سنگ را مهم ارزیابی کرد.

مقایسه سنگ بری های استان اصفهان با شرکت های ترکیه ایی

محسن ایروانی» سرپرست دفترهماهنگی اموراقتصادی وبین الملل  استانداری اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه سیاست دولت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صنعت نیست ،گفت:استفاده از امکانات  موجود و تسهیل برای ورود به بازارهای صادراتی می تواندبخشی از مشکلات صنعت سنگ استان را برطرف کند.وی خواستار تهیه فیلم از وضعیت فرآوری سنگ در ترکیه و مقایسه با واحدهای سنگ بری استان شد و گفت:دولت و بخش خصوصی در گام نخست باید بدانند مشکل صنعت سنگ چیست و راهکار و متولی حل این مشکل چه نهاد یا بخشی است. وی نبود تشکل صادراتی توانمند بخش سنگ را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و گفت:تلفیق سنگ و هنر و تولید بر اساس نیاز بازارهای جهانی می تواند تحولی در بازار این بخش در داخل و خارج کشور ایجاد کند .

از 1800 واحد سنگ بری در محمود آباد 500 واحد دارای مجوزند

«محمدجواد بگی»مدیر شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان در این جلسه خواستار تشکیل خوشه سنگ استان با هدف برگزاری تورهای تجاری و حضور در نمایشگاه های خارجی شد.وی با اشاره به اینکه 1800 واحد سنگ بری در منطقه محمود آباد مشغول فعالیت است ،افزود:500 واحد در محدوده شهرک صنعتی دارای پروانه بهره برداری اند.

صادرات یکی از راههای مهم برون رفت از بحران  صنعت سنگ است

«رضا ااحمدی»رییس انجمن  سنگ استان اصفهان  در این جلسه گفت:بحران سنگ بری ها از کاهش صدور پروانه های ساختمانی آغاز می شود که در سال 1392 در کل کشور 125 میلیون متر مربع و در سال 1393 ،65 میلیون متر مربع و در سال 1394 تا کنون 45 میلیون متر مربع پروانه صادر شده و این آمارنشان می دهد تقاضا برای سنگ در سال آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت . وی با اشاره به بحران واحدهای تولیدی آهن ، فولاد ، سیمان و آجر گفت: بحران کمبود تقاضا ابتدا از مصالح اولیه آغاز شده و سال آینده دامنگیر بخش سنگ می شود .وی صادرات را یکی از راههای مقابله با شرایط موجود دانست و گفت:تشکیل کنسرسیوم صادراتی و به روز شدن ماشین آلات و تجهیزات سنگ بری می تواند رونقی برای  بخش معادن ،سنگبری و واحدهای فرآوری  استان اصفهان ایجاد کند.

«محمود اقارب پرست»مسوول دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در این جلسه  گفت:موانع و مشکلات بخش سنگ استان اصفهان  طی جلسات کارشناسی مشخص و برای هریک راهکار اجرایی و متولی مشخص می شود و در جلسه شورای گفتگو پیشنهادات پس از بررسی اعضا به تصویب می رسد .

«مسعود صالحی»معاون معدنی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه گفت:پایین بودن صادرات سنگ استان ، پایین بودن سطح  دانش واحدهای سنگ بری ،نبود بازاریابی برای سنگ در نمایشگاه های بین المللی ،استفاده نکردن از ظرفیت معادن ،فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات و استفاده از ابزارهای قدیمی در برش سنگ ،ضعف در تامین انرژی و وجود نوسانات در حمل و نقل را از چالش های صنعت سنگ استان برشمرد.

«صدیقی»نماینده انجمن معدنکاران و معدن داران استان اصفهان در این جلسه گفت:استفاده از تکنولوژی های روز برای سنگ بری ها هزینه بسیاری دارد که با نرخ تسهیلات بانکی موجود امکان پذیر است و خارج از توان عمده سنگ بریهاست.

«حسن امینی» نماینده کمیسیون هماهنگ بانکهای استان اصنفهان  در این جلسه گفت:بسیاری از واحدهای سنگ بری برای دریافت تسهیلات پروانه بهره برداری ندارند و فقط با ارایه یک جواز تاسیس خواستار دریافت تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات اند .

«محمد مهدی زاهدی» معاون اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در این جلسه گفت:فعالان اقتصادی می توانند از مزایای ماده 132 قانون مالیات های مستقیم در راستای  حمایت از تولید و اشتغال بهره مند شوند.


آلبوم تصاویر سنگ-شورا-11-94