تاریخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401
کد 5215

در جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

تأمین امنیت انرژی، غذا و آب با راه‌اندازی بورس اکولوژیک

در دوازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به چالش‌های صنعت کشاورزی و دامپروری استان بر راه‌اندازی بورس اکولوژیک به‌منظور تأمین امنیت انرژی، غذا و آب تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه به حوزه کشاورزی و وضعیت کشاورزان آن‌طور که باید و شاید توجهی نشده و امیدوارم بتوانیم در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اجرای طرح‌هایی که برای این دوره در نظر داریم گامی برای بهبود این حوزه برداریم.
وی با تأکید بر لزوم پیگیری فعالانه مسائل این حوزه در کمیته‌های گوناگون کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی افزود: از پیشنهادات و طرح‌های فعالان و متخصصان این حوزه نیز استقبال می‌کنیم. در همین راستا راه‌اندازی بورس اکولوژیک، پروژه ملی هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی و پروژه شرق اصفهان از جمله طرح‌های اولویت‌دار در دست اقدام این کمیسیون است. صادقی با بیان اینکه نمی‌توان وضعیت نامطلوب کشاورزی در استان و کشور را ناشی از خشکسالی دانست،  تأکید کرد این امر ناشی از سوء مدیریت است.
ایجاد شهرک صنعت سبز استان در دستور کار اتاق بازرگانی اصفهان
غلامرضا اخوان فرید، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی نیز در این جلسه گفت: در جلسه هیئت‌رئیسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مقرر شد یک کمیته دانش‌بنیان در هر کمیسیون تشکیل شود که خوشبختانه نخستین کمیته در کمیسیون کشاورزی تشکیل شد.
وی افزود:تولید داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج می‌تواند یکی از زمینه‌های بسیار مهم کار کمیته دانش‌بنیان باشد که به صرفه‌جویی ارزی، ارتقای تولید دانش و سطح علمی کشور منجر می‌شود.
رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار ایجاد شهرک صنعت سبز استان را از جمله برنامه‌های کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی دانست و ادامه داد: این شهرک می‌تواند به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و کشت داروهایی گیاهی به‌صورت صنعتی و تولید مکمل‌های غذایی و دارویی اختصاص یابد.
امنیت انرژی، غذا و آب، هدف راه‌اندازی بورس اکولوژیک
مازیار مومنی، مشاور کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تشریح روند پیشرفت طرح هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی اظهار داشت: این طرح قرار است در هفت فاز اجرا شود که شامل طراحی و راه‌اندازی 10 سامانه است. هم‌اکنون برای اجرای فاز صفر، یک و دو شامل بررسی وضع موجود، تحلیل استراتژیک پلتفرم و طراحی پلتفرم و سامانه‌ها فراخوان منتشر شده است که مراحل نهایی انتخاب پیمانکار درحال انجام است .
وی همچنین اظهار داشت: تمام ذی‌نفعان این حوزه از دولت گرفته تا بخش خصوصی باید در این سامانه سهیم باشند تا بتواند عملیاتی شود لذا برای تحقق این امر و دسترسی به داده‌های سامانه‌های موجود و یکپارچه نمودن اطلاعات، تفاهم نامه‌هایی فی مابین سازمان جهاد کشاورزی ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اتاق بازرگانی در حال تدوین و اجرایی شدن است.
وی درباره پروژه ملی بورس اکولوژیک افزود: اگر منابع آب، انرژی و زمین در چرخه اکوسیستم به توازن برسند، امنیت انرژی، غذا و آب تأمین می‌شود که هدف از راه‌اندازی بورس اکولوژیک همین موضوع است.
لزوم طراحی پلتفرم واحد برای صنعت کشاورزی استان
حسین نوریان، مسئول کمیته سیاست‌گذاری، فرهنگ‌سازی و ترویج کشاورزی نوین نیز در ارائه‌ای با عنوان «تحلیل استراتژیک ازهم‌گسیختگی در اکوسیستم کشاورزی» بیان کرد: شیوع کرونا تأثیر بسزایی بر اکوسیستم کشاورزی جهان داشته و در شرایط ازهم‌گسیختگی، تازه‌واردها می‌توانند تولیدکنندگان بزرگ را از دور خارج کرده و جای آنها را بگیرند. در صورت بروز چند شرط شامل اصطکاک میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، ظهور فناوری‌های تشدیدکننده ازهم‌گسیختگی و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک بازار دچار ازهم‌گسیختگی می‌شود که این اتفاقات پس از شیوع کرونا در صنعت کشاورزی جهان رخ داده که فرصت مناسبی برای صنعت کشاورزی کشورمان است. در این شرایط نیاز به طراحی پلتفرم برای صنعت کشاورزی داریم که به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی می‌تواند بیشترین نقش را در این حوزه ایفا کند.
همچنین محمد وکیلی، عضو انجمن شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان درباره کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی و دامپروری گفت: هوشمندسازی در حوزه کشاورزی هنوز در دنیا نهادینه و کاربردی نشده و صنعت کشاورزی ایران در حوزه هوش مصنوعی بین 5 تا 10 سال و صنعت دامپروری نیز بین 2 تا 4 سال از دنیا عقب است. با سرمایه‌گذاری برای بهره بردن از هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی و دامپروری می‌توان میزان بهره‌وری را بسیار بالاتر برد. البته کشورمان در حوزه برنامه‌نویسان هوش مصنوعی رتبه بالایی در منطقه دارد اما حمایت از این متخصصان چندان مناسب نیست.
رضا زاهدی، عضو انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان نیز درباره اجرای پویش «یک لیوان شیر» اظهار داشت: صنعت کشاورزی و دامپروری استان با وجود خلق ارزش افزوده بسیار از نداشتن صدای واحد و قدرت چانه‌زنی و همچنین چالش‌های حوزه پخش محصولات رنج می‌برد. مصرف سرانه شیر یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهای جهان است و با توجه به آمار بالای شیوع انواع بیماری‌ها در کشور، پویشی با عنوان یک لیوان شیر طراحی کردیم.
تصمیمات خلق‌الساعه چالش بزرگ صادرات محصولات کشاورزی
در ادامه شیرین بهادر، عضو کمیسیون کشاورزی درباره چالش‌ها و فرصت‌های صادرات در حوزه صنعت کشاورزی بیان کرد: تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذاران یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که باعث می‌شود تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه نتوانند اعتماد لازم را در بازارهای جهانی کسب کنند و به همین دلیل بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه ندارد؛ بنابراین بخش خصوصی و فعالان صنعت کشاورزی و دامپروری باید در این سیاست‌گذاری‌ها بیشتر دخیل شوند.
سیدمحمد حسینی‌نیا، دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان نیز با اشاره به فعالیت‌های این انجمن اظهار داشت: 607 شرکت دانش‌بنیان در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان دارای 260 عضو است. پایش فعالیت‌ها، پیگیری‌ آیین‌نامه‌های اجرایی و حمایت‌های سازمان‌ها جهت تحقق شعار سال از جمله مأموریت‌های این انجمن است. خوشبختانه تفکر دانش‌بنیان از قبل در اتاق بازرگانی اصفهان به‌خصوص در کمیسیون کشاورزی وجود داشته و شاهد وفاق خوبی در میان شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.
در ادامه این نشست، روسای کمیته‌های گوناگون کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به ارائه گزارش از عملکرد این کمیته‌ها پرداختند و درخواست بودجه متمم برای پروژه‌های هر کمیته به تصویب کمیسیون رسید .

 
آلبوم تصاویر دوازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست