تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1400
کد 4827

در جلسه كميته سياست‌گذاري، فرهنگ‌سازي و ترويج كشاورزي نوين عنوان شد:

مشارکت میان واحدهای خرد تنها راه پیشرفت بخش کشاورزی

درپنجمين جلسه كميته سياست‌گذاري، فرهنگ‌سازي و ترويج كشاورزي نوين ذیل کمیسیون کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مسائل اتحاديه‌ها و تعاوني‌هاي كشاورزی بررسی شد.
محمدصادقی، رئیس کمیسیون كشاورزي، سلامت، آب ومحيط زيست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي اصفهان پراکندگی تعاونی‌های بخش کشاورزی را موجب حادث شدن مشکلات زیادی برای این صنعت دانست و گفت: نباید برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی منتظر کمک‌های دولت بود و لازم است بخش خصوصی با تعامل هر چه بیشتر در قالب تشکیل اتحادیه‌ها و تعاونی موجب اثربخشی بیشتر فعالیت‌های فعالان این بخش شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه استاندار جدید از همت کافی برای کمک به توسعه بخش کشاورزی و رفع مشکلات فعالان این بخش برخوردار است، ابراز امیدواری کرد با همت و همدلی بیشتر بخش خصوصی و پشتیبانی دولت بتوان در بخش کشاورزی تحولی ایجاد کرد.
وضعیت رو به افول سرمایه اجتماعی در بخش کشاورزی
در ادامه امیرمظفرامینی، عضوکمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان  با بیان اینکه ساختار تولید در بخش کشاورزی کوچک مقیاس است، افزود: تنها راه برای افزایش کارایی و بهره‌وری واحدهای کوچک از طریق مشارکت در قالب تشکیل اتحادیه و تشکل‌های این حوزه است.  
وی دلیل نامناسب بودن وضعیت کشاورزی کشورمان با وجود وضعیت مطلوب سرمایه اقتصادی و انسانی را ، رو به افول بودن سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: از آنجا که شاخص سرمایه‌های اجتماعی مشارکت، انسجام و اعتماد بوده و اساس تشکل‌ها مشارکت است برای پیشرفت بخش کشاورزی راهی جز مشارکت میان واحدهای خرد وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه گفت: تشکیل شرکت‌های سهامی به سهام داری مردم دلیل موفقیت بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا درحوزه اقتصاد بوده و در این صورت چون تولید ثروت به دست مردم انجام می‌شود در توزیع آن نیز عدالت بیشتری برقرارخواهد شد.
امینی ساز و کار تحقق این امر را نزدیک کردن تفکر دست اندرکاران بخش کشاورزی و تبیین اهمیت مشارکت دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان دلیل عدم موفقیت تعاونی‌های کشورمان را ضعیف بودن باوربخش اعظمی از هیئت رئیسه تعاونی‌ها نسبت به رسالت اصلی تشکیل تعاونی‌ها بیان و تصریح کرد: این در حالی است که تعاونی یک اعتقاد و باور است.  
وی نظم بخشی به اعتبارات تشکل‌ها و فعالیت‌های زیربنایی آن‌ها و انجام امور نظارت و کنترلی توسط بخش دولتی را در بهبود وضعیت این حوزه حایز اهمیت دانست.
این عضو کمیسیون با تاکید براینکه تولید کننده بودن بخش خصوصی و تصمیم‌گیر بودن دولت آفت بخش کشاورزی است، پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگانی از اتاق بازرگانی اصفهان، اتحادیه‌های بخش کشاورزی، تعاون روستایی و سازمان جهادکشاورزی در راستای فراهم کردن ساز و کار افزایش قدرت رقابت فعالان این بخش را ارایه داد.  
انسجام بخشی به حوزه تولید یکی از رویکردهای تعاونی‌های روستایی کشور
فرهاد حاجی مرادی، مدير توسعه بازرگاني سازمان جهاد كشاورزي اصفهان انسجام فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و اعتقاد و اعتماد دولت به این بخش در سپردن زنجیره تولید تا سفره مردم به آنها با نظارت دولت را موجب تغییر شرایط بازار به نفع تولیدکننده دانست.
وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی حامی بخش خصوصی بوده و با توجه به تغییر رویکرد تعاونی‌های روستایی مبنی بر انسجام بخشی به حوزه تولید با هدف صادرات و استفاده از ابزارهای نوین  و وجود عزم لازم برای مشارکت تشکل‌ها و اتحادیه‌های توانمند در تصمیم‌سازی‌های این بخش، می‌توان اقدامات خوبی در بخش کشاورزی انجام داد.
حاجی مرادی کمک اتاق بازرگانی برای برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور توانمندسازی فعالان بخش خصوصی را در رفع مشکلات این بخش حایز اهمیت دانست.  
ضرورت تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور
همچنین خدابخش توکلی، معاون سازمان تعاون روستايي استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان دومین استان توزیع الکترونیک کالا بود ، افزود: از بستر الکترونیک برای شفاف شدن امور مربوط به بخش کشاورزی استفاده شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 9اتحادیه استانی در بخش کشاورزی وجود دارد و یک اتحادیه ناظر نیز برای سپردن نظارت به بخش خصوصی ایجاد شده است.
توکلی تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور را در کاهش مشکلات این بخش وایجاد فرهنگ میل به مشارکت موثر دانست. همچنین عدم وابستگی در تامین نهاده‌ها را موجب رشد مرغداری و دامداری‌های کشور بیان کرد.
ضرورت ایجاد پلتفرمی واحد در اکوسیستم کشاورزی استان
در ادامه حسین نوریان مسئول کمیته سياست گذاري، فرهنگ سازي و ترويج كشاورزي نوين نیزبا بیان اینکه عارضه‌یابی تعاونی‌های کشاورزی از مدت‌ها پیش در دستورکار کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفته است، افزود: پلتفرم‌هایی که بتواند زنجیره بخش کشاورزی از مواد اولیه تا تولید و فروش را در یک بستر آورده و بین اجزا اکوسیستم این بخش ارتباط برقرار کند مرسوم شده است. با این وجود همان نارسایی‌های زیرساختی بخش کشاورزی در این پلتفرم‌ها در حال تکرار شدن است .
 نوریان گفت: به دلیل این مشکلات این پلتفرم‌ها امکان هم افزایی با یکدیگر نداشته و تجربه نادرست شکل گیری تعاونی‌های حوزه کشاورزی به گونه ای در حال تکرار شدن است.
وی تشکیل پلتفرمی واحد در اکوسیستم کشاورزی استان را موجب مدیریت درست اجزا، مشخص نمودن الگوی کشت واحد، حل مشکل تامین نهاده‌ها، استانداردسازی اجزای این بخش و... دانست .   
در ادامه این جلسه عملکرد ناقص و کامل نبودن زنجیره فعالیت تعاونی‌های کشاورزی، عدم هم‌پوشانی میان تعاونی‌های این بخش، عدم اعتماد کافی دولت برای سپردن بخش کشاورزی به بخش خصوصی، استفاده نشدن ازسامانه‌ها و پلتفرم‌هایی برای شفافیت توزیع محصولات کشاورزی، عدم تنوع دربازارهای صادراتی، دخالت دولت در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌های تعاونی‌ها، دولتی بودن تعاونی‌ها و عدم ایجاد برند در تولیدات محصولات گلخانه‌ای از جمله مشکلات بخش کشاورزی عنوان شد.

 
آلبوم تصاویر مشارکت میان واحدهای خرد تنها راه پیشرفت بخش کشاورزی