تاریخ : سه شنبه 28 دي 1400
کد 4809

در ششمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

آمادگی بخش خصوصی برای فعال‌سازی اموال راکد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت

ششمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی چگونگی فعال‌سازی پروژه‌های راکد و اراضی دستگاه‌های دولتی و شهرداری و بررسی چشم انداز تکمیل و توسعه کلان پروژه‌های استان با توجه به بودجه 1401 اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان امیررضا نقش، معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه 9 کلان پروژه در استان اصفهان شناسایی شده که نیازمند پیگیری است، افزود: استانداری در حال بررسی موانع اجرایی شدن پیشران‌های اقتصادی استان مانند بندرخشک، شهرک پوشاک و طلا و مناطق ویژه اقتصادی بوده و ضرب العجلی نیز برای سرمایه گذاران و سهام داران این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی از تصویب مجوز منطقه اقتصادی شهرضا در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در آینده ای نزدیک خبرداد و تاکید کرد راه اندازی منطقه اقتصادی شرق در اولویت برنامه استانداری قرارگرفته است.
معاون امور اقتصادی استانداری همچنین دهکده لجستیک را از دیگر اولویت‌های مهم استان دانست و افزود: راه اندازی فاز اول این پروژه با مجوز پایانه واردات و صادرات در حال حاضر امکانپذیر است.
وی ایجاد عزم جدی و پیگیری مستمر از سوی حاکمیت و بخش خصوصی را ضامن اجرای پروژه‌های پیشران استان دانست و گفت: در خصوص پروژه شهرک طلا اولویت استانداری اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی است ولی در صورت عدم استقبال بخش خصوصی این شهرک توسط شرکت شهرک‌‌های صنعتی اجرایی خواهد شد.
احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تسهیلگری در روند اجرای کلان پروژه‌های استان که عموما با مشارکت بخش خصوصی و حاکمیتی انجام می شود را هدف اصلی تشکیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد.
وی ایجاد ساز و کاری برای فعالسازی و تغییرکاربری اراضی دستگاه‌های دولتی با حضور جدی بخش خصوصی را از دغدغه‌های کمیسیون مذکور دانست و افزود: به همین منظور تشکیل کمیته ای مشورتی متشکل از استانداری، شهرداری، شورای شهر، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان نماینده بخش خصوصی برای تسهیل روند اجرای پروژه‌های نیمه تمام و فعال‌سازی اموال راکد دستگاه‌های اجرایی ضروری است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد کلان پروژه‌های استانی مانند دهکده لجستیک، شهرک پوشاک و دارویی با عزم و اراده راسخ موجود میان مدیران استانی و مشارکت بخش خصوصی هر چه سریعتر اجرایی شود.  
همچنین علی کرباسی زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص استفاده از ظرفیت‌های استانی برای تسریع در اجرای پروژه دهکده لجستیک  گفت: چنانچه مجموعه مدیریتی استان با زمین پیشنهادی شرکت دهکده لجستیک موافقت نمایند، با استفاده از ظرفیت‌های استانی می‌توان به سرعت فاز یک این پروژه را عملیاتی نمود.
روح الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی نیز بروکراسی پیچیده اداری در اخذ مجوزات لازم، مقررات و رویه‌های مخل و متناقض، نبود تجربه موفق تشکیل کنسرسیوم و یا تعاونی برای سرمایه گذاری در کلان پروژه‌ها و فقدان تدوین بسته های حمایتی جذاب برای پروژه‌های منتخب را از مهم‌ترین چالش‌های مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری کلان پروژه‌های استان بیان کرد.
وی در ادامه با اشاره به  ظرفیت‌های قانونی موجود برای فعالسازی و افزایش بازدهی املاک و اموال حاکمیتی تصریح کرد: متاسفانه از این پتانسیل‌ها به نحو مطلوب استفاده نشده است و استفاده بهینه و فعالسازی اموال راکد در اولویت دستگاه‌های اجرایی نبوده است.
میرزا امیری در پایان همچنین با بررسی برخی از ظرفیت‌های پیش بینی شده برای حمایت از سرمایه گذاری در پروژه‌های پیشران و دانش بنیان در بودجه  1401 به تشریح چارچوب و وظایف کمیته مشورتی فعال سازی اموال راکد نهادهای دولتی و پروژه‌های نیمه تمام پرداخت و بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تهیه بسته‌های جذاب سرمایه گذاری تاکید نمود.

 
آلبوم تصاویر آمادگی بخش خصوصی برای فعالسازی اموال راکد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام دولت