تاریخ : سه شنبه 14 دي 1400
کد 4736

در نشست آشنایی با رسته پرورش ماهیان زینتی بررسی شد:

تاثیر احداث مجتمع‌های تولید و پرورش ماهیان زینتی در مناطق کم آب

کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نشست آشنایی با رسته پرورش ماهیان زینتی را با حضور معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست که با هدف ترغیب سرمایه گذاران در زمینه پرورش ماهیان زینتی در استان برگزار شد محمد صادقی، رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توجه به تولیدات با ظرفیت صادراتی را علاوه بر رفع نیاز داخل کشور منجر به پایداری تولید دانست و افزود: فرهنگ‌سازی استفاده از ماهیان زینتی به عنوان یک تفریح سالم در خانواده‌ها می‌تواند به تضمین بازار آن کمک کند.
در ادامه  بهروز فرهمند، معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پرورش ماهیان زینتی به لحاظ گستردگی و برخورداری از آیتم‌های متنوع علمی، ظرفیت بالای اشتغالزایی و درآمدی داشته و با حمایت دولت از این صنعت و تسهیل صادرات می‌توان ارز بالایی وارد کشور کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه فناوری تکثیر و پرورش ماهیان زینتی از دامنه وسیعی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد نگرش سرمایه‌گذاران به این رسته، مثبت شده و تولیدکنندگان خبره نیز با علمی کردن زیرساخت‌های موجود به سمت تولید محصول باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی حرکت کنند.
فرهمند تصریح کرد: تجارت ماهیان زینتی از دهه 1340 خورشیدی از شرق آسیا صورت گرفته و این صنعت به عنوان صنعتی درآمدزا مورد حمایت دولت‌ کشورهای مختلف جهان بوده است.
 معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یکی از دلایل مهم رشد مستمر تولید ماهیان زینتی را گرایش زیاد مردم به این رشته و نگهداری آکواریوم در خانه عنوان و تصریح کرد: بدون شک تفکر داشتن آکواریوم و محبوبیت جهانی نگهداری از ماهیان زینتی، مدیون ماهی طلایی یا گلدفیش ایرانی‌ها است.
فرهمند ضمن اشاره به پتانسیل مناسب و موثر پرورش ماهیان زینتی و آکواریومی در کشور، نیاز به فضا و سرمایه کم را از دلایل تمایز این صنعت نسبت به دیگر کسب و کارها عنوان کرد.
 وی بی نیازی به آب جاری را از مهم‌ترین شرایط سهل راه اندازی کارگاه‌های تولید ماهیان زینتی دانست و گفت: بخش عمده تولید این نوع ماهیان در اصفهان در قالب تولید خانگی انجام شده ولی با ایجاد واحدهای صنعتی و نظارت بهتر دامپزشکی و شیلات براین کارگاه‌ها می‌توان محصولات باکیفیت بالاتری تولید نمود.
فرهمند برخورداری از تجربه و آگاهی علمی و عملی در پرورش ماهیان زینتی را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: سهولت صادرات موجب تداوم این رسته درآمدزا و اشتغالزا خواهد شد.
وی مجهز بودن واحد پرورش ماهی به منابع آب، برق و گاز، آغاز کار با پرورش نوزاد ماهی ، در نظر گرفتن محل کارگاه در نزدیک‌ترین محل ممکن به شاهرگ‌های ارتباطی، تمرکز بر پرورش گونه‌های محدود در آغاز کار و توجه به مقوله بازاریابی را از نکات کلیدی در پرورش صنعتی ماهان زینتی بیان کرد.
وی در ادامه به ارایه توضیحاتی در خصوص تقسیم بندی انواع ماهیان زینتی پرداخت و گفت: خانواده اصلی ماهیان زینتی شامل زنده‌زا، طلایی، بارب، تترا، سیکلید و گوارمی هستند.
فرهمند با اشاره به اینکه طبق آخرین گزارشات سازمان خوارو بار و کشاورزی بیش از 190 کشور دنیا در امر صادرات و واردات آبزیان زینتی فعالیت دارند، گفت: ارزش این مبادلات سالانه بالغ بر 15 میلیارد دلار می‌باشد.
وی بزرگ‌ترین قطب صادراتی دنیا در این حوزه را جنوب شرقی آسیا و کشور سنگاپور معرفی و تصریح کرد: بر اساس آمار فائو در سال 2004 مقدار کل حجم صادرات و واردات و صادرات مجدد آبزیان زینتی به وزن حدود 34میلیون تن و میزان تجارت جهانی آن در سال بالغ بر 560 میلیون دلار می‌باشد.
فرهمند ایران را با توجه به سواحل گسترده خلیج فارس گزینه مناسبی برای پرورش آبزیان زینتی دریایی دانست و تاکید کرد می‌توان با ایجاد شرایط لازم در این محدوده بر روی تکثیر گونه‌های موجود اقدام کرد. وی همچنین خواستار توجه جدی بر ایجاد مکان‌های عمومی و آکواریوم‌های بزرگ در کشور شد.  
معاون شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ساخت تجهیزات و لوازم آکواریومی را یکی دیگر از شاخه‌های مهم این صنعت بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده صنایع و لوازم جانبی و تجهیزات آکواریومی آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، چین، ایتالیا، تایوان و... بوده اند.
فرهمند همچنین بر ضرورت تعامل سرمایه گذاران پرورش ماهیان زینتی با تولیدکنندگان باتجربه تاکید کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه، امکان ایجاد مزارع گسترده و به کارگیری شیوه‌های نوین تولید در کشور مهیا نبوده و از طریق تعامل سرمایه گذار با تولیدکننده می توان این نقیصه را مرتفع کرد.
وی تصریح کرد: استان اصفهان با ظرفیت تولید 67 میلیون قطعه در سال 99 رتبه اول کشوردرتولید انواع ماهیان زینتی را دارا می باشد. و باتوجه به شرایط اقلیمی واستعدادهای موجود در مناطق مختلف استان، به ترتیب کاشان، نجف آباد، اصفهان، آران و بیدگل و نطنز بیشترین میزان تولید در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.
وی یکی از طرح‌ها و ایده‌های موثر و قابل تامل در اجرای موفق تولید ماهیان زینتی و دستیابی به اهداف اقتصادی آن را ایجاد مجتمع‌های تولید و پرورش این نوع ماهیان دانست و افزود: در صورت دارا بودن پشتوانه مالی مناسب با حداقل آب قابل دسترس نسبت به سایر فعالیت‌های کشاورزی می‌توان این فعالیت را گسترش داد و با ایجاد این مجتمع‌ها در مناطقی که کشاورزی و زراعت تحت تاثیر خشکسالی و کم آبی‌های چندسال اخیر قرار گرفته می توان به عنوان حوزه کاری جایگزین، مشکلات کشاورزان را کاهش داد.  
وی متمرکز شدن شرایط مدیریت برتولید ،کاهش هزینه‌های سرمایه ای، سرشکن شدن هزینه‌های اولیه نقشه برداری و...، تولید خوراک به صورت متمرکز و کاهش هزینه تولید خوراک و... را از اهداف و مزایای احداث مجتمع پرورش ماهیان زینتی عنوان کرد.
فرهمند در ادامه به تشریح مراحل دریافت مجوز واحد پرورش ماهی زیتنی پرداخت.

 
آلبوم تصاویر تاثیر احداث مجتمع‌های تولید و پرورش ماهیان زینتی در مناطق کم آب