تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1400
کد 4694

وبینار الزامات تولید صنایع‌دستی برای بازارهای جهانی به همت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد؛

افزایش صادرات صنایع‌دستی مستلزم اصلاح قوانین غیرتخصصی است

وبینار «الزامات تولید صنایع‌دستی با تأکید بر بازارهای جهانی» به همت کمیسیون گردشگری، صنایع‌دستی و فرش و واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان و با همکاری اتحادیه صنف صنایع‌دستی شهرستان اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در این نشست با بیان اینکه جلب اعتماد مشتری در فروش صنایع‌دستی بسیار مهم است، گفت: فروشگاه‌هایی در اصفهان وجود دارد که فروش بسیار بیشتری نسبت به سایرین دارند چون موفق به جلب اعتماد مشتریان خود شده‌اند و مشتریان از آنها خرید اینترنتی هم انجام می‌دهند.
وی درباره اشتغال در حوزه صنایع‌دستی افزود: در استان اصفهان حدود 60 هزار نفر پروانه تولید و مجوز دارند .علاوه بر اشتغال مستقیم، صنایع‌دستی اشتغال غیرمستقیم زیادی نیز فراهم می‌کند.
شیردل از وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست کرد از قانون صادرات کالای فرهنگی برای صادرات صنایع‌دستی به خارج از کشور و برگزاری نمایشگاه در این کشورها استفاده کند.
محمد نکویی اصفهانی مسئول امور بین‌الملل و کمیسیون فنی صادرات اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان نیزدر این وبینار اظهار داشت: هنر و صنایع‌دستی نشانگر فرهنگ و تمدن هر کشور است. تاریخ کهن ما و زندگی ایرانیان همواره با صنایع‌دستی آمیخته بوده، اما دلخوش کردن به این ظرفیت‌ها برای حضور در بازارهای جهانی کافی نیست.
وی با بیان اینکه تولید قلب تپنده اقتصاد است، افزود: صادرات فرش و صنایع‌دستی ایران از ۶۲۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۰ به تنها ۱۳۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ سقوط کرده، این در حالی است که تجارت جهانی صنایع‌دستی در سال 2020 بالغ بر 718 میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد سهم کشورمان تنها 0.01 درصد بوده است. تحریم‌های ظالمانه غرب، ناکارآمدی نمایندگی‌های خارج از کشور، قوانین دست و پاگیر و غیرتخصصی، عدم توجه مسئولان در دولت‌های قبلی و رقابت شدید کشورهای مطرح در صنایع‌دستی و حضور مستمر آنها در بازار جهانی از جمله دلایل کاهش صادرات صنایع‌دستی و فرش ایران است.
نکویی ادامه داد: اگر نماینده‌های خارج از کشور فعال بودند در همین وضعیت تحریم نیز نباید با چنین صادرات اندکی مواجه می‌شدیم. همچنین قوانین غیرتخصصی گمرکی موجب دلسردی هنرمندان از حضور در نمایشگاه‌های خارجی و صادرات صنایع‌دستی شده در حالی که صنایع‌دستی می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد.
مسئول امور بین‌الملل و کمیسیون فنی صادرات اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان بیان کرد: استفاده از مواد اولیه مرغوب با اولویت مواد طبیعی، مقاومت کالا در شرایط متفاوت آب‌وهوایی، دقت در فرم و زیبایی، استفاده از صنعتگران ماهر، کنترل کیفیت و استمرار نظارت بر کیفیت محصول، فروش محصول با قیمت تمام‌شده منطقی و معقول، به حداقل رساندن استفاده از تکنولوژی در فرآیند تولید، تبلیغات و انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری تولیدکننده در قبال مشتری از الزامات تولید صنایع‌دستی برای بازارهای جهانی است.
نکویی با بیان اینکه در فرآیند تولید صنایع‌دستی کیفیت هرگز نباید فدای کمیت شود، اضافه کرد: تولیدکننده صنایع‌دستی تنها باید دغدغه تولید داشته باشد و بازاریابی را به بخشی در کارگاه خود یا شرکت‌های بازاریابی بسپارد که البته نباید هزینه زیادی ببرد.
نکویی با بیان اینکه در کشورمان از بسته‌بندی صنایع‌دستی برداشت اشتباهی شده، اظهار داشت: بسته‌بندی‌های بزرگ، لوکس و شیشه‌ای با صنایع‌دستی همخوانی ندارد. بسته‌بندی صنایع‌دستی صادراتی باید سبک، کم‌حجم، ساده و متناسب با مقوله صنایع‌دستی باشد و از محصول حفاظت کند. همچنین باید بروشوری در چند خط برای توضیح چگونگی تولید محصول در کنار آن قرار دهید.

 
آلبوم تصاویر افزایش صادرات صنایع‌دستی مستلزم اصلاح قوانین غیرتخصصی است