تاریخ : سه شنبه 2 آذر 1400
کد 4605

در نشست کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش مطرح شد:

آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای ارائه بسته‌های پیشنهادی حوزه گردشگری به مجلس شورای اسلامی

کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به برگزاری نشستی با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مجتبی محفوظی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه صنعت گردشگری در حال حاضر برای تمامی کشورهای جهان ازاهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با این وجود در کشور ما این صنعت مورد کم لطفی قرار گرفته است.
مسئول کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس با بیان اینکه از زمان تصدی این کمیته تاکنون تلاش زیادی برای شناساندن اهمیت صنعت گردشگری، پتانسیل‌های بالای این صنعت در ایران، ضرورت توجه و استفاده از این ظرفیت و تشریح منافع حاصل از استفاده حداکثری از این پتانسیل به اعضاء کمیسیون فرهنگی انجام گرفته است ابراز امیدواری کرد با روی کارآمدن دولت جدید و تشکیل جلساتی در این حوزه با وزیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون مربوطه، این صنعت توسعه یابد.
محفوظی گفت: برای توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور می‌توان ازاصفهان به عنوان قطب میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور شروع کرد.  
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اصفهان را یکی از ظرفیت‌های ویژه گردشگری کشوردانست و تاکید کرد: اصفهان در این صنعت از دیگر استان‌های کشور جلوتر بوده که نشان ازپشتکار و تلاش مردم این استان دارد.
محفوظی در ادامه با تاکید بر اینکه رفع اثرات تحریم‌ها علیه کشورمان در صورت قدرت بیشتر صنعت گردشگری به راحتی ممكن بود، افزود: بخش اعظمی از مشکلات صنعت گردشگری تنها از طریق هزینه کردن دولت قابل حل است اما باید توجه داشت طی دو سال گذشته تحت تاثیر کرونا و تحریم‌های ظالمانه ،درآمدهای دولت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه پیگیر رفع مشکلات قانونی صنعت گردشگری از طریق وزارتخانه مربوطه ومرکز پژوهش‌های مجلس خواهم بود، اظهار نمود:  بنده به عنوان عضوی از جامعه گردشگری کشور پیگیر راهکارهای خروج این صنعت از خمودگی و رونق آن هستم.     
در ابتدای این نشست نیز علی کرباسی زاده، مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: پارلمان بخش خصوصی اصفهان با مشارکت تمامی ذینفعان گردشگری استان، چشم اندازی برای توسعه این صنعت در استان ترسیم کرده و در این مسیر در حال حرکت است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به این صنعت در کشورمان افزود: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری از هر 11فرصت شغلی در دنیا یک شغل مستقیما در حوزه صنعت گردشگری فعال بوده و 9درصد تولید ناخالص جهانی در این حوزه است. همچنين 6 درصد کل صادرات جهانی در کشورهای مختلف و 6درصد صادرات کشورهای کمتر توسعه یافته مربوط به حوزه گردشگری است.
شهرهای تاریخی ایران دارای  500میلیون نفرمخاطب در دنیا هستند
کرباسی زاده با اشاره به عبورتعداد گردشگران خارجی از 1.2 میلیارد نفر تصریح کرد: 37درصد انواع گردشگران خارجی گردشگران فرهنگی- تاریخی هستند و ما در شهرهایی مثل اصفهان، یزد، شیراز، کرمان و دیگرشهرهای تاریخی حدود 500میلیون نفر مخاطب در دنیا داريم.
دبیر ستاد احیای گردشگری اصفهان در ادامه  با بیان اینکه گردشگران فرهنگی -تاریخی دنیا مراکز و جاذبه‌های تاریخی دنیا را بازدید کرده و در حال بازدید دوم و سوم از این اماکن هستند، کمبود مقاصد گردشگری را یکی از موارد موجود بیان و تصریح کرد: در این شرایط جاذبه‌های فرهنگی – تاریخی ایران مقاصدی بکر برای چنین گردشگرانی است.
وی همچنین با اشاره به عبور تعداد گردشگران داخلی دنیا از مرز 6میلیارد نفرافزود: گردشگری دارای بیشترین تاثیر در حوزه انتقال فرهنگ، دوستی میان ملت‌ها، کاهش تنش و تشنج بین کشورهای همسایه و بیشترین اثر در کاهش التهابات اجتماعی و اصلاح روحیه شهروندان است.
آمار جذب گردشگر درکشورهای مختلف
کرباسی زاده همچنین به مقایسه آمار جذب گردشگر درکشورهای مختلف دنیا در سال 2019پرداخت و گفت: در حالیکه در برخی کشورها همچون امارات میزان جذب گردشگر  با 9میلیون نفرجمعیت، 21میلیون بوده و یا در مالزی با 33 میلیون نفر جمعیت 26 میلیون نفرو در ترکیه با 84 میلیون نفر جمعیت 51 میلیون نفر جذب گردشگر صورت گرفته، این رقم در ایران با 85 میلیون نفر جمعیت در بهترین شرایط 9 میلیون نفر برآورد می شود.
 دبیر ستاد احیای گردشگری اصفهان همچنین اشتغال حوزه گردشگری در کشورهای امارات، مالزی، ترکیه و ایران را به ترتیب 600 هزار نفر، 1میلیون و 700 هزارنفر، 2میلیون و300 هزارنفر و 1میلیون و 700 هزار نفر بیان و تاکید کرد: در کشورمان همانگونه که در بخش‌های تولید، اداری، نیروی انسانی و سازمانی با کاهش بهره‌وری مواجه هستیم، این کاهش در حوزه گردشگری نیز به شدت مشهود است.
مقایسه هزینه سرانه تبلیغات و برندینگ گردشگری بین المللی در ایران و سایر کشورها
کرباسی زاده در ادامه با مقایسه سهم کل اشتغال، سرمایه گذاری وسهم گردشگری در GDP کشورهای مذکور تاکید کرد در حالیکه در سال 2019 امارات برای سرانه گردشگر خود 10 دلار هزینه تبلیغات کرده است این رقم درمالزی و ترکیه 6دلار و در ایران 2 دهم دلار بوده است.
سرانه جذب گردشگرها درکشورهای مختلف
مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین گفت: سازمان جهانی گردشگری بر اساس تعداد گردشگر و بودجه هزینه شده درحوزه تبلیغات و بازاریابی، کشورها را به دسته‌‌های پیشرو،موفق و نوظهور و خواهان موفقیت تقسیم بندی کرده است که در این گزارش کشورهای پیشرومانند فرانسه، اسپانیا، آلمان بین 1تا 2دهم دلاردر این زمینه برای هر گردشگرهزینه کرده اند،  کشورهای نوظهور در این زمینه مثل استرالیا، ترکیه و دبی به ازای هر گردشگر 4تا 10 دلار بودجه دارند و این رقم در کشورهای خواهان موفقیت مانند قبرس و نیوزلند بین 10 تا 46 دلار و درمقصدهای خاورمیانه مثل مراکش، تونس و الجزایر بین 4 تا 5دلار است این در حالی است که سرانه جذب هر گردشگر خارجی در کشورما رقمی حدود 20 سنت است.
کرباسی زاده با اشاره به تبلیغات سوء کشورهای مختلف علیه ایران در حوزه گردشگری ، افزایش هزینه در زمینه بازاریابی و تبلیغات کشور در این صنعت را بسیار ضروری عنوان کرد و خواستار توجه جدی به مبحث ساماندهی تعطیلات  کشور شد. وي تصریح کرد: با ساماندهی درست تعطیلات فصلی و آخرهفته می‌توان اقتصاد گردشگری را متحول کرد.
دبیر ستاد احیای گردشگری اصفهان گفت:بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته گردشگری خارجی تا سال 2027 به حالت عادی پیش از پاندمی کرونا بازخواهد گشت لذا سازمان جهانی گردشگری برنامه ریزی برای توسعه گردشگری داخلی و گردشگری غیر متمرکزو توسعه گردشگری در روستاها، شهرها و مقاصد حومه ای و افزایش تعطیلات آخرهفته برای افزایش تحرکات گردشگری داخلی را توصیه می کند.
وی ترسیم چشم اندازی 4ساله از صنعت گردشگری کشور را در برنامه ریزی دقیق در این زمینه موثر دانست و از اعلام آمادگی كميسيون گردشگري،صنايع دستي و فرش اتاق بازرگانی اصفهان برای کمک به توسعه این صنعت در کشور به وي‍ژه از طريق ارائه بسته هاي پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي خبرداد.
در ادامه این نشست روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های حوزه گردشگری به بیان موانع و راهکارهای توسعه این صنعت پرداختند.

 
آلبوم تصاویر آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای ارائه بسته‌های پیشنهادی حوزه گردشگری به مجلس شورای اسلامی