تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1400
کد 4589

در جلسه میز تجارت با کشور هند مطرح شد:

یوکو بانک فرصتی برای تجارت ایران با هند

نخستین جلسه میز تجارت کشور هند با حضور نماینده یوکو بانک در ایران به صورت وبیناری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه هند بعد از چین دومین کشور پرجمعیت جهان است، افزود: 18درصد بازار مصرف بالقوه دنیا در دست هند است.
وی تراز تجاری این کشور در سال 2021 را در حالی منفی اعلام کرد که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال 2028 درآمد سرانه این کشور سه برابر خواهد شد. جاوری این موضوع را فرصت تجاری مناسبی برای بازرگانان ایرانی به دلیل قرابت‌های فرهنگی و جغرافیایی موجود دانست و افزود: رقبای اصلی ایران برای تجارت با هند شامل کشورهای عراق، چین، امارات، عربستان، هنگ کنگ و کره جنوبی می باشند.
مشاور کمیسیون تجارت گفت: سبد وارداتی هند اغلب از کشورهای آسیایی بوده و 0.64  درصد از واردات سال 2019 هند به ایران اختصاص داشته است. جاوری با اشاره به روند مطلوب صادرات ایران به هند در طول سال‌های 2010 تا 2018 گفت: متاسفانه در سال‌های 2018 و 2019 صادرات ایران به هند از 13.7 میلیارد دلار به 3.03 میلیارد دلار رسیده است و در سال 2020 نیز این رقم 2.7 میلیارد دلارکاهش یافته است. وی مشکلات مربوط به فروش نفت و تبادلات ارزی را دلیل اصلی کاهش تراز تجاری با هند دانست. مشاور کمیسیون تجارت کالاهای صادراتی ایران به هندوستان را شامل محصولات شیمیایی ، انواع خشکبار، کود ، آهن و استیل، و... معرفی کرد.
جاوری هند را وارد کننده بزرگ الماس، روغن پالم، کودهای مختلف، روغن سویا و.... معرفی و تصریح کرد: خوشبختانه ازحدود 3 هزار شعبه یوکو بانک در هند 67 شعبه به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی اختصاص یافته است و به نظر می‌رسد این بانک در مدیریت کردن تعرفه‌های تجاری بتواند کمک کرده و راهگشا باشد.
فهیم احمد، نماینده یوکو بانک در ایران نیز در این وبینار با بیان اینکه فعالیت این بانک از سال 2012 شروع شده و براساس مکانیزم روپیه با ریال فعالیت می کند افزود: در حال حاضر این بانک با بانک‌های ایرانی کشاورزی، کارآفرین، اقتصاد نوین، خاورمیانه، سرمایه، گردشگری، پاسارگاد و سامان طرف قرارداد است. وی گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته امکان پذیرش ارزهای دیگر در این بانک فراهم نبوده و تنها روپیه دریافت شده در یوکو بانک توسط بانک‌های ایرانی به ریال تبدیل می شود.
فهیم احمد تاکید کرد امکان مبادله با شرکت‌های ایرانی تحت ساز و کار روپیه و ریال در این بانک فراهم بوده که بیشتر از طریق پیش پرداخت‌ها انجام می شود و امکان گشایش LC نیز برای بانک‌های ایرانی فراهم است. وی وجود دفتر یوکو بانک در تهران را فرصتی برای تجار ایرانی به منظور استفاده از ظرفیت‌های این دفتر مانند خدمات ترجمه دانست.
نماینده این بانک هندی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه بازگشایی LC و فعالیت صادرکنندگان ایرانی و هندی از طریق یوکو بانک پرداخت. وی صادرات تجهیزات پزشکی به ایران از طریق مکانیزم یوکوبانک را بسیار موفقیت آمیز اعلام کرد.
سیدصادق علامه، دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این وبینار از اعلام آمادگی پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای جمع آوری درخواست‌های همکاری تجار و بازرگانان اصفهانی برای همکاری با یوکو بانک خبر داد و گفت: از طریق کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان می‌توانیم به احصاء مشکلات تبادلات تجاری ایرانیان با هند پرداخته و به مسیر ارتباطی برای رفع مشکلات تجار اصفهانی با یوکو بانک تبدیل شویم.
در ادامه این وبینار فعالان اقتصادی و نمایندگان بانک‌های مختلف کشورمان سوالات خود را از نماینده یوکو بانک مطرح کردند. همچنین مقرر شد با برگزاری وبینارهای مشابه به صورت دوره ای، فعالان اقتصادی اصفهان در جریان آخرین تغییرات عملکرد یوکو بانک قرار بگیرند.

 
آلبوم تصاویر یوکو بانک فرصتی برای تجارت ایران با هند