تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1400
کد 4571

در نشست کمیسیون کشاورزی،سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

نقش بی بدیل تعاونی و اتحادیه‌ها در بهبود شاخص‌های تولید محصولات کشاورزی

به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نشستی با هدف بررسی مسائل حوزه تعاونی و اتحادیه‌های کشاورزی از جمله تقویت همبستگی در تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به‌عنوان پیش‌نیاز مطالبه‌گری و قیمت‌گذاری، تدوین استراتژی در اتحادیه‌ها و تعیین موضوعات مطالعات و پژوهش‌های موردنیاز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست محمد صادقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ضمن درخواست از فعالان حوزه کشاورزی برای حضور فعال در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: در نشستی با تعاونی‌های شمال ایتالیا شاهد موفقیت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های آنها در افزایش صادرات بودم و به طور کلی می توان گفت نقش تعاونی و اتحادیه‌های کشاورزی قابل چشم‌پوشی نیست.
وی افزود: باید در قالب یک اتحادیه و هم‌فکری با یکدیگر به صدای واحدی تبدیل شده و کشاورزی اصفهان را نجات دهیم.
صادقی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در کشور ادامه داد: کشور امارات با بارندگی بسیار ناچیز جایگاه بالاتری درحوزه کشاورزی نسبت به ایران پیدا کرده و متأسفانه در کشورمان به دلیل سوء‌مدیریت‌ها از منابع آبی خود به درستی استفاده نمی‌کنیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بخش صنعت در استفاده از منابع آبی از بخش کشاورزی پیشی گرفته است، گفت: امیدوارم با حضور و همراهی تمام فعالان حوزه کشاورزی و دامداری بتوانیم تعاونی‌ها را تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعضای هیئت ‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همراهی خوبی با فعالان اقتصادی در حوزه‌های گوناگون دارند و آمادگی ارائه آموزش‌های موردنیاز به فعالان هر بخش از جمله کشاورزی را داریم.
صادقی با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تأکید کرد باید از این ظرفیت برای مطرح کردن دغدغه‌های فعالان بخش کشاورزی استان بهره برد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه امروزه در کشور تفکر سپردن امور به تشکل‌ها در حال تقویت است، تصریح کرد: اگر اتحادیه‌ها و تعاونی‌های خود را تقویت کنیم می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌ها نیز موثر‌تر ظاهر شویم.
محسن حاج عابدی مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان نیز تعاونی‌ها را یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار دانست و گفت: تأمین امنیت غذایی کشور رسالت بخش کشاورزی است و برای موفقیت و پایداری در بخش کشاورزی راهی جز تقویت تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها نداریم.
وی با اشاره به فعالیت 460 تعاونی در حوزه‌های روستایی، کشاورزی، تولید و زنان در استان ادامه داد: استان اصفهان یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های تعاونی کشور را داراست که تعاونی‌های روستایی آن از قدیمی‌ترین رسته تعاونی‌های این استان بوده  و موجودیت و هویت آنها بستگی به فعالیت‌های روستاییان دارد. لکن متأسفانه در سال‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌ و آسیب‌هایی شده است.
حاج عابدی تصریح کرد: حفظ، تقویت و افزایش شاخص‌های تولید پایدار محصولات کشاورزی یکی از مواردی است که باید با جدیت دنبال شود که خوشبختانه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته‌اند.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان ایمنی و کنترل کیفی محصولات تولیدی را دیگر رسالت این سازمان دانست و گفت: در این زمینه باید در تمام زنجیره تولید روی کیفیت نظارت کنیم و باید به سوی استفاده از فناوری‌های نوین در نظام تولید و عرضه محصولات برویم.
وی خرده‌مالکی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و عدم مصرف بهینه آب را  از چالش‌های بخش کشاورزی دانست و تأکید کرد تغییر الگوی کشت باید به معنای واقعی خود اتفاق بیفتد.
حاج عابدی افزود: تغییر الگوی کشت نباید در حد سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه باقی بماند و باید به آن نگرشی سیستمی داشته باشیم. وی مساعدت اتاق بازرگانی اصفهان با ارائه آموزش‌هایی در حوزه بازرگانی و صادرات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی را در اتقای بازار فروش این حوزه موثر دانست.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان در پایان بر ایفای نقش در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به‌جای قیمت‌پذیری، ایجاد نگرش بین‌المللی در کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی و افزایش دانش فعالان این بخش تأکید کرد.
همچنین محمدحسن تبریزیان  دبیر اتاق تعاون استان اصفهان، با بیان اینکه تعاونی‌های بخش کشاورزی دچار نوعی پراکندگی شده‌اند، گفت: تخصص حرف اول را می‌زند و کار این بخش باید به متخصصان حوزه کشاورزی سپرده شود.
وی ادامه داد: اگر تمام اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی اتحاد داشته باشند بسیاری از مشکلات این بخش قابل رفع است.
روح‌الامین امیری معاون تعاونِ اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تابستان امسال اعلام کرد تعداد شاغلان بخش کشاورزی استان از 12.2 در سال 99 به 10.2 درصد در سال 1400 کاهش پیدا کرده در حالی که در بخش صنعت و خدمات با افزایش شاغلان مواجه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد در استانی که در تولید شیر، مرغ، گوشت و صنایع‌ تبدیلی در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار دارد باید به کشاورزی بیشتر بها داده شود.
وی با اشاره به لزوم ایجاد اتحاد میان تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی استان ادامه داد: امیدوارم با برگزاری چنین نشست‌هایی به نتایج خوبی در این حوزه برسیم.
در ادامه این نشست، مدیران عامل و روسای هیئت‌مدیره تعاونی‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی استان به بیان دغدغه‌ها و نظرات خود برای تقویت تشکل‌های این حوزه پرداختند.

 
آلبوم تصاویر نقش بی بدیل تعاونی واتحادیه ها در بهبود شاخص‌های تولید محصولات کشاورزی