تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1400
کد 4557

درنشست مشترک جمعی از پیشکسوتان وفعالان حوزه صنایع دستی و مدیرکل بازرگانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان شد:

تزریق بودجه مهم‌ترین نیاز صنایع دستی اصفهان

به همت کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان، نشست مشترک جمعی از پیشکسوتان وفعالان حوزه صنایع دستی با مدیرکل بازرگانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در این نشست تشکیل جامعه تخصصی صنایع دستی را درجلوگیری از تخلفات این حوزه حایز اهمیت دانست و افزود: با وجود ارجاع قانون آن به معاونت صنایع دستی و تکلیف این معاونت به نوشتن آیین نامه اجرایی جامعه تخصصی صنایع دستی، تاکنون این امر اجرایی نشده است.
 وی تخصیص ردیف بودجه ای از صندوق حمایت از پیشکسوتان صنایع دستی به بازنشستگان بیمه نشده این عرصه را نیز بسیار مهم دانست و همچنین خواستار تخصیص بودجه برای بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی شد.
شیردل با بیان اینکه سوء مدیریت بلای جان هنرمندان اصفهانی است تصریح کرد: درحوزه صنایع دستی ضربه اصلی در چندسال گذشته مربوط به تحریم‌های داخلی بوده و هنرمندان بیش از تحریم‌های ظالمانه خارجی درگیر تحریم‌های داخلی بوده اند.
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان برخورداری هنرمندان از معافیت‌های مالیاتی، برخورداری از تسهیلات کم بهره و حمایت از جانب دولت به دلیل بروزکرونا و آسیب جدی به این بخش را ضروری خواند.
درادامه سحرامینی، دبیر کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان عدم وجود تشکل ملی در خصوص راهبری پایدار صنایع دستی، فقدان آموزش‌های مکمل در بخش معرفی، بازاریابی و صادرات صنایع دستی طبق استانداردهای جدید جهانی، ضعف شدید بخش‌های متنوع B2Bداخلی و خارجی به لحاظ نبود حلقه‌های تکمیلی تخصصی و وجود تعهد ارزی به عنوان مانع کلیدی در حوزه صادرات صنایع دستی و فرش به بازار‌های جهانی را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه عنوان کرد.
وی حذف نقره و سنگ‌های زینتی از زمره فلزات گرانبها و آزاد و درنظرگرفتن معافیت‌های گمرکی برای واردات و صادرات دربخش فلزات گرانبها را ضروری دانست.  
ایجاد مجموعه‌های فروش آثارهنری در اصفهان ، رفع  منع صادرات مصنوعات نقره و طلای دست ساز، حل مشکل تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع دستی به ویژه ورق مس، حمایت از روش‌های نوین فروش صنایع دستی، تزریق بودجه به صنایع دستی، ایجاد ساز وکار بسته‌بندی فاخر صنایع دستی اصفهان وایجاد شرکت‌های توسعه صادرات و فروش از جمله مواردی بود که هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی اصفهان در این نشست مطرح کردند.
آلبوم تصاویر تزریق بودجه مهم ترین نیاز صنایع دستی اصفهان