تاریخ : يکشنبه 9 آبان 1400
کد 4529

دروبیناردورنمای سرمایه گذاری موادمعدنی در دوران کرونا تاکید شد:

انقلاب معدنی لازمه ایجاد جذابیت برای سرمایه‏‌گذاری در این حوزه

کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان وبینار دورنمای سرمایه گذاری موادمعدنی در دوران پساکرونا را با حضور بهرام شکوری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران وسیامک حاج سید جوادی وکیوان جعفری دوتن از تحلیلگران بین‌المللی حوزه بازارسنگ و فولاد برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این وبینار سیدرسول رنجبران، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان ارائه پیشنهادات و راهکارهای رفع مشکلات حوزه معدن در جلسات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی را در پیگیری و رفع مسائل این حوزه موثر دانست.
تقاضای بازار جهانی به سوی سنگ‌های گرانیت رفته است
سیامک حاج سیدجوادی، تحلیلگر بین المللی بازار سنگ در این وبینار گفت:تحلیل جهانی تولید سنگ درگروه‌های مختلف نشان دهنده افزایش 2.5 میلیون تنی تولید گروه سیلیسی و کاهش 1.5 میلیون تنی گروه آهکی است. وی با بیان اینکه تمامی قاره‌های جهان با افت تولید مواجه بوده اند و تنها قاره آسیا 3.5 میلیون تن افزایش تولید داشته است، چین و هند را در افزایش تولید گرانیت موثر دانست و تاکید کرد افزایش تولید این کشورها برروی بالا رفتن تولیدات این قاره تاثیرگذار بوده است.
سیدجوادی  پیش‌بینی کرد تقاضای سنگ‌های گروه سیلیسی به خصوص کوارتزیت افزایش خواهد یافت و این در حالی است که وضعیت سنگ گروه آهکی اصلا مناسب نیست.
این تحلیلگر بین المللی همچنین به تبادلات جهانی با تعرفه ۲۵۱۵ سنگ‌های بلوک و اسلب خام گروه آهکی (ماربل) اشاره کرد و با بیان اینکه ترکیه با بیش از 1میلیون و 100هزارتن کاهش بیشترین کاهش صادرات را داشته و پس از آن ایتالیا در رتبه دوم قرار دارد، کاهش 30 درصدی صادرات ایران در این بخش را ناشی از عوامل مختلفی چون تحریم به ویژه مشکلات مربوط به حمل و نقل دریایی و افزایش بی رویه قیمت حمل زمینی دانست.
وی بیشترین حجم کاهش واردات درگروه 2515 را مربوط به چین و هند دانست و تاکید کرد این امر موجب ایجاد صدماتی به بازارجهانی شده است.
 این تحلیلگر بین المللی بازارسنگ، افزایش تمایلات بازارجهانی به سنگ‌های گرانیتی و کوارتزیت‌ها را زنگ خطری برای ایران به دلیل وجود مزیت نسبی در گروه آهکی دانست  و خواستار تمرکز جدی برذخایر گرانیت کشور شد.
حاج سیدجوادی توجه جدی به افزایش تولید معادن با تمرکز بر ماشین آلات معدنی را در دوره کنونی ضروری دانست و تاکید کرد برای رقابت با ترکیه لازم است حدود 10 تا 12 میلیون تن تولید مازاد برمصرف داخلی داشته باشیم.
وی صادرات تک محوری و تک کشوری را دیگر معضل صادرات سنگ در ایران عنوان و تصریح کرد: برای خروج از بازار تک کشوری رفع ضعف‌های ساختاری ضروری است. این تحلیلگر برجسته رفع معضلات مدیریت بازاریابی و مارکتینگ و رعایت استانداردهای فراوری را در افزایش سهم ایران در بازارجهانی حایز اهمیت دانست.
نیازمند انقلاب معدنی هستیم
بهرام شکوری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست به تحلیل چشم انداز سرمایه گذاری در معادن پرداخت ونیاز مبرم به فلزات برای دستیابی به محیط زیست پاک، استفاده از فلزات خاص برای دستیابی به تکنولوژیهای نوین و تجدیدناپذیر بودن مواد معدنی را از دلایل جذابیت بخش معادن در دنیا بیان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ایران با قرارگیری در کمربند کوهزایی آلپ – هیمالیا، دارای ذخایر با ارزشی همچون مس، طلا، سرب، روی و سنگ‌آهن بوده و یکی از غنی‌ترین کشورها به لحاظ منابع معدنی در جهان است، توسعه حوزه معادن را در توجه به سه بخش «رویکردها و الزامات»،«نهاده‌سازی و حمایت‌های حقوقی» و«اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی» بیان نمود.
شکوری بخش «رویکردها و الزامات» را اعم از تغییر استراتژی براساس ارزش افزوده، توجه ویژه به معادن کوچک مقیاس، توسعه اصولی اکتشاف، اولویت بخشی به تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز عنوان نمود.
وی «نهاده‌سازی و حمایت‌های حقوقی» را به وسیله تشکیل وزارت معادن ممکن دانست و هدف از آن را تقویت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، بهره مندی معادن نمونه از امتیازات مناطق ویژه، رفع حبس 95درصد از محدوده‌های قابل کانی زایی، اخذمشورت موثر از تشکل‌های صنفی فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی، تنقیح قوانین و... برشمرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تغییر سیاستگذاری وقانونگذاری حوزه معدن، وقوع انقلاب معدنی به منظور ایجاد جذابیت بیشتر برای سرمایه‏گذاری در این حوزه ، ورود به باشگاه کشورهای معدنی و تقویت سیستم بازاریابی و تولید محصول با کمترین قیمت را از راهکارهای توسعه این حوزه و افزایش سهم ایران در بازار جهانی دانست.
وابسته شدن به واردات مواد اولیه در شرایط تحریمی اشتباه است
در ادامه کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر و کارشناس ارشد حوزه سنگ‌آهن و فولاد نیز به تحلیل بازار آهن و فولاد ایران و جهان پرداخت و با بیان اینکه گذشته از چالش‌هایی که در حوزه تحریم و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل وجود دارد، تحریم‌های داخلی گریبانگیر صادرات شده است افزود: وضع قوانین نامناسب یکی از مشکلات اساسی صادرات در شرایط فعلی است.
وی وضع قانونی در سال 1389 درحوزه صادرات سنگ‌های تزئینی را موجب از بین رفتن  بازار صادراتی ایران طی چند سال گذشته عنوان کرد.
جعفری طهرانی، برتربیت صحیح تاجران ایرانی تاکید کرد و گفت: در اینصورت هرتاجر به یک رایزن بازرگانی تبدیل خواهد شد و لازم است این موضوع موردتوجه قرار گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم که هر بازاری به تعرفه خاصی نیاز دارد، گفت: با در نظر گرفتن این موضوع باید محصولات خاصی را با تعرفه خاص آن بازار صادر کنیم.
 این تحلیلگر بین المللی همچنین با اشتباه خواندن تامین خوراک از محل واردات گفت: در زمانی که کشورهای دارای سنگ‌آهن مشخص هستند و اکثر آنها به دلیل تحریم یا تعهدات خارجی به ایران کالا نمی‌فروشند، تامین خوراک واحدهای فولادی از خارج کشور قرار است از کجا تامین شود؟
جعفری‌طهرانی درپایان سخنان خود بر ضرورت استفاده از روش‌های مدرن در حوزه معدن تاکید و تصریح کرد:  وابسته شدن به واردات مواد اولیه در شرایط تحریمی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه دارد، اشتباه است.

 
آلبوم تصاویر وبیناردورنمای سرمایه گذاری موادمعدنی در دوران کرونا