تاریخ : چهارشنبه 5 آبان 1400
کد 4516

برگزاری نشست فرصت‌های سرمایه گذاری درمنطقه جرقویه

نشست فرصت‌های سرمایه گذاری درمنطقه جرقویه به همت کمیسیون کشاورزی ،سلامت،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با حضور نمایندگانی از استانداری، ادارات کل اطلاعات، جهادکشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی وفعالان حوزه کشاورزی برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمدصادقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان دراین نشست به تشریح طرح اشتغال و توسعه پایدار منطقه جرقویه علیا پرداخت و گفت: کشاورزان منطقه شرق از گذشته تاکنون با مشکلات زیادی روبرو بودند که اکثر این مشکلات از ضعف مدیریت نشأت گرفته و در پی آن با خشکسالی‌هایی مواجه شدند تا اینکه امروزه مسئولین با فرونشست زمین مواجه گردیدند و همین امر باعث شد که هر چه سریعتر برای رفع مشکلات اشتغال این منطقه وارد عمل شوند .
وی ضمن تشکر از همراهی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برای اعلام آمادگی اجرای طرح پایلوت اشتغال و توسعه پایدار جرقویه علیا افزود: وجود چشمه‌ها و چندین قنات درحومه شهرحسن آباد با خروجی آب حدود ۱۲۰ لیتر درثانیه در بعضی فصول سال، وجود منطقه و تپه‌های ماسه ای موجود درآن از جمله ظرفیت‌های این منطقه برای اشتغالزایی است.
رییس فراکسیون توسعه پایدار اتاق‌های بازرگانی کشوراحداث مرکز پرورش چند نوع ماهی، ایجاد کارگاه‌های بسته بندی، احداث گلخانه‌های سبزی و احداث باغ تولید انجیر بومی با استفاده ازآب برگشتی از استخرها و استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق تاسیسات پرورش ماهی و صنایع تبدیلی و توسعه بخش گردشگری را از طرح‌های کاربردی با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه معرفی کرد.
صادقی احداث واحد پرورش ماهی خاویاری در منطقه جرقویه علیا را فاز اول اجرای طرح دانست و تاکید کرد اجرای فاز اول طرح با سرمایه گذاری پارلمان بخش خصوصی اصفهان واخذ تسهیلات ازبانک‌های خصوصی قابل انجام است و در فازهای بعدی با جلب اعتماد صورت گرفته توسط اهالی منطقه می‌توان از طرح‌های مشارکتی مانند صندوق توسعه بخش کشاورزی استفاده کرد.
وی تاکید کرد این اقدام اتاق بازرگانی اصفهان صرفا در راستای انتفاع مردم منطقه بوده و سهام این مجموعه به مردم واگذار می شود.
درادامه محسن ایروانی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان در این جلسه خواستار تکمیل طرح  اشتغال و توسعه پایدار منطقه جرقویه علیا شد و گفت: لازم است طرح مذکور فراتر از طرح کشاورزی صرف دیده شده و به منابع و پتانسیل‌های درآمد زای موجود در منطقه متصل شود.
وی تشکیل کارگروهی برای تکمیل مطالعات اجرای طرح مذکوررا حایز اهمیت دانست و گفت:احداث گلخانه ای در اسرع وقت با همکاری استانداری، جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی به صورت پایلوت در این منطقه برای مشاهده نتایج مطلوب این اقدام وترغیب کشاورزان منطقه ضروری است. ایروانی  تاکید کرد در صورت جامع و کامل بودن طرح می توان آنرا با جذب سرمایه گذاری با مدل جدید و استفاده از ظرفیت‌های مالی خود منطقه اجرایی کرد.  
روح الله میرزاامیری، مدیرامورکمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه درحال حاضر اشتغال مردم شرق اصفهان درصدراولویت‌های مسئولین، نمایندگان مجلس و NGOها ونهادهای غیردولتی مانند اتاق بازرگانی قرارگرفته است گفت: متاسفانه اقدامات پراکنده و جزیره ای در این زمینه کارساز نبوده و لازم است بخش دولتی و خصوصی با تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر برای رفع مشکل اشتغال این منطقه اقدام کنند.
 وی افزود: پارلمان بخش خصوصی اصفهان تمامی پتانسیل‌های پژوهشی، مشورتی و اجرایی خود را برای ایجاد همگرایی بیشتر در این زمینه به کار خواهد گرفت.
میرزاامیری تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و کارگروه اقدام استانداری تاکنون فعالیت‌هایی برای اشتغالزایی منطقه شرق انجام داده اند که این حرکات از هم‌پوشانی، هم‌گرایی  وهم‌فکری بالایی برخوردار بوده است. وی اجرای طرحی به صورت پایلوت در یک منطقه از شرق را دربالابردن هم گرایی و تعامل بخش خصوصی و دولتی برای اجرایی کردن این طرح درمنطقه شرق حایز اهمیت دانست.
در ادامه جلسه نمایندگان ارگان‌های اجرایی و نظارتی استان بر استفاده صحیح و استاندارد از منابع آبی موجود استان و اجرای طرح استفاده بهینه از آب قنات‌ها و چشمه ها تاکید کردند.
در این جلسه خرده مالکی و پراکندگی اراضی یکی از موانع اجرای طرح‌های نوین درمنطقه شرق عنوان و تاکید شد تاسیس یک شرکت تعاونی و تبدیل سرمایه‌های کشاورزان به سهام بهترین مدل اجرای طرح در منطقه جرقویه است.
همچنین برضرورت عزم جدی دولت برای اجرای طرح توسعه کشت گلخانه ای و پرورش آبزیان و شفاف سازی منابع مالی دولتی برای حمایت از این طرح ها  تاکید شد. بوم گردی و گردشگری، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، کشت گیاهان دارویی وفراهم سازی امکان ایجاد صنایع تبدیلی، فراوری و صادرات این گیاهان نیز از پتانسیل‌های منطقه شرق اصفهان معرفی و پیشنهاد شد از این ظرفیت‌ها نیز برای اجرای طرح‌ها استفاده شود.

 
آلبوم تصاویر برگزاری نشست فرصت‌های سرمایه گذاری درمنطقه جرقویه