تاریخ : يکشنبه 18 مهر 1400
کد 4466

در جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب وکارعنوان شد:

اصلاح ساختار و اخذ تصمیمات سخت لازمه تحول اقتصاد کشور

در پانزدهمین جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار که با حضور رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان برگزارشد، شرایط فعلی اقتصاد کشور و الزامات و راهبردهای توسعه ای مورد نیاز اقتصاد ایران بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌و‌کار با بیان اینکه حجم بالای نقدینگی درکشور و بالتبع تورم ناشی از آن به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، گفت: در سال گذشته حجم این نقدینگی درحالی 49درصد افزایش یافته که حدود 85 درصد این رقم مربوط به سپرده های بانکی بوده است.
وی با اشاره به تاثیرعدم ثبات قیمت‌ها درکسری سرمایه درگردش واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: متاسفانه این امر مانع نوسازی ماشین آلات صنایع و توسعه این واحدها شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان این موانع را ناشی ازعواملی چون افزایش نرخ ارز، تحریم های ظالمانه و بیماری کرونا دانست.
اخوان فرید ابراز امیدواری کرد با برداشته شدن تحریم‌ها، ثبات قیمت نفت و واکسینه شدن مردم درمقابل ویروس کرونا تجارت بین الملل به حالت طبیعی خود بازگشته و دولت جدید بتواند گام‌های مثبتی در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و تسهیل کسب و کارها بردارد.
در ادامه نعمت الله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان از دست رفتن جایگاه ایران در صحنه بین الملل و نداشتن جایگاه مناسب در ارزش افزوده جهان را سبب سهولت تحریم ایران برای کشورهای غربی دانست و گفت: داشتن رتبه برتر در شاخص اقتصادی تاثیر قابل ملاحظه ای در تعامل ما با دیگر کشورها و افزایش سهم ما در تصمیم گیری‌های جهانی داشته و هزینه تحریم ایران را برای کشورهای غربی به شدت افزایش خواهد داد.
 وی اقتصاد داخلی، روابط بین‌الملل و دیپلماسی خارجی ، افکارعمومی و سرمایه اجتماعی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشور برشمرد و تاکید کرد: این سه رکن لازم و ملزوم یکدیگر بوده و باید متناظر باهم متحول و تقویت شوند.
اکبری افزود: درحالی در زمینه اقتصاد داخلی و افکارعمومی اقدامات قابل توجهی نشده که از سوی دیگر در حوزه روابط بین الملل و دیپلماسی خارجی نیز، توفیق چندانی حاصل نشده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: هم اکنون نیازمند اصلاح ساختاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی هستیم.
وی تصریح کرد: در شرایطی که درآمدهای ارزی کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه است باید بتوانیم با توسعه صادرات غیر نفتی درآمدهای ارزی مورد نیاز خود را تامین نماییم زیرا در غیر اینصورت کم کم بازار کشورهای همسایه را نیز از دست خواهیم داد.
اکبری اصلاح ساختاری و اتخاذ تصمیمات سخت در راستای حل مسائل سیاسی و دیپلماتیک را لازمه تحول اقتصاد کشور دانست و گفت: هرچه این تصمیمات دیرتر اتخاذ و اجرایی شود، اقتصاد داخلی بیشتر آسیب خواهد دید.
وی عدم رفع مشکلات مربوط به واردات و صادرات در حوزه دیپلماسی خارجی را سبب افزایش حجم نقدینگی درکشور دانست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: اکنون فرصت مناسبی برای اتخاذ تصمیمات سخت در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و تنها از این طریق می توان از بن بست موجود خارج شد.
اکبری همچنین حجم نقدینگی، اشتغال، رشد اقتصادی، بهره وری، تورم و سرمایه گذاری را از شاخص های مهم در اقتصاد بیان کرد و خواستار رصد مداوم این شاخص‌ها شد.
وی در پایان سخنان خود به  سند مطالعات الگوی توسعه مناطق هفتگانه استان اصفهان اشاره و تاکید کرد لازم است مدیران دولتی تمامی هم و غم خود را صرف عملیاتی شدن پروژه‌های پیشران استان نمایند که لازمه این امر، مشارکت  موثر و هدفمند دولت و بخش خصوصی و تفویض اختیار به استان‌ها از سوی دولت است.

 
آلبوم تصاویر پانزدهمین جلسه کمیسیون بهبود