تاریخ : شنبه 9 مرداد 1400
کد 4264

اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان برگزار کرد:

وبینار « نااطمینانی در اقتصاد ایران و اثرگذاری آن بر محیط کسب و کار»

وبینار «نااطمینانی در اقتصاد ایران و اثرگذاری آن بر محیط کسب و کار» در اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان؛ به منظور آشنایی فعالان اقتصادی با چالش های موجود کشور و همچنین کمک به تعیین استراتژی مناسب برای کسب و کار و سرمایه گذاری بخش خصوصی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست مجازی، سید کمیل طیبی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان ساختار اقتصاد ایران به بررسی جنبه‌های نظری-تجربی دلایل وجود نااطمینانی در اقتصاد ایران پرداخت و سه محور نااطمینانی ارز و محیط کسب و کار، نا اطمینانی در سرمایه‌گذاری و نااطمینانی در رشد اقتصادی رامورد بحث قرار داد.
وی در ادامه به تشریح مفاهیم ریسک، نااطمینانی و اندازه‌گیری تکنیکی آن پرداخت و سند همکاری ایران و چین را از منظر تجارت و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار داد.
رئیس بنیاد علمی سازمان همکاری های اقتصاد (ECOSF) تصریح کرد: نااطمینانی اقتصادی که در آن دامنه‌ نوسان متغیرهای خرد و کلان نظیر قیمت، تولید، سرمایه‌گذاری، تورم، نرخ ارز و رشد اقتصادی بالاست، یکی از چالش های اساسی پیش روی محیط کسب و کار است. وی افزود: در این شرایط فعالان اقتصادی قدرت پیش بینی آینده برای انجام سرمایه‌گذاری را ندارند، که موجب دشواری فعالیت های کارآفرینانه در این محیط بی‌ثبات می‌گردد. این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در پایان سخنان خود اقتصاد دولتی، رانت طلبی، نوسان‌های بی رویه بازارها، منفی شدن رشد اقتصادی و ... را از عوامل تاثیرگذار در ایجاد نااطمینانی در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: تعدیل فضای نااطمینانی موجود باید از اولویت های سیاستگذاران کشور بویژه دولت سیزدهم باشد.
زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسی های اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این وبینار بی ثباتی سیاست ها و قوانین و همچنین سطح بالای نااطمینانی اقتصاد کشور را از چالش های مهم حوزه کسب و کار دانست و تصریح کرد: توسعه اقتصادی، افزایش اشتغالزایی، افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصاد و همچنین بهبود قدرت خرید شهروندان نیازمند توسعه سرمایه گذاری در کشور است که وجود سطح بالای نااطمینانی در مولفه های کلان اقتصادی یکی از موانع اصلی رشد سرمایه گذاری است.
وی کاهش حداکثری ریسک و نا اطمینانی در اقتصاد کشور را برای توسعه سرمایه گذاری و تحقق جهش تولید و اشتغال ضروری دانست و تصریح کرد: رشد منفی سرمایه گذاری به قیمت ثابت در بخش های ساختمان و ماشین آلات از سال 1392 و تشدید این روند از سال 1397؛ سبب کاهش ظرفیت اقتصادی کشور و کاهش رقابت پذیری و تشدید شکاف فناوری و بهره وری با سایر کشورها شده است. مدیر پژوهش و برررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان برگزاری وبینارهای با موضوع اقتصادی را از برنامه های این واحد برای ارتقاء قدرت تصمیم گیری فعالان اقتصادی و کمک به افزایش سرمایه گذاری مناسب در استان دانست. در پایان این وبینار به سوالات فعالان اقتصادی و  شرکت کنندگان پاسخ داده شد. 

 
آلبوم تصاویر وبینار نااطمینانی در اقتصاد ایران