تاریخ : چهارشنبه 23 مهر 1399
کد 3393

سیدرسول رنجبران:

کاهش هزینه های غیر ضروری منجر به سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی استان اصفهان شد

عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به کاهش هزینه های غیرضروری در دوره نهم اتاق، گفت: در حوزه مالی، علاوه بر اینکه توانستیم از منابع به صورت بهینه و هدفمند استفاده کنیم، هزینه‌های نامربوط و غیرضروری را برای سرمایه گذاری در پروژه های زیربنائی کاهش دادیم که این اقدام ارزشمند در صورت های مالی پایان سال ۹۸ نیز قابل رؤیت است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان سید رسول رنجبران با اشاره به نزدیک شدن به مجمع سالانه اتاق در گفتگوئی با پایگاه خبری – تحلیلی شاخص اقتصاد در تشریح ترکیب هیات نمایندگان دوره نهم که با شعار مساله محوری و شاخص مداری کار خود را آغاز کردند و پس از آن تبدیل شدن به اتاق نسل سوم را در اولویت برنامه های خود قرار دادند، افزود: دو ویژگی برجسته هیات نمایندگان این دوره این است که از فعالان واقعی بخش خصوصی هستند و در تراز بزرگان این حوزه قرار دارند و در امور کسب و کار خود موفق هستند که این ویژگی به همراه خود دو ارزش “تجربه بنگاه داری” و “دانش و دانایی” را برای اتاق به ارمغان آورده است.
وی ادامه داد: دو عامل تجربه و دانش، به بالا بردن پتانسیل و سطح کیفی هیات نمایندگان کمک کرده است، زیرا این افراد دارای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ هستند، اقتصادی فکر کرده و به دنبال سوء استفاده از موقعیت خویش نبوده و تلاش آنها معطوف به حل معضلات و مشکلات اعضای اتاق است.
رنجبران، در پاسخ به این پرسش که اتاق نهم با تفکری مدرن، خدمات بسیار زیاد و تازه‌ای را در بین اتاق های کشور برای فعالان اقتصادی تعریف و ارائه کرده و با وجود این خدمات، چه تحولاتی در حوزه مالی اتاق ایجاد شده است و شاهد چه اقداماتی در حوزه مالی دوره نهم اتاق هستیم؟ گفت: با ورود هیات نمایندگان جدید و شروع فعالیت آنها متوجه شدیم که اتاق دارای ساختار سازمانی مناسب برای فعالیت‌ها و پاسخگویی به انتظارات اعضا نیست؛ بنابراین، اصلاح ساختار سازمانی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت و به دنبال این بودیم که سازمان “عملگرا” را به سازمانی “فرایندگرا” تبدیل کنیم تا پاسخگوی نیازهای فعالان بخش خصوصی باشیم.
وی به مدرن شدن و اقدامات در حوزه نیروی انسانی متناسب با رویکرد و خدمات جدید اتاق اشاره کرد و افزود: با طراحی تاپ چارت جدید با کمک مشاوران و فعالان اقتصادی استان، تدوین شرایط احراز پست های سازمانی و به دنبال آن برگزاری آزمون استخدامی اتاق، سعی کردیم  نیروی انسانی مناسب جذب کنیم و باید اذعان داشت که اتاق در دوره‌های گذشته از نیروی کارشناسی و مدیریتی کافی برخوردار نبود و این موضوع اتاق را دچار معضلات متعددی می‌کرد؛ زیرا به‌کارگیری نیروهای کارشناسی و مدیریتی، در حقیقت موتور محرک اتاق خواهد بود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه گفت: در راستای تبدیل کردن اتاق از نسل اول به اتاق نسل دوم و سوم، در تاپ چارت اتاق، فعالیت های جدیدی مانند مراکز رشد، کارگروه‌ها و شوراهای تخصصی پیش بینی شد و ساختار سازمانی اتاق در ابتدای دوره چه از لحاظ تاپ چارت و چه از لحاظ نیروهای متخصص و مدیریتی، دچار تحولات اساسی شد.
وی به کاهش هزینه ها در بخش های مختلف اتاق اشاره کرد و گفت: ‌در این دوره از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به تجهیز بخش مالی اتاق پرداختیم. همچنین، نیروهای انسانی متخصص و مدیریتی مناسب در این حوزه جذب شدند و اکنون تناسبی در رابطه با عملکرد اتاق و نیروی انسانی قابل مشاهده است؛ زیرا در صورت نبودِ این تناسب، قاعدتا تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کارایی چندانی نخواهند داشت. با این تمهیدات توانستیم کلیه فعالیت‌های مالی اتاق را رصد و شفاف کنیم؛ به‌گونه‌ای که تمامی حساب‌های مالی بین اتاق و ذینفعان به‌صورت شفاف، قابل رؤیت، رصد و پیگیری است و همین امر به ما کمک کرد در تجهیز منابع، فعالیت های چشمگیری داشته باشیم.
رنجبران در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل به سهو یا عمد، تعدادی از بدهکاران اتاق در سایه مانده بودند؛ اما در این دوره با شفاف شدن حساب‌های ذینفعان توانستیم به آنها رسیدگی کنیم و در تعاملی دوستانه و عملگرایانه حق و حقوق اتاق را وصول کنیم و همین امر سبب شد که درآمدهای اتاق نسبت به گذشته افزایش یابد. از طرفی، ما به دنبال تخصیص این منابع به فعالیت‌های برنامه محور در چارچوب برنامه و بودجه سالانه اتاق بودیم که با اختصاص بودجه و منابع به برنامه‌های کمیسیون‌ها و بخش‌های اجرایی اتاق، این امر به پرهیز از هرگونه هزینه خارج از ماموریت‌ها و اهداف اتاق کمک کرد که آثار این امر آن است که علی‌رغم اینکه در سال ۹۸ فعالیت‌های اتاق چندین برابر دوره‌های قبلی بود و با وجود تورم بالای ۴۰ درصد، کل هزینه‌های سال ۹۸ با سال ۹۷ تقریبا برابری می‌کند که که اینها به اتفاقاتی که در حوزه مالی افتاد، برمی‌گردد.
وی گفت: براساس گزارش حسابرس اتاق، بخش اعظمی از هزینه‌ها در سال ۹۷ به اهداف و وظایف اتاق مربوط نبوده است؛ به همین علت، در سال ۹۸ با هدفمند نمودن هزینه‌ها در ارتباط با اهداف و وظایف اتاق، موجبات حذف این بند گزارش حسابرس فراهم شد.
خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان، در خصوص مهم ترین اقدامات اتاق نهم در حوزه کمک به بهبود زیست بوم کسب و کار استان، بهبود معیشت شهروندان و دستاوردها و موفقیت های اتاق در حوزه مالی و دلایل این توفیقات افزود: با توجه به اینکه اتاق توانست در تجهیز منابع گام‌های موثری بردارد و توانایی‌های اتاق افزایش یافت، ما به سمت اجرای برنامه‌های بلندمدت و میان مدت حرکت کردیم. در همین راستا، اقدامات مهمی مانند کمک به تکمیل و راه اندازی شرکت نمایشگاه های اصفهان انجام شد که اتاق سعی کرد علاوه بر حفظ سهم خود، با حضور در افزایش سرمایه این شرکت، مقداری هم از سهام خرده سهامداران را خریداری کند و به راه اندازی این پروژه کمک کند که با این اتفاق یکی از آرزوهای دیرینه فعالان اقتصادی محقق شد.
همچنین تکمیل و تجهیز کارگو ترمینال که پروژه‌ای هزینه‌بر و زمانبر بود، با همت هیات نمایندگان؛ به‌ویژه برخی از همکارانمان در این حوزه انجام شد و امروز شاهد صادرات بارهای صادراتی از این کارگوترمینال به دیگر کشورهای جهان هستیم.
تاسیس صندوق حمایت مالی از فعالان اقتصادی از دیگر اقدامات مهم این دوره اتاق بود؛ زیرا با حادث شدن کرونا واحدهایی که دچار بحران شده بودند، با دریافت کمک‌های مالی کوتاه مدت و وام‌های بدون بهره، توانستند امور خود را سر و سامان دهند.
حضور موثر و بهره ور اتاق بازرگانی دوره نهم در فعالیت‌های اجتماعی نیز از دیگر فعالیت‌های این دوره است. اتاق توانست منابع خوبی را از طریق اعضا و هیات نمایندگان جذب کند و آنها را به صورت مدیریت شده در راستای مقابله با کرونا به‌کار گیرد. در ابتدای بحران کرونا نیز اتاق وام قرض الحسنه به دانشگاه علوم پزشکی اعطا کرد که پس از سه ماه بازگردانده شد.
وی در خاتمه گفت: در مجموع، اقدامات کمی و کیفی صورت گرفته در این دوره، به بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش توانایی و دانایی اعضا و حتی فعالان اقتصادی استان کمک کرد و این امر مدیون تغییر و تحولات ساختاری و حضور کارکنان، مدیران و کارشناسان لایق و شایسته است. از این رو، توانایی نیروهایی که از دوره‌های قبل در اتاق حضور داشتند و در ارزیابی عملکرد خود نشان دادند که می‌توانند با اتاق همراهی داشته باشند، به همراه توانایی نیروهای جدید، توانست اتفاقات مهمی را در اتاق رقم بزند.
علاوه بر تلاش کارکنان و تغییرات ساختار سازمانی، توانایی‌های هیات نمایندگان در این دوره و حضور مشاوران برجسته در پیشبرد اهداف اتاق موثر بوده و از همه این ها بالاتر، تعامل دوسویه فعالان اقتصادی استان به‌ویژه اعضا با اتاق است که هر‌چه این تعاملات پررنگ‌تر باشد، قطعا اتاق ناگزیر می‌شود در راستای ارائه خدمات باکیفیت‌تر بیش‌تر بکوشد.
رنجبران در خاتمه ابراز امیدواری کرد: این امر در آینده هم به‌صورت مداوم پیگیری خواهد شد و امیدواریم بتوانیم آنچه را مورد رضایت خداوند و انتظارات فعالان اقتصادی استان است، رقم بزنیم.