تاریخ : چهارشنبه 1 آبان 1398
کد 2631

در دومین کارگروه تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

صیانت از اراضی کشاورزی، نظام مند کردن تغییر کاربری و جلوگیری از دست اندازی نامتعارف با تشکیل کارگروه تخصصی

در دومین کارگروه تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مقرر شد به منظور صیانت از اراضی کشاورزی، نظام مند کردن تغییر کاربری و جلوگیری از دست اندازی نامتعارف کارگروه تخصصی تشکیل شود.
 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که با حضور رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، فرماندار اصفهان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان اصفهان، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی، بخشدار مرکزی اصفهان و ... برگزار شد، حسین سیستانی، فرماندار شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه چالش تغییر کاربری اراضی کشاورزی گریبانگیر کل کشور است، از تشکیل بیش از 3 هزار پرونده در این زمینه در شهرستان اصفهان خبر داد و گفت: در این زمینه تاکنون حدود هزار پرونده منجر به صدور رای شده و بعضا شاهد ساخت باغ ویلا در اراضی ممتاز و مرغوب کشاورزی بوده‌ایم که نیازمند برخورد جدی با خاطیان هستیم.
وی ساماندهی تعریف شده و جانمایی چند نقطه در سطح استان به منظور احداث باغ ویلا و ایجاد راهکار قانونی به این منظور را در کاهش تخلفات صورت گرفته در تغییر کاربری اراضی کشاورزی مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: علی‌رغم  تشکیل کارگروه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان و شهرستان، به دلیل در نظر نگرفتن راه‌های جایگزین، هنوز شاهد تخلفات قابل توجهی در این زمینه هستیم. 
وی خواستار ورود تمامی دستگاه‌های دولتی مربوطه، نمایندگان مجلس، NGOها و بخش خصوصی در مبحث حفظ اراضی کشاورزی در اصفهان شد.
در ابتدای این جلسه نیز محمدصادقی، رییس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان هدف از تشکیل این جلسه را چاره اندیشی به منظور حفظ اراضی کشاورزی و نظام مند کردن بحث تغییر کاربری اراضی بیان و تصریح کرد: حفظ و حراست اراضی ملی نیازمند عزم و همتی راسخ  است؛ بنابراین، لازم است ساز و کاری توسط جهاد کشاورزی به منظور اطلاع رسانی خصوصیات و کلاسه بندی اراضی به ویژه زمین‌های مرغوب کشاورزی ایجاد شود.
هویت دار کردن زمین، جلوی بسیاری از سوء استفاده‌های احتمالی را می‌گیرد
همچنین مهرداد مرادمند، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه خرید و فروش قولنامه‌ای بدون توجه به منشاء مالکیت و عدم اطلاع کافی مردم در این زمینه را مهم‌ترین مشکل اراضی کشاورزی بیان و تصریح کرد: ریشه مالکیت زمین متفاوت بوده و به مسایل زیادی باز می‌گردد که لازم است قبل از هرگونه خرید و فروش به سابقه مالکیت توجه شود.
وی با تاکید براینکه زمین کشاورزی به عنوان یک واحد تولیدی تلقی می‌شود، افزود: در صورت شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی این زمین‌ها بهتر حفظ خواهند شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه به منظور حل ریشه‌ای موضوع باغ ویلا در کشور، سازمان جهاد کشاورزی با تعامل اداره امور اراضی کشور مشغول تهیه کاداستر و هویت دار کردن زمین‌های کشاورزری است، تصریح کرد: لازم است ساز و کاری برای تبدیل کاداستر به سند مالکیت ایجاد شود.
مرادمند در ادامه افزود: باید مجوز احداث باغ ویلا به عنوان یک نیاز عمومی جامعه صادر شود و جهاد کشاورزی از آمادگی لازم برای تعامل بیشتر با دستگاه‌های ذیربط به منظور جانمایی و کنترل عرصه‌های خاص مانند زمین‌هایی که از قابلیت کشت کمتری برخوردارند، برای ساخت باغ ویلا با هدف جلوگیری از پراکنده سازی و تخلف های صورت گرفته در این زمینه برخوردار است.
وی تامین آب را عمده مشکل موجود در حفظ اراضی کشاورزی دانست و تاکید کرد: حمایت و سیاستگذاری مسوولان دولتی و پشتیبانی آنها از جانمایی زمین و تامین آب و برق و امکانات لازم درحفظ زمین‌های کشاورزی بسیار مهم است.
علی اکبر آخوندی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه حداکثر اراضی قابل کشت ما در کل کشور حدود 17 میلیون هکتار است، افزود: با احتساب 80 میلیون نفر جمعیت کشور، سرانه هر نفر 2 هزار متر بوده که این عدد در کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر است.
وی تاکید کرد: هر متر مربع خاکی که تبدیل شود، از این سرانه کسر خواهد شد؛ یعنی هر هکتار زمین که از چرخه تولید خارج شود، بهصورت میانگین 7 تن محصول کمتری تولید خواهیم کرد. بنابراین، حفظ و حراست اراضی کشاورزی نیازمند عزمی راسخ است.
وی در این راستا مشخص شدن مرجع قانونی و متولی دریافت موافقت اصولی احداث باغ ویلا را در کاهش مشکلات در این زمینه بسیار موثر دانست.
ابهامات موجود در بحث تغییر کاربری اراضی باید رفع شود
مهدی مسایلی، عضو اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه در تغییر کاربری اراضی باید راهکارهای تعاملی ایجاد شود، گفت: لازم است دولت در بحث تغییر کاربری اراضی از حالت انفعال خارج شود و تغییر کاربری و نحوه ورود جهاد کشاورزی به این امر با شفافیت بیشتری همراه باشد.
 
آلبوم تصاویر کارگروه کمیسیون کشاورزی