تاریخ : دوشنبه 15 مرداد 1397
کد 2057

در سمينار آشنايي با كشور كنيا مطرح شد:

جباري: حمل و نقل و انتقال پول مهمترين مشكلات مبادلات اقتصادي ايران و آفريقا است/فرج وند: کارمزد بانک های ایرانی برای انتقال پول از کنیا تعدیل شود

سمینار آشنایی با بازار کنیا با حضور هادي فرج وند سفير كشورمان در اين كشور در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این سمینار گفت:كنيا يكي از  فرصت هاي اقتصادي مهم برای شرکت های ایرانی است که خواستار فعالیت بلندمدت در این در قاره آفريقا هستند.
وی تصریح کرد:برخی از شرکت های اصفهان سالهاست در کنیا مشغول به فعالیت اند ولي هنوز با مشكلاتي از جمله حمل و نقل و انتقال وجوه بین بانک های دو کشور روبرو هستند.
رييس كميسيون سرمايه گذاري اتاق بازرگاني اصفهان خواستار ارایه تسهیلات ویژه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران  برای شرکت کنندگان در نمایشگاه های کنیا شد و گفت: بسياري از فعالان اقتصادي كه در نمایشگاه های کنیا شرکت کردند و به دلیل شرایط سیاسی نتوانسته اند به موفقیت های چشمگيري دست پیدا کنند.
جباری از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای اعزام هیات های تجاری به کنیا و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این کشور خبر داد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا نيز در اين نشست گفت: کنیا دروازه ورود شرق آفریقاست و با صادرات به این کشور می توانید به بازار شرق این قاره وارد شوید.
هادی فرج وند با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تعامل اقتصادی ایران با کنیا وجود ندارد،افزود: نداشتن شناخت از بازار کنیا مهمترین چالش پیش روی شرکت های ایرانی برای حضور بلند مدت در این کشور است.  
وی با اشاره به دریافت دو درصد کارمزد بانک توسعه صادرات  برای جابه جایی وجوه نقد بین کنیا و ایران گفت:بانک های کنیا برای این جا به جایی ٢٥ صدم درصد کارمزد دریافت می کنند و این در حالیست که  صادرکننده نیز باید ارز حاصله را در بانک به نرخ ٤٢٠٠ تومان تبدیل کند.
وی تصریح کرد:طی ٢٠ سال گذشته ٩ شرکت ایرانی در کنیا مشغول فعالیت بودند که در حال حاضر به ٤٢ شرکت رسیده است و تا پایان سال به ٥٠ شرکت خواهد رسید.
وی افزود:تا قبل از سه سال پیش صادرات ایران به کنیا سالانه ٣٨ میلیون دلار بود که در سال ١٣٩٦ به 136 میلیون دلار رسیده است و طی 6 ماهه اول سال به ٧٦ میلیون می رسد .
وی از ظرفیت صادرات ١٨٠ میلیون دلاری ایران به کنیا طی یک سال آینده خبر داد و گفت:شرکت های ایرانی می توانند با حضور فعال در نمایشگاه های این کشور زمینه همکاری بلند مدت اقتصادی را فراهم کنند.
وی چای را مهمترین صادرات کنیا برشمرد و گفت:شرکت های ایرانی می توانند با خرید چای از کنیا و صادرات آن به سایر کشورهای عربی و آسیای میانه زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با کنیا را افزایش دهند.
وی با مقایسه حضور شرکت های ترکیه ایی در کنیا تصریح کرد:ترکیه ظرف مدت ٨ سال ٤٠٠ شرکت را در این کشور به فعالیت دعوت کرده و زمینه صادرات ٤٠٠ میلیون دلار کالا و خدمات را به این کشور فراهم کرده است .
 سفیر ایران در کنیا گفت:کنیا سالانه ٥/٥ میلیارد دلار صادرات و ١٦ میلیارد دلار واردات دارند و تراز تجاری منفی دارد .
فرج وند با اعلام نرخ بیکاری٤٠ درصدي در این کشور ، نیروی کار را  ارزان دانست و گفت:تقاضا برای مسکن کوچک و متوسط در كنيا افزایش یافته است.
آلبوم تصاویر Baz-16-5-1397