تاریخ : پنجشنبه 14 تير 1397
کد 2009

نشست ویژه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در بررسی فرایند ترخیص کالا در گمرکات استان اصفهان

نشست ویژه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در بررسی فرایند ترخیص کالا در گمرکات استان اصفهان با حضور معاون گمرک استان و اعضای هیات رییسه کمیسیون تجارت برگزار شد.
مجید کرباسچی نایب رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:گمرک به عنوان دروازه ورود و خروج کالا همواره نقش مهم و موثری دارد و در شرایط کنونی می تواند به تجارت سرعت بخشد.
علیرضا اردستانی معاون گمرکی گمرکات استان اصفهان در این نشست گفت:سامانه پایش نظرات مراجعین به گمرک به صورت سراسری انجام می شود و فعالان اقتصادی می توانند آخرین وضعیت کالای خود  را در گمرک مشاهده کنند.
وی افزود:کلیه اسناد گمرکی به صورت یکپارچه در سامانه و به صورت سیستمی پیگیری می شود و حداقل یکبار مورد بازبینی قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت:برخی از فعالان اقتصادی کد EPL گمرکی خود را به طور کامل در اختیار ترخیص کاران قرار می دهند که بایستی بر عملکرد و نحوه محاسبه عوارض و حق العمل کاری آنان نظارت شود.
حجت الله وکیلی  رییس گمرک فولادمبارکه در این نشست گفت:عوارض ترخیص کالا به صورت سامانه ایی در کل گمرکات کشور یکسان است و فعالان اقتصادی استان اصفهان می توانند از گمرکات استان مانند سایر گمرکات برای ترخیص یا اظهار کالای صادراتی استفاده کنند.
وی از بررسی اعتراض  فعالان اقتصادی به نحوه محاسبه عوارض گمرکی در گمرک استان تاکید کرد:گمرک به هیچ عنوان علاقه ایی به نگهداری کالای وارداتی  یا صادراتی  ندارد مگر اینکه مشکلی در ترخیص داشته باشد.
ایرج کاظمی مسوول کمیته امور گمرکی و حمل و نقل کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:در پایش محیط کسب و کار استان اصفهان ،فعالان اقتصادی از خدمات گمرکی انتقاد داشتند.
وی خواستار نظارت گمرک بر فعالیت ترخیص کاران  شد و گفت:دریافت وجوه غیر مرتبط برای ترخیص کاران از جمله موضوعاتی است که قابل بررسی است .
وی رویه ترخیص کالا در گمرک ها را متفاوت دانست و گفت: وجود یک رویه مشخص و مدون در ترخیص کالا در گمرکات می تواند فعالان اقتصادی را به همکاری با  گمرکات استان اصفهان جلب کند.
سیداکبر منتظرین در این نشست سخت گیری قوانین را یکی از چالش های فعالان اقتصادی با گمرک برشمرد و گفت:اگر مبدا ارسال کالا در درج مشخصات و وزن  کالا اشتباهی انجام دهد گمرک شرایط سختی را برای ترخیص کالا ایجاد می کند.
وی تصریح کرد:اغلب کالاهای ارسالی از چین به ایران از نظر وزنی و درج مشخصات با این مشکل روبروست  و ترخیص کالا را برای فعالان اقتصادی به مراتب دشوار می سازد.  
وی تاکید کرد:قانون در گمرکات استان به سختی اجرا می شود و این در حالیست که در استان ها دیگر به این سختی قانون اجرا نمی شود.
محمد رضا غفرالهی دیگر عضو کمیسیون تجارت در این نشت از عملکرد گمرکات استان اصفهان  در صادرات کالا اظهار رضایت کرد.
فرهاد جانی قربان دبیر کمیسیون تجارت خواستار بررسی ترخیص کالای برخی از واحدهای تولیدی  وبازرگانی استان اصفهان از سایر گمرکات شد.
 
آلبوم تصاویر 4052-4-1397