تاریخ : سه شنبه 17 اسفند 1395
کد 1300

در گردهمایی سالانه اعضای اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ باید بتوانیم ثبات در اقتصاد کلان ایجاد کنیم/مالیات استان اصفهان در سال آتی کمترین رشد را خواهد داشت/ راه‌اندازی دادگاه فعالان اقتصادی به صورت مجزا

گردهمایی سالانه اعضای اتاق بازرگانی اصفهان با حضور مشاور اقتصادی رییس جمهور ،استاندار اصفهان،شهردار و هیات نمایندگان اتاق و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
گردهمایی سالانه اعضای اتاق بازرگانی  اصفهان با حضور مشاور اقتصادی رییس جمهور ،استاندار اصفهان،شهردار  و هیات نمایندگان اتاق  و فعالان اقتصادی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
سهل‌آبادی : مالیات استان اصفهان در سال آتی کمترین رشد را خواهد داشت
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در  ابتدای این مراسم  در رابطه با فعالیت اتاق بازرگانی  اصفهان در دوره جاری هیات نمایندگان گفت: به‌واسطه انسجام بین هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، در حال حاضر 11 کمیسیون فعال در اتاق بازرگانی انجام‌وظیفه می‌کند که 62 کمیته دارد و بیش از 800 نفر این کمیته‌ها را پوشش می‌دهند.
وی افزود: در ابتدای امر قول دادیم اتاق بازرگانی برای همه مردم اصفهان باشد و در طول دو سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از همشهری‌های اصفهانی، اصحاب کار و تولید و صنعتگران به جمع ما در اتاق پیوستند.
رییس اتاق بازرگانی اصفهان از برگزاری 240 همایش در سال 95 خبر داد و اظهار داشت: در همین سال دو کمیته جوانان و بانوان در اتاق ایجاد شد که این دو کمیته برای اولین بار در کشور در اتاق اصفهان شروع به کارکرد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: 32 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌ها برای اتاق بازرگانی خریداری‌شده است و امیدوار هستیم در اوایل سال آینده، بیش از 50 درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌ها، از آن اتاق بازرگانی اصفهان شود.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این، با همکاری شورای اسلامی شهر اصفهان، 16 هزار متر زمین نیز کنار سالن نمایشگاه‌ها خریداری‌شده که نقشه آن در حال طراحی است.
سهل‌آبادی همچنین به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره داشت و گفت: در سال 95، 10 جلسه شورای گفت‌وگو برگزار شد و دو جلسه به‌صورت فوق‌العاده تشکیل شد که از این بابت، استان اصفهان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
رییس هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: خروجی جلسات شورای گفت‌وگو، 25 مصوبه استانی و 56 مصوبه کشوری بوده است.
وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت مدیرکل دارایی استان اصفهان، 100 درصد جرایم مراجعه‌کنندگان مالیاتی با پرداخت بدهی نقدی، بخشیده شد.
رییس اتاق بازرگانی استان به مذاکرات صورت گرفته با دادگستری اشاره کرد و افزود: بر اساس این مذاکرات، مجمع قضایی فعالان اقتصادی به‌صورت مجزا راه‌اندازی شد تا هیچ فعال اقتصادی، مجبور به‌صرف وقت زیاد در روند اجرایی احکام قضایی نشود.
سهل‌آبادی همچنین اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت مدیرکل دارایی استان اصفهان، 100 درصد جرائم مراجعه‌کنندگان مالیاتی با پرداخت بدهی نقدی، بخشیده شد.
وی همچنین تاکید کرد: کمترین میزان رشد مالیاتی در کشور، در سال آتی در اصفهان ثبت خواهد شد.
اسلامیان :اصفهان همواره نقش محوری در  رویدادهای مهم ایران ایفا کرده است
محمود اسلامیان نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: اصفهان همواره در تاریخ پرافتخار ایران به‌عنوان محور هر جریان شناخته می‌شود و نمونه بارز آن در دوران مشروطه ،ملی شدن صنعت نفت،انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس قابل‌مشاهده است .
وی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس اصفهان با داشتن دو لشگر عملیاتی همواره در تمام عملیات نقش محوری ایفا کرد و سردار شهید خرازی یکی از ستارگان درخشان آسمان این شهر است که این روزها سی‌امین سالگرد شهادت را گرامی می‌داریم.
وی به موفقیت اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران از خمینی‌شهر اصفهان  در کسب دو اسکار از جشنواره فیلم بین‌المللی گفت: ستارگان درخشان اصفهان در هر زمینه تلاش می‌کند پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان به اهتزاز درآورند.
استاندار اصفهان: نجات 45 هزار فرصت شغلی در معرض نابودی
رسول زرگر پور  استاندار اصفهان در این گردهمایی گفت: 45 هزار فرصت شغلی در استان در حال از میان رفتن بود که به‌واسطه اجرای بسته‌های حمایتی اقتصاد مقاومتی حفظ شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از حوزه اقتصاد مقاومتی استان گفت: اقتصاد مقاومتی سه محور دارد که عبارت‌ از طرح‌های عمرانی- سرمایه‌گذاری، طرح‌هایی با اهداف اقتصاد مقاومتی و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: از میان 109 طرح آماده واگذاری، 30 طرح واگذارشده و هدف دولت از واگذاری این طرح‌ها، اتمام طرح بود و حتی برخی طرح‌ها باقیمت پایینی آماده واگذاری شد.
استاندار اصفهان همچنین اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های اقتصادی استان اصفهان، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کردیم که وزیر اقتصاد، وزیر معین ستاد اقتصاد مقاومتی استان اصفهان باشد.
وی اضافه کرد:توسعه فرودگاه شهید بهشتی، قطار سریع‌السیر و برخی دیگر از پروژه‌ها، ازجمله مشکلات استان در سال جاری بود.زرگر پور تاکید کرد: اصفهان رتبه اول کشور در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط را به دست آورده و مجموعاً هزار و 700 واحد تولیدی، در استان از تسهیلات دولتی بهره‌مند شدند.
زرگر پور همچنین اعلام داشت: یک هزار و 20 واحد بحران‌زده در سطح استان شناسایی شدند که مجموعاً 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات به آن‌ها پرداخت شد.
وی همچنین افزود: طرح جدید ستاد اقتصاد مقاومتی استان، تدوین بسته حمایتی توسعه اشتغال بود که اعتبار 1.5 میلیارد دلاری برای آن در نظر گرفته‌شده و در سال جدید اجرایی می‌شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: 45 هزار فرصت شغلی در استان در حال از میان رفتن بود که به‌واسطه اجرای بسته‌های حمایتی اقتصاد مقاومتی حفظ شد.
زرگر پور با اشاره به بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به کشور خاطرنشان کرد: حداکثر تلاش در استان برای جلوگیری از بروز بحران اقتصادی صورت گرفته است.
استاندار اصفهان یادآور شد:بودجه دولتی سال 96 استان، دو برابر عدد سال جاری است
نیلی: باید به آینده امیدوار باشیم
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور در  این گردهمایی گفت: نباید آمارهای اقتصادی را صرفا بادید سیاسی و جناح‌بندی سیاسی تحلیل کرد و این مسائل برای همه کشورها وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: تحلیل مشترک از شرایطی که در آن هستیم، بخش بزرگی از راه‌حل‌ها و ساختن آینده‌ای است که همه ما به آن امیدوار هستیم و عبور از مشکلاتی است که امیدوار به گذارا بودن آن هستیم و به سمت مسیر بهتر حرکت کنیم.
 مشاور رییس جمهور در خصوص تحلیل عملکرد اقتصاد ایران در سال‌های گذشته تصریح کرد: وقتی می‌توانیم به آینده خود امیدوار باشیم که از تجربیات گذشته درس بگیریم.
 نیلی با اشاره به دو روش ارزیابی عملکرد اقتصاد، گفت: یا باید بازمان گذشته خود را مقایسه کنیم و یا با الزامات و ضرورت‌های آینده، که گاهی اوقات مانند شرایط کنونی، فاصله این دو مقایسه زیاد است درنتیجه مهم این است که بتوانیم به نتیجه درستی برسیم.
 وی عملکرد اقتصاد سال 1392را مبنایی برای مقایسه دانست و در خصوص مقایسه شاخص‌های مختلف اقتصادی سال 92 با شرایط کنونی گفت: طبق آمارهای ثبت‌شده سال 1374 بالاترین نرخ تورم در تاریخ اقتصاد کشور از دهه 30 به بعد را داشته است و با تغییر دولت در مردادماه سال 1392 دومین مواجهه با تورم در کشور اتفاق افتاد.
 مشاور رییس جمهور در خصوص  نرخ ارز، اظهار کرد: بعد از گذشت از دوره‌ای که تورم کشور قابل‌توجه بود اما نرخ ارز ثابت نگه‌داشته شده بود، بر اساس تعریف بحران ارزی در ادبیات اقتصاد کلان، یک بحران ارزی در فاصله سال‌های 1390 و 1391 در کشور رخ داد.
 نیلی در خصوص رشد اقتصادی و تورم گفت: از سال 1389 شاهد رشدی نزولی در اقتصاد بودیم که سال 1391 و 1392 درمجموع حدود 9 درصد تولید ناخالصی داخلی کاهش یافت و اقتصاد کوچک‌تر شد و رکوردی را به ثبت رساند که هیچ‌گاه درگذشته اقتصاد به‌جز سال‌های اول انقلاب که سال‌های خاصی در عملکرد اقتصاد بوده است، بدترین سال عملکرد در سال‌های گذشته بوده است.
ثابت بودن تعداد شاغلین در سال‌های 84 تا 92
وی بابیان اینکه تحولات اشتغال در سال‌های 1384 تا 1392 عملکرد عجیبی بوده است، اظهار کرد: تقریبا تعداد شاغلین کشور در طول این سال‌ها ثابت بود و در این فاصله زمانی گفته‌شده، 7 میلیون و 200 هزار نفر به جمعیت در سن کار کشور اضافه شد و در سال‌هایی که به سر می‌بریم شاهد ورود این جمعیت به بازار کار هستیم.
 مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی گفت: بعد از سال 1392 تورم روند نزولی قابل‌توجهی را طی کرد و در سال‌های 1364 و 1369 نیز تورم تک‌رقمی داشته‌ایم، اما تفاوت کاهش تورم سال‌های 1364 و 1369 با تورم سال 1395 در این است که هیچ‌کدام از آن دو تورم با هدف‌گذاری تک‌رقمی نشده است.
 
نیلی در زمینه نرخ ارز افزود: در سال‌های بعد از بحران ارزی که در سال‌های 1391 و اوایل 1392 بود، نرخ ارز تثبیت نشد، اما بازار ارز باثبات بود. یعنی نوسانات بزرگ در بازار ارز نداشته‌ایم اما روند ملایم افزایشی را تجربه کرد و اثر تعیین‌کننده بر اقتصاد داشت.
 وی اظهار کرد: با تهیه برنامه خروج از رکود، لایحه رفع موانع تولید و ارتقا نظام مالی به تصویب رسید که مبنای کار قرار گرفت و در پی آن شاهد بهبود رشد اقتصادی در سال 1393 بودیم. اما از تیرماه 1393 اتفاقی رخ داد که تمام کشورهای صادرکننده نفت را تحت تاثیر قرارداد و آن کاهش قیمت جهانی نفت بود که در دی‌ماه سال گذشته به حداقل قیمت رسید.
 مشاور رییس جمهور با اشاره به دو دوره کاهش و دو دوره افزایش قیمت نفت، گفت: در دو دوره افزایش قابل‌توجه قیمت نفت در سال 1353 با جهش بزرگ قیمت‌های جهانی نفت اتفاق افتاد که با مقایسه باقیمت ثابت سال 1394 تقریبا معادل هر بشکه نفت خام 121 دلار برای اوج قیمت نفت در سال 1353 است.
 نیلی افزود: در نیمه سال 1393 تا 1394 سریع‌ترین کاهش در قیمت جهانی نفت اتفاق افتاد و اکثر کشورهای صادرکننده نفت با اطمینان خاطر از اینکه روند افزایش قیمت نفت روندی باثبات شده است، وابستگی آن‌ها به نفت افزایش پیدا کرد و با کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی کشورهای واردکننده نفت افزایش نیافت، اما رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت کاهش پیدا کرد و دچار بحران شد.
  وی اظهار کرد: واکنش کشورهای صادرکننده نفت به این اتفاق بزرگ تاریخی در بازار جهانی نفت به سه دسته است، دسته اول کشورهایی با اقتصاد متنوع که منابع صادرات قابل‌توجه دارند مانند کشور امارات، گروه دوم کشورهایی با صندوق‌های ثروت ملی پر از منابع مانند عربستان و کویت و گروه سوم گروهی وابسته به صادرات نفت و خالی بودن صندوق ثروت ملی همچون ونزوئلا و روسیه.
مشاور رییس جمهور افزود: ایران ازنظر درآمدهای نفتی در گروه سوم قرار می‌گیرد و تقریبا همه درآمدهای حاصل از صادرات نفت در کشور مصرف‌شده است. کل درآمدهای ارزی کشور از سال 1368 تا پایان 1383 قبل از این شوک بزرگ نفتی به قیمت ثابت 1394 حدود 630 میلیارد دلار است و درآمدهای ارزی کشور از سال 1394 تا 1392 به قیمت‌های ثابت 1394، یک هزار و 64میلیارد دلار بوده است.
باید بتوانیم ثبات در اقتصاد کلان ایجاد کنیم
نیلی در ادامه اظهار کرد: درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت در آن دوره به نسبت یک‌به‌سه بوده است و قبل از آن با شوک تحریم نیز مواجه بودیم. باید بتوانیم ثبات در اقتصاد کلان ایجاد کنیم و خود را از نوساناتی که در معرض آن هستیم مصون بداریم. برخی در مسئله برجام به کاهش قیمت نفت توجه نمی‌کنند و اگر برجام نبود و قیمت نفت 30یا40 دلار بود درآمد نفتی حاصل از صادرات نفت سال 1395  15 میلیارد می‌شد و چطور می‌توانستیم با این مبلغ کشور را اداره کنیم.
 وی بابیان اینکه درآمد حاصل از صادرات نفت خام در سال 1390 به‌طور متوسط هرماه 10 میلیارد دلار بود، گفت: در دی‌ماه سال گذشته درآمد حاصل از نفت خام کمتر از یک میلیارد دلار بود و تولید نفت خام بافاصله کوتاهی با برجام در کشور با جهشی به حدود یک‌میلیون بشکه رسید که این میزان به صادرات افزوده شد و درنتیجه کمک به خنثی کردن اثرات کاهش قیمت نفت کرد.
 مشاور رییس جمهور اظهار کرد: به فاصله کوتاهی بعد از برجام با توجه به اینکه کاهش قیمت نفت فشار زیادی بر کشورهای صادرکننده نفت ایجاد کرده بود، موج خیلی قوی با عنوان طرح فریز نفتی راه افتاد به صورتی که هر کشوری در همان حدی که تولید کرده است باقی بماند تا از طریق کاهش عرضه نفت اوپک به بازار جهانی، قیمت نفت بتواند افزایش پیدا کند.
 نیلی افزود: ایران چندین سال از سهمیه خود فاصله گرفته بود، که بیشترین منفعت برنده از تحریم‌های کشور، عراق و عربستان بودند که با گرفتن سهم ما، تولید خود را افزایش دادند. یکی از موفقیت‌های دیپلماسی نفتی که وزارت نفت انجام داد این بود که توانست دیگران را متقاعد کند که باید بتوانیم حدود چهار میلیون بشکه که قبل از تحریم‌ها تولید می‌شد، تولید کنیم.
 وی در خصوص صادرات غیرنفتی، گفت: نقطه شکست شیب منحنی صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت دی‌ماه سال گذشته است و این نشان‌دهنده این است که هرقدر موانع زیادی در جهت دستیابی مطلوب به بازار خیابانی است، ولی در مقایسه با قبل خود بهبودی داشته است.
 مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد:  در حوزه صنعت در سال 1393 شاخص تولید صنعت افزایش پیدا کرد، اما شاخص فروش به آن اندازه افزایش نداشته است و این باعث شد موجودی اموال تولیدی افزایش یابد، اما اتفاقی که افزایش تولید سال 1395 را با سال 1393 متمایز می‌کند، رشد خوب شاخص فروش است.
 نیلی افزود: البته شاخص تولید صنعت هنوز به شاخص سال 1390 نرسیده است. در تولید بین سال 94 تا 95 فاصله قابل‌توجهی در جهت افزایش مشاهده می‌شود که این امر اشاره به وجود ظرفیت‌های خالی در اقتصاد دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی که انجام می‌شود مورداستفاده قرارگرفته و افزایش پیدا کند.
رشد صنعت خودرو ،صنایع فلزات پایه و صنایع شیمیایی در بین صنایع بورسی
 
وی در خصوص حوزه‌هایی که رشد صنعتی را به وجود آوردند، گفت: سه حوزه صنعت خودرو، فلزات پایه و صنایع شیمیایی بیشترین افزایش تولید را داشته‌اند که البته در حوزه‌های دیگر نیز شاهد رشدهای مثبت هستیم که مقادیر آن‌ها کمتر است و حوزه‌هایی نیز هست که دارای رشدی منفی است و دچار مشکل هستند و باید برای رفع مشکلات آن هم تلاش کرد.
 مشاور رییس جمهور ادامه داد: رشد صنعت خودرو در سال 1395 نسبت به سال 1394 رشدی سه‌رقمی است که در حوزه فلزات پایه به آن اندازه نیست و حدود 10 درصد است و تنها حوزه‌ای که در صنایع تولید آن از ظرفیت سال 1390 بالاتر رفته است، حوزه صنایع فولاد، مس و صنایع مربوط به فلزات است. حوزه پتروشیمی در سال 1395 نیز رشدی حدود 10 درصد را داشت.
 نیلی با تاکید بر رکود کنونی در حوزه مسکن گفت: قیمت مسکن برای یک دوره نسبتا طولانی از ثباتی نسبی برخوردار بود و البته شاهد نشانه‌هایی از تحرک در این زمینه بوده‌ایم که اگر استمرار پیدا کند، می‌تواند به رشد اقتصادی در سال 1396 کمک کند، اما هنوز ارزش‌افزوده و سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان به دلیل منفی بودن، در جهت منفی کردن رشد کار می‌کند.
 وی اظهار کرد: اتفاقی بزرگ در زمینه اشتغال و بازار کار در کشور در حال رخ دادن است و طبق آمار فصلی منتشرشده از مرکز آمار، در پاییز 1393 ورودی به بازار کار حدود 663 هزار نفر بوده است درحالی‌که این رقم در 10 سال گذشته حدود 60 هزار نفر بوده است و این نشان می‌دهد که ورودی به بازار کار در پاییز 1393 بیش از 10 برابر شده است.
وجود 23 میلیون شاغل در کشور
مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی افزود: در زمستان 1393، آمار اشتغال به یک‌میلیون و 499 هزار نفر رسیده است که عددی بزرگ و قابل‌توجه است و این روند ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در هشت فصل گذشته، هر فصل نسبت به مشابه سال قبل خود به‌طور متوسط بیش از یک‌میلیون نفر وارد بازار کار شد، درحالی‌که این عدد در 10 سال گذشته زیر 60 هزار نفر بوده است.
 نیلی خاطرنشان کرد: این اتفاقی بزرگ برای ما است و اگر از آمار دنیا دو اقتصاد بزرگ چین و هند را کنار بگذارید، رقم حدود یک‌میلیون نفر وارد بازار کار شدن رقمی عجیب است. آمارها نشان می‌دهد که هم تعداد افراد مطلقی که شغل پیدا کردند و هم تعداد افراد مطلقی که بیکار شده‌اند زیاد بوده است.
 
وی با تاکید بر موقتی نبودن این روند در اشتغال بر اساس اطلاعات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها، گفت: تا مدت‌ها شاهد ورود تعداد زیادی به بازار کارخواهیم بود. از سویی به‌طور متوسط 700 هزار نفر به تعداد شاغلین و 300 هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه‌شده است. این نشان می‌دهد که تعداد جمعیت شاغل به 23 میلیون نفر رسیده است که عددی قابل‌توجه است.
ایجاد اشتغال برای 600 هزار نفر در سال 95
مشاور رییس جمهور اظهار کرد: آمارهای گذشته نشان می‌دهد که در سال‌های  1390 تا 1392 بدترین سال‌های عملکرد اقتصادی کشور به دلیل مجموعه عوامل ایجادکننده شرایط و تحریم بوده است و سال 1395 ازنظر سه شاخص رشد اقتصادی، تورم و اشتغال، شاهد رشد بالای 7 درصد و تورم زیر 10 درصد و میزان اشتغال بالای 600هزار نفر خواهد بود.
 نیلی سال 1386 را سالی کشف نشده ازنظر اقتصادی دانست و گفت: سال 86 و 87 سال‌هایی ناشناخته برای اقتصاد است و رشد اقتصادی از سال 1386 به بعد متوقف‌شده است و  درآمد سرانه کشور امسال بعد از رشد بالای هفت درصد، تازه معادل سال 1386 خواهد شد به دلیل نوساناتی که درگذشته اقتصاد کشور بوده است.
  وی اظهار کرد: اگر بخواهیم رشد غیرنفتی اقتصاد ایران را تحلیل کنیم، در فاصله سال‌های 1368 تا 1386، 1.5 درصد بوده است و در سال‌های بعد از سال 1386 حدود 5.1 درصد بوده است و این عددی پایین است که نباید با این روند ادامه دهیم.
 مشاور رییس جمهور، سرمایه‌گذاری زیاد را عاملی برای بهبود روند رشد اقتصادی در کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری موردنیاز با تولید ناخالص 3.5 درصد برای رفتن در مسیر مثبت رسیدن به رشد حدود 6 درصد مقدار سرمایه‌گذاری نسبت به آنچه در سال‌های قبل داشته‌ایم باید دو برابر شود و این به معنای رخ دادن جهشی بزرگ در اقتصاد است.
سطح درآمد خانوارها به سال 1380 رسیده است
نیلی بابیان اینکه گفتمان حاکم بر کشور باید به سمت سرمایه‌گذاری تغییر کند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری باید از پس‌انداز و پس‌انداز باید از درآمد خانوار بیاید. از سال 1386 درآمد خانوارها با شدت زیادی کاهش پیدا کرد و در سال 93 و 94 رو به افزایش بود که بعدازاین دو سال سطح درآمد خانوارها تقریبا معادل سال 1380 است.
وی ادامه داد: بودجه دولت در سال 1386 مسیری نزولی پیداکرده است البته بعد از سال 93 و 94 بودجه عمرانی و بودجه جاری روند مثبت خود را از سر گرفتند. سهم دولت از تولید ناخالص داخلی با کاهش زیادی مواجه شده است و انتظار می‌رود نظام بانکی بتواند نقش موثری را در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.
مشاور رییس جمهور اظهار کرد: بودجه دولت به دلیل افزایش قیمت نفت و رسیدن به سطوح بالاتر از 100 دلار در حدی افزایش پیدا کرد که با حدود قیمت 103 دلار بودجه تراز می‌شد و در حال حاضر که بودجه به حدود 40 دلار رسیده است، شکافی بزرگ در بودجه ایجاد شده که این اصلاحی اساسی در شیوه مدیریت دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی را می‌طلبد.
 نیلی گفت: مسائل نظام بازنشستگی، زیست‌محیطی و منابع آب کشور از مسائلی جدی و اثرگذار بر اقتصاد کشور هستند که نیاز به اصلاحات دارد. 10 سال آینده اقتصاد کشور با اکنون متفاوت خواهد بود ولی باید تلاش کنیم این تفاوت رو به بهبود باشد.
وی تصریح کرد: اینکه اتاق اصفهان مبتکر برگزاری این جلسات است و می‌تواند مردم را به موضوعات مختلف مربوط به خود علاقه‌مند کند، نشان از موفقیت عملکرد استان و اتاق اصفهان است
در پایان این گردهمایی از مادر شهید حسین خرازی تقدیر به عمل آمد.
 
 
آلبوم تصاویر 2168-12-95