تاریخ : سه شنبه 3 اسفند 1395
کد 1270

نهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با حضور معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت برگزار شد

نهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی با حضور معاون معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت و فعالان معدنی استان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 نهمین جلسه  کمیسیون معادن  و صنایع معدی با حضور معاون معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت و فعالان معدنی استان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی  اتاق بازرگانی اصفهان ،جعفر سرقینی معاون معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت در این جلسه در موضوع حقوق دولتی بر  سنگ خام گفت:اغلب کشورهای صادرکننده سنگ خام عوارض وضع کردند و نمونه آن را در استرالیا است که برای صادرات سنگ‌آهن عوارض وضع کرده است .
سرقینی با مقایسه صادرات مواد معدنی خام با مواد معدنی فراوری‌شده گفت: 22 میلیون تن  سنگ خام به ارزش 1 میلیارد دلار و 22 میلیون  تن سنگ فرآوری به ارزش 4 میلیارد دلار  صادرشده است. تفاوت چهار برابری این عدد به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بر سنگ خام است .
وی از صادرکنندگان سنگ خاک در کلیه بخش‌های استان اصفهان خواست که با تقویت صنایع فرآوری زمینه ایجاد ارزش‌افزوده بر مواد معدنی را فراهم کنند.
سرقینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رقم دریافتی حقوق دولتی در سال جاری 316 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با گردش مالی معادن کشور عدد بسیار کوچکی است .
معاون معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در مورد معارضین محلی معادن تصریح کرد: برطرف ساختن نیازهای حلی بر اساس قانون معادن می‌تواند مسایل و مشکلات معدن کاران را برطرف کند .
 سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به توانمندی استان اصفهان در بخش معدن گفت:صنایع معدنی استان اصفهان می‌تواند کل کشور را در بخش سنگ تحت پوشش قرار دهد و اصفهان به‌عنوان قطب سنگ فرآوری  شناخته شود.
وی از معدن کاران خواست که با همکاری یکدیگر و انتقال تجربه تولید و تجارت زمینه صادرات محصولات معدنی را فراهم سازند و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان با اعزام هیات مای تجاری به کشورهای همسایه همواره به دنبال افزایش صادرات استان در بخش‌های مختلف است .
سهل‌آبادی بخش فرآوری سنگ استان اصفهان در خاورمیانه منحصربه‌فرد دانست و گفت:تجمع بیش از 2 هزار واحد سنگ‌بری در یک استان می‌تواند نقش مهمی در صادرات محصولات نهایی سنگ را فراهم کند و مشکل این واحدها به‌روز نبودن تولیدات و مالیات بر ارزش‌افزوده است.
جواد نصرتیان مدیر شرکت  احرار سپاهان  استان اصفهان در این جلسه گفت:معارضین محلی ، سخت‌گیری محیط‌زیست و منابع طبیعی سه چالش اصلی معادن است که روزبه‌روز برای معدن کاران حادتر می‌شود.
وی با اشاره به معادن نطنز و اعتراض صورت گرفته گفت:به دلیل خشک‌سالی بسیاری از چشمه‌ها و قنات مای این منطقه خشک‌شده ولی این مساله به پای معادن گذاشته می‌شود در حالی که معادن آب چندانی برای استخراج استفاده نمی‌کنند .
مهدی مداحیان دبیر انجمن شن و ماسه اصفهان در این جلسه گفت:معادن شن و ماسه سابقه آلایندگی نداشتند ولی با مصوبه ایی از فعالیت آنان جلوگیری می‌شود .
حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان در این جلسه گفت:150 هزار هکتار کانون بحرانی در شعاع 50 کیلومتری اصفهان شناسایی‌شده است که بخشی از معادن در این محدوده قرار دارد.
وی با انتقاد از شیوه بهره‌برداری از  معادن گفت:برخی از معدن کاران ضایعات سنگ کوه را به  دره‌ها هدایت می‌کنند که  اکوسیستم  منطقه را بر هم زده است .
 
آلبوم تصاویر 2139-11-95