تاریخ : شنبه 30 بهمن 1395
کد 1256

در همایش وفاق و همدلی، نوشداروی بن‌بست کنونی معدن کاران استان اصفهان مطرح شد؛ جایگزین معدن به‌جای نفت به بسترسازی نیاز دارد/ مجوز کاهش یا افزایش تناژ استخراج معادن ،دو هفته ایی انجام می‌گیرد

جایگزین معدن به‌جای نفت به بسترسازی نیاز دارد/ مجوز کاهش یا افزایش تناژ استخراج معادن ،دو هفته ایی انجام می‌گیرد/امکان صادرات سنگ کوپ در کنار سنگ های تایل و اسلب / 108 محدوده جدید مستعد ، شناسایی و حفاری‌شده است
همایش وفاق و همدلی، نوشداروی بن‌بست کنونی  با حضور جعفر سرقینی  معاون معدنی وزیر صنعت،معدن و تجارت ،مهدی کرباسیان مدیر سازمان  توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، نادعلی اسماعیلی  رییس سازمان نام مهندسی معدن ایران ، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران و جمعی از فعالان بخش معدن در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 
سهل‌آبادی : جایگزین معدن به‌جای نفت به بسترسازی نیاز دارد
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی  رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: استان اصفهان استان معدنی است که علاوه بر معادن متنوع دارای یک هزار معدن و دو هزار و 500  واحد سنگ‌بری در استان اصفهان است .
وی افزود: معدن می‌تواند جای نفت را در درآمدهای ارزی ایران بگیرد به‌شرط اینکه بستر لازم برای رشد بخش معدن فراهم شود .   
وی تأمین گازوئیل را یکی از چالش‌های جدی پیش روی معدن کاران دانست و گفت:معدن کاران برای قاچاق ،گازوئیل نمی‌خواهند بلکه برای تولید مواد معدنی از معادن این سوخت را مصرف می‌کنند .
وی تاکید کرد:چرا مسوولین شرایطی ایجاد می‌کنند که معدن کار از قاچاقچیان سوخت مورد نیاز معدن را تأمین کند.
سهل‌آبادی افزاش بهره‌برداری معادن را به برخورداری از ماشین‌آلات و تجهیزات به روز وابسته دانست و گفت: بسیاری از معادن استان با ماشین‌آلات قدیمی که بیش از 40 سال از عمر می‌گذرد فعالیت می‌کنند .
وی تاکید کرد:هزینه تمام‌شده معادن بویژه در بخش سنگ به دلیل ماشین‌آلات قدیمی بسیار بالاست و دولت با ارائه تسهیلات ویژه می‌تواند زمینه نوسازی ماشین‌آلات معادن را فراهم سازد.
رییس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران صادرات را تنها راه نجات‌بخش تولید دانست و گفت:تقویت واحدهای معدنی  در صادرات محصولاتشان می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی زمینه رشد اقتصادی را فراهم سازد.
وی از معدن کاران خواست که با همکاری یکدیگر و انتقال تجربه تولید و تجارت زمینه صادرات محصولات معدنی را فراهم سازند و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان با اعزام هیات های تجاری به کشورهای همسایه همواره به دنبال افزایش صادرات استان در بخش‌های مختلف است .
سهل‌آبادی بخش فرآوری سنگ استان اصفهان در  خاورمیانه منحصربه‌فرد دانست و گفت:تجمع بیش از 2 هزار واحد سنگ‌بری در یک استان می‌تواند نقش مهمی در صادرات محصولات نهایی سنگ را فراهم کند و مشکل این واحدها به روز نبودن تولیدات و مالیات بر ارزش‌افزوده است .
وی مالیات بر ارزش‌افزوده را یکی از مسایل بخش معدن خواند و گفت:معدن کاری که محصولات خود را یک ساله می‌فروشد چگونه می‌تواند سه ماه به سه ماه مالیات پولی که هنوز به دستش نرسیده است بپردازد .
سرقینی :مجوز کاهش یا  افزایش  تناژ استخراج معادن ،دو هفته ایی انجام  می‌گیرد
جعفر سرقینی  معاون معدنی وزیر صنعت،معدن و تجارت  در این همایش خواستار همدلی تشکل‌های معدنی برای توسعه بخش معدن شد و گفت:همگرایی بین تشکل‌ها می‌توانند ظرفیت‌های آنان را برای حل مسایل و مشکلات منسجم سازد.
وی از صدور مجوز دو هفته ایی کاهش یا افزایش تناژ بهره‌برداری معادن برای دریافت حقوق دولتی در سازمان‌های صنعت ،معدن و تجارت استان‌ها خبر داد و گفت:سازمان‌های صنعت سراسر کشور موظف به دور دو هفته ایی این مجوزند.
وی با اشاره به ماده 54 برنامه ششم توسعه کشور گفت:این ماده پیشنهاد کمیسیون تلفیق بوده و دولت این ماده را پیشنهاد نکرده بود ولی با این وجود باتدبیر رییس مجلس شورای اسلامی ،شورای  عالی معادن کشور همچنان سیاست‌گذار بخش معادن  خواهد بود و شورای معدن استان‌ها بر اساس تفویض شورای عالی معادن فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به چالش‌های معدن کاران با اهالی و دامداران نزدیم معادن گفت:مسوولیت های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی  می‌تواند بخشی از این  چالش‌ها را برطرف کند .
سرقینی با اعلام اینکه طی 10 ماه سال جاری  316 میلیارد تومان حقوق دولتی از سوی معدن کاران در کل کشور پرداخت‌شده ،افزود:216 میلیارد تومان از این مبلغ از سوی معادن ایمیدرو پرداخت‌شده است .
کرباسیان: 108 محدوده جدید  مستعد ، شناسایی و حفاری‌شده است
مهدی کرباسیان مدیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این همایش همدلی بین تشکل‌های معدنی را عامل موفقیت آنان برشمرد و گفت:بخش خصوصی به‌صورت منسجم می‌تواند مسایل و مشکلات بخش معدن را به اطلاع تصمیم گیران و تصمیم سازان برساند.
وی از اکتشاف 25 هزار کیلومتری پهنه‌های معدنی در کشور خبر داد و گفت: 108 محدوده جدید  مستعد شناسایی و حفاری‌شده است.
کرباسیان با اشاره به راه‌اندازی صنایع معدنی پتاس در شرق اصفهان گفت:چندین پهنه در شرق استان اصفهان شناسایی‌شده که می‌تواند زمینه اشتغال جوانان در شرایط کم‌آبی استان اصفهان را  فراهم کند .
احمدیِ: 2 هزار و 500 واحد آن واحد معدنی در استان فعالیت می‌کند
اسرافیل  احمدیهِ رییس سازمان صنعت،معدن ،تجارت استان اصفهان در این همایش  گفت:استان اصفهان دارای 9 هزار و 200 واحد صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره‌برداری است که 2 هزار و 500 واحد آن مربوط به صنایع معدنی است .
وی افزود:از 26 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش صنایع و معدن استان  2/14 هزار میلیارد تومان به بخش معدن اختصاص دارد و از 261 هزار اشتغال صنعتی استان  80 هزار نفر در بخش معدن مشغول  به فعالیت‌اند.
وی اضافه کرد:5 هزارو 800 مجوز تاسیس صادرشده که نیاز به  34 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد که زمینه اشتغال‌زایی  180 هزار نفر را دارد.
احمدیِ خواستار دریافت حقوق دولتی از محصول نهایی شد و گفت:بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ،حقوق دولتی بر اساس پروانه بهره‌برداری و ظرفیت اسمی محاسبه می‌شود و با اصلاح قانون می‌توان این حقوق بر اساس میزان برداشت محاسبه شود .
وی تاکید کرد:نظارت سازمان‌های نظارتی از سازمان‌های دولتی در بخش حقوق دولتی باعث می‌شود که از معدن کاران بخواهیم حقوق دولتی را بر اساس ظرفیت اسمی پرداخت کنند .
احمدیِ اضافه کرد: از 755 پروانه بهره داری معدن 120 معدن تعطیل ،150 معدن با مشکل روبرو و 485 معدن در حال فعالیت‌اند.  
سبحانی : معادن و صنایع معدنی زیرساخت اقتصاد مقاومتی است
بهرام سبحانی مدیر شرکت فولاد مبارکه در این همایش گفت: معادن و صنایع معدنی زیرساخت اقتصاد مقاومتی است و تصمیم گیران باید نگاه ویژه ایی به این بخش داشته باشند.
وی اضافه کرد:برای راه‌اندازی یک واحد یک‌میلیون تنی فولاد به چند میلیون تن سنگ‌آهن ،کنستانتره و گندله سازی نیاز داریم و بخش معدن زیر ساخت اساسی صنایع کشور است .
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان،کوچک بودن واحدهای تولیدی فولاد را باعث اتلاف انرژی دانست و گفت:ایجاد واحدهای بزرگ فولادسازی از هدر رفتن منابع در بخش ایجاد خط راه‌آهن ،خط انتقال برق،گاز و جاده‌سازی جلوگیری می‌کند .
وی تأمین زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ونقل واحدهای تولیدی را هزینه سنگین بر دوش این واحدها دانست و گفت:هزینه حمل سنگ‌آهن از استرالیا تا بندرعباس از هزینه  سنگ‌آهن داخلی پایین‌تر است .
وی با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور گفت:برای این میزان باید بیش از 200 میلیون تن سنگ‌آهن در کشور جابه‌جا شود و انرژی مورد نیاز برای آن تأمین شود .
اسماعیلی : معادن ایران بایستی به فنّاوری و دانش روز مجهز شوند
نادعلی اسماعیلی  رییس سازمان نام مهندسی معدن ایران در این همایش گفت:معادن در ایران بایستی به فنّاوری و دانش روز مجهز شوند و مهندسین سازمان نظام‌مهندسی معدن می‌توانند نقش مهمی در این راستا داشته باشند.
وی افزود: اکتشاف و بهره‌برداری دو موضوع مهم بخش معادن است که با فنّاوری روز می‌توان شاهد توسعه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی بود .
اسماعیلی معدن را زیرساخت اصلی صنعت دانست و گفت :بدون محصولات معدنی نمی‌توان صنعتی داشت و نمونه آن را در ماده معدنی آهک می‌توان مشاهده کرد که در تمام صنایع فولادی ،ذوب و ریخته‌گری نقش کلیدی دارد.
در ادامه این همایش از دو بانوی معدن کار اصفهانی و  20 همسر معدن کاران پیش‌کسوت استان تقدیر شد .  
 
آلبوم تصاویر 2135-11-95