تاریخ : چهارشنبه 20 بهمن 1395
کد 1245

در سفر هیات اتاق بازرگانی اصفهان به لبنان پيگيري شد؛ زمینه سازی انعقاد پیمان تجارت ترجیحی بین ایران ولبنان

در سفر هیات اتاق بازرگانی اصفهان به لبنان و دیدار با سفیر ایران در این کشور بر برقراری پیمان تجارت ترجیحی و تجارت آزاد بین دو کشور ایران لبنان تاکید شد.
در سفر هیات اتاق بازرگانی اصفهان به لبنان و دیدار با سفیر ایران در این کشور بر برقراری پیمان تجارت ترجیحی و تجارت آزاد بین دو کشور ایران لبنان تاکید شد.
به گزارش بازنیوز، هیاتی به سرپرستي سيد عبد الوهاب سهل آبادي رئيس اتاق بازرگانی اصفهان به لبنان سفر کرد و با فتحعلی سفیر جمهوري اسلامي ایران و سجادنژاد رایزن بازرگانی ایران درلبنان  دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار سفیر جمهوري اسلامي ایران درلبنان به ارتباطات وسیع دو کشور و سابقه تاریخی این ارتباطات اشاره كرد وگفت: در کشور لبنان ۷۳ بانک وجود دارد که همگی خصوصی هستند وهیچ بانک دولتی وجود ندارد. این بانک‌ها نیز درگیر مشکلات ناشی از تحریم بودند اما در حال حاضر شرایط بهتری برای ادامه همکاری وجود دارد.
فتحعلی در ادامه با اشاره به حجم بالای واردات کشور لبنان این رقم را حدود۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد وافزود: صادرات در این کشور به ۴ تا ۵ میلیارد دلار می‌رسد واین کشور با کسری تجاری ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلاری روبرو است.
وی در ادامه افزود: کشور لبنان یکی از معدود کشورهایی است که تعداد زیادی از اتباعش در سایر کشورها‌ زندگی می‌کنند اما سالانه در حدود ۸ تا ۱۵ میلیارد دلار توسط خارج نشینان لبنانی سرمایه وارد این کشور می‌شود.
وی با اشاره به ساختار سیاسی کشور لبنان افزود:  رئیس جمهور از مسیحیان، نخست وزیر از اهل تسنن ورئیس مجلس از اهل تشییع انتخاب می‌شود ودر مناسبات اقتصادی بايد هر سه گروه را در نظرگرفته شوند.
فتحعلی بر وجود پیمان آزاد تجاری لبنان و با سایر کشور‌ها اشاره داشت وتصریح کرد: تجار لبنانی با کشورهای عربی، کشور‌های حاشیه خلیج فارس واتحاديه اروپا پیمان تجارت آزاد دارند واین پیمان باعث می‌شود تجار ازاین کشور‌ها واردات را بدون پرداخت عوارض گمرکی انجام دهند.
وی عدم وجود پیمان تجارت آزاد بین دو کشور ایران ولبنان را یکی از موانع ارتباطات اقتصادی بیان کرد و اضافه کرد: اگر زمینه برقراری پیمان تجارت ترجیحی بین دو کشور برقرار گردد قطعا بر حجم مبادلات افزوده خواهد شد.
سيد عبدالوهاب سهل‌آبادی نيز در این دیدار ضمن اشاره به ظرفيت‌‌های صادراتی موجود در ایران و اصفهان به تشریح وضعیت صنایع ایران و اصفهان پرداخت و بر برقراری پیمان تجارت ترجیحی تاكيد نمود.
گفتني است در  حال حاضر محصولاتی چون فرش و پسته و ديگرمواد غذایی به کشور لبنان صادر می‌شود و شرکت سایپا نیز موفق به ایجاد نمایندگی در این کشور شده است.موقعیت استراتژیک کشور لبنان و همسایگی با کشور سوریه نیز می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات محصولات ایران باشد.