تاریخ : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
کد 7438

بیش از ۸۰ درصد استان اصفهان جامعه کارگری محسوب می‌شوند

خسارت سنگین تعطیلی پنجشنبه‌ها برای اقتصاد کشور

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها ۸.۳ میلیارد دلار به تجارت بین‌المللی کشور ضرر می‌زند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان با اشاره به موضوع تعطیلی روزهای پنجشنبه، اظهار داشت: بررسی عدد و آمارها نشان می‌دهد که تعطیلی روزهای پنجشنبه می‌تواند ۸.۳ میلیارد دلار به تجارت بین‌المللی کشور ضرر برساند و این ضرر تنها مختص عده‌ای نیست.
 وی ادامه داد: ضرر ۸.۳ میلیارد دلاری تجارت کشور با تعطیل شدن پنجشنبه‌ها باعث می‌شود درآمد ارزی کشور کاهش و نرخ ارز افرایش یابد که تأثیر آن را دقیقاً بر زندگی مردم ببینیم.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان طی روزهای گذشته میزبان هیأت‌های تجاری از ۲۲ کشور عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا بود، خاطرنشان کرد: میزبانی اصفهان از نمایندگان ۲۲ کشور آسیایی نشان داد که بخش خصوصی بار بسیاری از مسائل کشور را می‌تواند به دوش بکشد؛ ازاین‌رو به نمایندگی جامعه زحمت‌کش کارگری در خصوص معیشت این قشر نیز باید دست در دست یکدیگر دهیم.
 کشانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد استان ما جامعه کارگری محسوب می‌شوند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی سال گذشته مصوبه گذراند که درآمد بالای ۱۲ میلیون تومان را مشمول مالیات کرد؛ فکر می‌کنم در بسیاری از جوامع سکولار هم این قسمت خوب بوده؛ اما باید توجه داشت این مالیات ستانی از فردی که زیر خط معیشت درآمد می‌گیرد، زیبنده نظام جمهوری اسلامی که خود را طرف‌دار تولید و کار می‌داند، نیست. برداشت مالیات از درآمد کسانی که روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت کار می‌کنند و باید ماه‌به‌ماه مالیات دهند درحالی‌که برخی افراد را یکی دوسال بعد برای پرداخت مالیات فراخوان می‌کنند، این زیبنده نیست.
 وی ابراز داشت: اینجا لازم است که کارگر و کارفرما دست‌به‌دست هم دهیم؛ زیرا اگر دولت حداقل معیشت را عددی بالاتر از ۲۰ میلیون تومان اعلام کرده است چه دلیلی دارد کسانی که با تلاش زیاد کار می‌کنند این‌گونه مالیات دهند؟
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: شاید رقم مالیاتی که از کارگر دریافت می‌شود برای دولت عدد بالایی نباشد؛ اما برای کارگر عدد بسیار ناراحت‌کننده‌ای است. رسیدگی به این مسئله پیامی که به جامعه می‌دهد این است که برای تولید کارگر ارزش قائل هستیم و امید است با همبستگی روزبه‌روز بسیاری از مشکلات جامعه کار و تولید برطرف شود.
 
  نرجس بختیار خلج، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده نیز گفت: نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.
وی ضمن ابلاغ پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اقدامات مؤثری در وزارت کار شده که از جمله آنها ایجاد بیش از ۲.۵ میلیون فرصت شغلی بوده است.
 وی ادامه داد: نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اکنون به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.
 مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای ۸۱ هزار نفر مددجوی بهزیستی، افزود: در این مدت همچنین سامانه یکپارچه تسهیلات اشتغال ایجاد شده و رشد ۳.۵ درصدی شاغلان شرکت‌های تعاونی را شاهد هستیم.
 بختیار خلج به تسویه بدهی یک هزار و ۶۰ میلیارد ریالی بیمه تأمین اجتماعی پس از سال‌ها انباشت در دولت‌های قبلی توسط دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در این دولت ۱۷۵ هزار جرایم ناشی از بدهی بنگاه‌های اقتصادی در راستای اشتغال‌زایی مشمول بخشودگی شدند.
 وی با بیان اینکه ۱۳ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت، به افزایش ۴۰ درصدی پوشش بیمه عشایر و روستایی به‌ویژه زنان اشاره کرد و افزود: در همین راستا یک میلیون و ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه عشایر و روستایی قرار گرفتند و ۴۰۰ تعاونی مصرف ایجاد شد.
 مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده اضافه کرد: یا اجرای طرح فجرانه ۲۰ میلیون خانوار با جمعیت ۶۰ میلیون نفر مشمول کالابرگ فجرانه با تمرکز بر کالاهای اساسی شدند.
 بختیار خلج با بیان اینکه حوادث شغلی در کشور کاهش ۱۴ درصدی داشته است، افزود: در دولت سیزدهم ۲۹۳ تعاونی مسکن کارگری در ۲۵ استان کشور تشکیل شده است.
 وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار کارگر نخبه در جشنواره امتنان شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: این جشنواره امسال با افزایش ۲۵ درصدی مشارکت مواجه بود به‌طوری‌که ۵۰ هزار و ۷۵۲ نفر در این جشنواره شرکت کردند و در سطح ملی ۲۶ نفر کارگر نخبه در حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت معرفی شدند.
 
 سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان نیز گفت: مجلس موظف است که شرایط حقوق کارگران را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند.
 وی اظهار کرد: از وزیر کار خواهشمندم به اصفهان به عنوان استانی صنعتی که دارای بیشترین جمعیت کارگری است و در دوران جنگ هشت ساله بیشترین شهید و جانباز را تقدیم انقلاب کرد، سفر کنند و در جمع این تعداد عظیم کارگر و کارفرما حضور یابند.
 وی در ادامه با طرح این سؤال که کار مفید نیروی انسانی ما چقدر است و آیا با شرایط و قوانین موجود روابط کار در کشور می‌توان با اقتصاد جهانی رقابت کرد؟ به دیدار اخیر جامعه کارگری با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: جا دارد امروز تمام وقت خود را به تفسیر فرمایشات رهبری اختصاص می‌دادیم و قوانین و آئین‌نامه‌هایی را اجرایی می‌کردیم.
 رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه مجلس موظف است شرایط حقوق کارگری را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند، اضافه کرد: مابقی مسائل را می‌بایست طبق اصل سه‌جانبه‌گرایی مذاکره کنیم؛ زیرا زمانی که سفره کارگر ما کوچک و کوچک‌تر می‌شود، بی‌تردید کار انجام نمی‌گیرد و بخش تولید در جامعه آسیب می‌بیند.
 رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه لازم است برای حفظ امنیت شغلی و حرفه‌ای کارگر ایرانی راهکاری اندیشیده و مهیا شود، تأکید کرد: لازم است فرمایشات رهبر انقلاب تفسیر و اجرایی شود.
 سهل آبادی ادامه داد: مقرر شد ۲۷ درصد حقوق کارگر را اضافه کنیم هنوز اعمال نشده، تورم افزایش داشته است؛ مسئولان محترم با افرادی روبه‌رو هستیم که از نظر روحی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و باید برای معیشت، درمان و مسکن کارگر برنامه‌ریزی و تصمیم صحیح اتخاذ شود.
 
میثم مداحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان هم گفت: سال گذشته ۵۱ باب خانه بهداشت کارگری در مناطق صنعتی این استان ساخته شد.
وی با بیان اینکه دیدگاه جامعه نسبت به کارگر و کار را باید تبیین کنیم، اظهار داشت: اگر قرار باشد که دیدگاه نسبت به کارگر حمایتی و حداقلی باشد، در حق این قشر ظلم کردیم، ما باید دیدگاه جامعه را به کارگر از باب سرمایه انسانی و منابع سرمایه‌ای تغییر داده و از بُعد انسانی نگاه کنیم و این مهم سبب ارزش‌نهادن به کار و کارگر می‌شود.‌
وی با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی ما نیز کار را ارزش تلقی کرده است، افزود: شاید دنیای غرب کارگر را ابزار تولید ثروت بداند اما دین و فرهنگ ما کار را به عنوان ارزش و عامل رزق و از اعمال صالح تلقی می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه دولت برای امنیت شغلی کارگران برنامه‌هایی داشته است، اضافه کرد: سال گذشته زیست بوم اشتغال تدوین و ابلاغ شد و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که ۷۰ هزار اشتغال ایجاد کنند و این از باب امنیت شغلی کارگران بود.
مداحی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل، گفت: سال گذشته ۲۸ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شد و ۱۲ هزار نفر جویای کار درخواست خود را در این سامانه اعلام کردند که از این تعداد بیش از هفت هزار نفر آنان مشغول به کار شدند.
وی تصریح کرد: اعتقاد بر این است که امنیت اشتغال بایستی برخورد بین کارگر و کارفرما را کاهش دهد تا ذهن کارگر برای تولید و کارفرما برای سرمایه گذاری آزاد باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: در وزارت کار و همچنین زیرمجموعه آن در استان اصفهان تلاش کردیم که زمان رسیدگی به شکایات بین کارگر و کارفرما کاهش یابد و فرصت کمتر به حواشی عرصه تولید اختصاص دهیم از این رو اداره‌ای در منطقه زینبیه اصفهان با حضور پنج هیأت تشخیص تشکیل شد.
مداحی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد دعاوی ما مربوط به شهر اصفهان است، گفت: اگر به طور مناسب رسیدگی و خدمات رسانی داشته باشیم بیش از ۵۰ درصد مشکلات این حوزه در اصفهان حل می‌شود.
وی افزود: سال گذشته ۵۱ خانه بهداشت کارگری در مناطق صنعتی اصفهان ساخته شد که این آمار حاکی از افزایش ۳۰۰ درصدی خانه بهداشت‌های کارگری در استان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه برای تحقق شعار سال لازم است با برنامه‌ریزی دقیق نرخ مشارکت و مشاغل خانگی را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: تسهیلات مشاغل خانگی امسال رشد حدود چهار برابری داشته و اعتباری حدود پنج هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته است که از این رو از مسؤولان کشوری درخواست داریم نگاه ویژه‌ای به استان اصفهان به تناسب جمعیت این استان داشته باشند زیرا جمعیت ساکن در مناطق محروم در غرب و شرق و حاشیه این استان با جمعیت برخی استان‌ها برابری می‌کند.
 
 
آلبوم تصاویر سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان اصفهان