تاریخ : سه شنبه 22 اسفند 1402
کد 7353

«اصفهان» میزبان اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی

بستر جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی از میزبانی اصفهان برای برگزاری اولین اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی در کشور در اردیبهشت سال آینده خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، در نشست هم‌اندیشی اعضا با برخی از اعضای هیات نمایندگان دوره دهم و مدیران پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در بیش از ۶۰ عنوان ستاد تسهیل عضویت داشت که کارمندان اتاق به نمایندگی حضور پیدا می‌کردند، اظهار کرد: در این دوره این روند تغییر و به‌صورت تخصصی نمایندگان ستاد تسهیل از بین فعالان اقتصادی انتخاب شدند.
 وی افزود: اعتقاد داریم اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌ها باید از اعضاء اتاق بازرگانی و عضو شورای مشورتی باشند.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: برای نخستین‌بار در اصفهان هر آنچه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در ستاد تسهیل مصوب شده بود و دستگاه‌های اجرایی به آن بی‌توجهی کردند از طریق دادستانی اصفهان پیگیری می‌شود.
 وی درباره کمبود نیروی انسانی در شرکت‌ها بیان داشت: شرکت‌های اقتصادی باید به سمت توسعه اتوماسیون‌های اداری و غیر حضوری پیش روند و امور اداری خود را با توجه به مسائل مالی حل کنند.
 کشانی گفت: حدود ۹ ماه است که با تمام وجود به ارائه آموزش، گسترش ارتباطات تجاری و چانه‌زنی با دولت اقدام می‌کنیم؛ اما با یک ساختار بزرگ مواجهه هستیم و به طور متوسط روزانه ۱.۵ عدد بخشنامه مربوط به تجارت کسب‌وکار صادر شده است که اهمیت تلاش اتاق اصفهان را دوچندان می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه اصفهان رتبه ۲۲ امنیت سرمایه‌گذاری در کشور است، بیان داشت: درصدد افزایش ارتباطات بین‌المللی هستیم و در این راستا اردیبهشت‌ماه سال آینده برای اولین بار در کشور، اصفهان میزبان اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی می‌شود که در این اجلاس بیش از ۳۵ کشور و ۱۵ هیات خارجی حضور خواهند داشت.
 کشانی تأکید کرد: این اجلاس یک فرصت بین‌المللی را ایجاد خواهد کرد که افرادی که نیاز به فرصت سرمایه‌گذاری و شریک خارجی دارند از این موقعیت استفاده و هاب سرمایه‌گذاری منطقه شوند.
 
 محمدجعفر فوده، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه امنیت غذایی هر کشور به کشاورزی آن بستگی دارد، گفت: نه تنها در اصفهان که در کشور نیز به بخش غذا، امنیت و سفره غذایی مورد بی‌توجهی دولتمردان قرار گرفته است.
 وی افزود: در این دوره سعی شده است بین بخش کشاورزی و اتاق بازرگانی اصفهان آشتی ایجاد و کل استان را متوجه نقش اتاق بازرگانی کنیم.
 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: سعی ما بر داشتن کمیسیون کشاورزی پر بار با همکاری جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی و استراتژی بلندمدت و نقش مهم کشاورزی در اقتصاد بوده است.
 وی ادامه داد: میز کشاورزی پرشورترین و شلوغ‌ترین میز اتاق بازرگانی بود و تعداد ۲۴ مراجعه‌کننده در هفت میز خدمت داشتیم.
 فوده گفت: در سال آینده باید پا را فراتر نهاده و برای توسعه بخش کشاورزی و رفع موانع این بخش تلاش کنیم.
 
 علی صفرنوالله، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به اینکه دوره دهم اتاق بازرگانی، این مجموعه را با ۲۰۰ میلیارد تومان کسر بودجه تحویل گرفته است، بیان داشت: هیات رئیسه اتاق برنامه‌های تحقیقاتی بدون توقف را انجام داده تا بتواند کسر بودجه را با همکاری شرکت‌ها حل کند.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به نظر عده‌ای اصفهان یک شهر سرمایه گریز با امنیت سرمایه‌گذاری پایین است؛ اما در این کمیسیون تلاش شد تا چگونگی حفظ و جذب سرمایه مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.
 وی ادامه داد: در این راستا کمیته‌هایی تشکیل و چالش سرمایه‌گذاری در پنج سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت تا روش‌های مبارزه را بشناسیم و عمل کنیم.
 صفرنورالله افزود: سرمایه شرکت دانش‌بنیان و پیشنهاد صندوق CBC به اتاق بازرگانی یکی از راه‌حل‌ها بود، البته معضل مالیات و عدم سرمایه محوری شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه از محل مشارکت شرکت‌های بزرگ در بورس و فرابورس و هزینه در بخش تحقیق و توسعه موارد دیگر مورد بررسی بود.
 وی خاطرنشان کرد: با توجه به پرداخت مالیات این سرمایه باید در اصفهان در رشد صنعت هزینه شود که این موضوع کلید خورده و اولین جلسه هیات رئیسه این صندوق در سال آینده برگزار می‌شود.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: این کمیته روش‌های نوین سرمایه‌گذاری در موضوعات آموزشی، کمیته زیرساخت‌ها، پروژه‌های بزرگ همچون شهرک طلا، قطار سریع‌السیر و موضوع آب را برعهده دارد و پیشنهاد کمیسیون سرمایه‌گذاری و تایید هیات رئیسه دفتر خدمات در اتاق ارائه شده است.
 
حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سیاست اجرایی اتاق بازرگانی (از پاتوق تا اتاق) افزود: سنگ بنای این تشکل از ابتدا و از دوران صفویه بر مبنای خِرد، هم زیستی فرقه‌ها، ادیان و پاتوقی برای کسب‌وکارها در میدان امام (ره) با عنوان اتاق تجار شکل گرفته و امروز این تشکل به اتاق بازرگانی نام گرفته است.
 وی افزود: در حال حاضر قانون‌گذار کارکرد نقش و وظایف اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را بر مبنای تسهیلگری، چانه‌زنی و مذاکره نمایندگان پارلمان بخش خصوصی با دولتمردان برای فرایند تولید، صادرات و توانمندسازی، ارتقاء سطح دانش، آگاهی، توانمندی و دیپلماسی تجاری تعریف کرده است.
 دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اتاق بازرگانی نقش اولیه پاتوق تجار در عرصه بین‌المللی را فراهم می‌کند و قانون‌گذار به غیر از نظارت امور خارجه، سایر موارد را بر عهده اتاق‌های بازرگانی قرار داده است تا با سیاست اجرایی، اطلاع‌رسانی، نشست و مذاکره رودررو فراهم و ویژگی اجرایی را به توانمندی برسانند.
 وی ادامه داد: در فصل دوم اتاق بازرگانی دوره دهم؛ توسعه محوری، عملگرایی، الگو بودن و نوآوری در ارائه خدمات برای ذی‌نفعان بر اساس قاعده در راس امور قرار دارد و تمامی فرایندها، با دستورالعمل، شیوه‌نامه و پروتکل تعریف شده است.
 امیدان گفت: در فصل سوم امورات بر مدار خِردورزی، شفافیت، مشارکت و فصل چهارم توسعه اتاق بازرگانی بر مبنای نقش اول آن یعنی اعضای اتاق بازرگانی تعریف شده است.
 
در این نشست واحد توسعه خدمات اعضاء، دفاتر منطقه‌ای، واحد بازاریابی و روابط بین‌الملل، واحد خدمات بازرگانی و اسناد تجاری، واحد توسعه و کسب‌وکار به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند. همچنین تبادل نظر در خصوص موضوعات پیشنهادی از سوی اعضای اتاق پیرامون مسائل و مشکلات از جمله صدور کارت بازرگانی، تأمین نیروی انسانی، تمدید کارت بازرگانی، تعامل تجاری و بین‌المللی مطرح شد.
 
آلبوم تصاویر نشست هم‌اندیشی اعضا با برخی از اعضای هیات نمایندگان دوره دهم