تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1402
کد 7254

رایزنی برای گسترش تعاملات و تجارت بین اصفهان و تایلند

تایلند دروازه ورود محصولات اصفهان به منطقه آ.سه.آن

رئیس و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر تایلند در ایران درباره ظرفیت‌های تعاملات و تجارت بین اصفهان و تایلند گفتگو و تبادل نظر کردند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت: نقطه عطف روابط مردمی و رسمی میان دو ملت و دولت ایران و سیام که امروزه با نام تایلند شناخته می‌شود، به دوره صفویه باز می‌گردد. تایلند می‌تواند دروازه ورود محصولات اصفهان به منطقه آ.سه.آن باشد. از سوی دیگر ایران نیز می‌تواند دروازه ورود محصولات تایلند به بازار ۵۰۰ میلیون‌نفری منطقه خاورمیانه و غرب آسیا باشد. ازاین‌رو زمینه‌های همکاری مناسبی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، ساختمان و پتروشیمی وجود دارد. تایلند یکی از کشورهای موفق در حوزه گردشگری بوده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳، ۲۷ میلیون گردشگر از این کشور بازدید کرده‌اند که درآمد ۷۰ میلیارد دلاری را در پی داشته است. باتوجه‌به اینکه اصفهان نیز قطب گردشگری ایران محسوب می‌شود، می‌توان از تجربیات تایلند در زمینه صنعت گردشگری با برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های هتلداری استفاده کرد.
 
فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این دیدار اظهار داشت: از دید تجاری خیلی خوشحالیم که دولت تایلند رایزن تجاری در سفارتشان در ایران در نظر گرفته و این موضوع کمک می‌کند که بتوان از همه ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی و تجاری بین دو کشور استفاده کنیم. فولاد، محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و محصولات معدنی از عمده اقلام صادراتی ایران به تایلند محسوب می‌شود و اصفهان تقریباً در همه این زمینه‌ها رتبه نخست در کشور را دارد. ازاین‌رو گسترش تجارت بین اصفهان و تایلند می‌تواند منافع دو جانبه را در پی داشته باشد. به‌عنوان رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان از رایزن تجاری تایلند دعوت می‌کنیم که در کمیسیون حضور یابند و به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی این کشور و راه‌های گسترش همکاری بین فعالان اقتصادی اصفهان و تایلند بپردازند.
 
مصطفی دولت‌یار، مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان نیز تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی برای تجارت بین اصفهان و تایلند وجود دارد که ناشناخته باقی‌مانده و نیاز به کشف و بررسی دارد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که رایزن اقتصادی تایلند نیز به اصفهان سفر کنند و از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی اصفهان آشنا شود. همایش رؤسای اتاق‌های بازرگانی فرصت مناسبی برای گسترش تجارت و تعاملات بین دو کشور است. رؤسای اتاق‌های بازرگانی افراد حرفه‌ای در حوزه تجارت و مدیریت هستند و می‌توانند ارتباط خوبی با همتایانشان برقرار کنند و نیاز به روابط دیپلماتیک ندارند. این همایش تنها مختص اصفهان نیست و رؤسای اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها نیز حضور دارند و یک فرصت ملی مناسب برای رایزنی و تبادل نظر با فعالان اقتصادی تایلند است.
 
پیکیت بونساد، سفیر تایلند در ایران نیز گفت: وظیفه دیپلمات‌ها این است که راه‌ها و مسیرها را برای تاجران باز کنند تا بتوانند با یکدیگر معامله و همکاری کنند. مهم‌ترین مسئله در این میان این است که نتایج ملموس و شفافی برای فعالان بخش خصوصی هر دو طرف وجود داشته باشد تا این روابط پایدار و عمیق شود. هیئت‌های تجاری و اقتصادی تایلند تمایل دارند تا از ایران و اصفهان بازدید کنند و از ظرفیت‌های همکاری مطلع شوند. تمایل داریم ارتباطات و تعاملات تایلند و اصفهان را بیش‌ازپیش عمق ببخشیم و برای این تعامل و همکاری اعلام آمادگی کامل می‌کنم.
 
آلبوم تصاویر رایزنی برای گسترش تعاملات و تجارت بین اصفهان و تایلند