تاریخ : شنبه 6 دي 1393
کد 70

در جلسه مشترک کمیته های تولید و بازرگانی کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان مطرح شد؛

الگوی کشت می تواند بر اساس تقاضا و عرضه محصولات کشاورزی تنظیم شود

الگوی کشت می تواند بر اساس تقاضا و عرضه محصولات کشاورزی تنظیم شود

چهارمین جلسه مشترک کمیته تولید و بازرگانی کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان به بررسی طرح الگوی کشت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و بررسی مسایل و مشکلات تولید و صادرات محصولات کشاورزی  اختصاص یافت.  

«علیرضا نکویی»معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در این جلسه گفت:پایداری تولید برای کشاورز باید تامین شود و یکی از اهداف الگوی کشت تعادل و پایداری در تولید و عرضه است.

وی تصریح کرد:در تولید محصولات کشاورزی باید تقاضای مورد نیاز در داخل و خارج کشور بررسی و بر اساس آن الگوی کشت ارایه شود.

نکویی از انجام مراحل مقدماتی طرح الگوی ملی کشت در استان اصفهان خبر داد و گفت:استفاده از ظرفیت های موجود و نیازسنجی بازار محصولات کشاورزی از مهمترین بخش های این طرح است.

 بسته شدن مرز بازرگان باعث از بین رفتن محصولات صادراتی کشاورزی می شود

«سید وحید دزفولی» رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این  با اشاره به بسته شدن مرز بازرگان به روی کامیون های ایرانی طی 20 روز گذشته گفت:این مساله باعث از بین رفتن صادرات محصولات کشاورزی ایران به اروپا می شود و باید هر چه زودتر تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

وی اضافه کرد:در برابر یک هزار  کامیون ورودی از ترکیه به ایران تعداد 5 هزار کامیون ایرانی از ترکیه گذر می کند و باید در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها این آمار مورد توجه قرار گیرد.

دزفولی از افزایش پنج میلیون تومانی حمل و نقل هر کامیون به اروپا خبر داد و گفت: در اثر عوارض جدید ترکیه به کامیون های ایرانی شاهد افزایش هزینه های صادرات برای صادرکنندگان می باشیم .

وی با انتقاد از سکوت انجمن شرکت های حمل و نقل در این رابطه گفت: این شرکتها در مقابل افزایش هزینه های حمل و نقل هیچ اقدامی صورت ندادند.

سیاست های اقتصادی کشور واردات محور است تا صادرات محور

«احمد جعفری»عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به مساله اخیر صادرکنندگان در ارسال بار صادراتی از کشور ترکیه گفت:متاسفانه رویکرد سیاست های اقتصادی به سمت ترقیب واردات است تا ترویج صادرات و این موضوع مربوط به زمان کنونی نیست و سالهاست که اقتصاد کشور درگیر این مساله است .

وی تاکید کرد:برای واردات تمام ساختارهای تسهیل کننده فراهم است و مانند سرسره است که فقط لازم است  بار وارداتی از بالای سرسره  وارد شود  ولی در صادرات مانند بالا بردن بار از سرسره است .

وی خواستار تغییر ساختار اقتصادی کشور با هدف ترویج صادرات تا ترویج واردات شد و گفت:تا زمانی که این رویکرد حاکم نشود نمی توان تولید را در کشور تکریم کرد.

تولید کننده محصولات کشاورزی با بازرگان باید مرتبط باشد

«احمدرضا همتی»دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت:زمانی که تولید کننده محصولات کشاورزی با بازرگان این محصولات ارتباط نداشته باشد نمی توان انتظار برقراری معادله عرضه و تقاضا داشت.

«پژمان سرایی»عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان    در این جلسه تصریح کرد:در ابتدا باید تجارت وبازرگانی محصولات کشاورزی را مشخص کرد و سپس نیازهای داخل کشور تامین و بر اساس آن تولید برنامه ریزی شود .

«حسین زینعلی»رییس انجمن علمی گیاهان دارویی اصفهان در این جلسه گفت: اگر اجرای الگوی کشت به افزایش درآمد کشاورز کمک کند این طرح می تواند مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد .

وی تولید محصولات جدید کشاورزی را یکی از عوامل موفقیت کشاورزان در شرایط مختلف برشمرد و گفت:متاسفانه کشاورزان بر اساس نیاز بازار تولید نمی کنند

«مجید خشوعی»عضو دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق در این جلسه خواستار توجه به منافع کشاورزان در اجرای هر طرح پیشنهادی شد .
آلبوم تصاویر تولید و بازرگانی