تاریخ : چهارشنبه 19 آذر 1393
کد 67

نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و ترکیه با حضور هیات تجاری 30 نفره ترکی در سالن همایشهای بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

نشست بررسی فرصت های تجاری اصفهان و ترکیه در اتاق اصفهان برگزار شد

نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در اصفهان و ترکیه با حضور هیات تجاری 30 نفره ترکی در سالن همایشهای بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.

این هیات تجاری در رشته های الکترونیک ،نساجی ،شیمیایی،جواهرات،ماشین آلات صنعتی،دارویی و بهداشتی  با فعالان اقتصادی اصفهان دیدار و گفتگو کردند.

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در ابتدای  این نشست گفت:ایران و ترکیه سابقه دیرینه در ارتباطات مشترک تجاری و فرهنگی دارند و جاده ابریشم بخشی از این سابقه  دیرینه بین دو کشور در تعاملات تجاری  است.

وی با اشاره به اینکه بخش گسترده واردات و صادرات ایران به اروپا از مسیر  ترکیه انجام می شود،گفت:تعامل و همکاری دو کشور می تواند زمینه برد برد روابط تجاری دو کشور را فراهم سازد.

وی اظهار امیدواری کرد که تحریم های اقتصادی ایران به زودی برداشته شود و سطح تعاملات تجاری ایران با ترکیه  افزایش یابد .

کسائیان تصریح کرد:بانک «اکسیم» ترکیه تلاش می کند که مسایل و مشکلات انتقال وجه بین فعالان اقتصادی ایرانی و ترکی را برطرف کند و امیدواریم سایر بانکهای ترکیه در این مسیر گام بردارند.

«مراد اکیوز » (Murat  Akyus )نایب رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه در این نشست با اشاره به  توانمندی های اصفهان در بخش های اقتصادی و فرهنگی گفت: ایران فقط در تهران خلاصه نمی شود و اصفهان همواره  نقش مهمی در تعاملات تجاری ایران با ترکیه داشته است.

وی افتتاح خط هوایی اصفهان استانبول توسط هواپیمیای ترکیش ایرلاین را گامی موثر در توسعه روابط اقتصادی و تجاری اصفهان و ترکیه برشمرد و گفت:مرز مشترک ایران وترکیه بیش از 400 سال است که تغییری نکرده است زیرا ایران و ترکیه دو کشور با اهمیت و قدرتمند منطقه به شمار می آیند.

وی اضافه کرد:با وجود تحریم های اقتصادی علیه ایران ،کشور ترکیه همواره تلاش کرده در کنار ایران بماند و روزی فرا خواهد رسید که تحریم ها برداشته می شود و ایران و ترکیه فصل جدیدی در روابط خود باز می کنند.

اکیوز تصریح کرد:در سال 2003 تجارت ترکیه با سایر کشورها 47 میلیارد دلار بود ولی در سال 2013 این عدد به 152 میلیارد دلار رسیده است و ترکیه به عنوان شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می شود.

وی ایران را هفتمین واردکننده محصولات ترکیه ای دانست و افزود:ایران عمدتا محصولات نفتی و پتروشیمی  به ترکیه صادر می کند و تلاش می شود که حجم مبادلات دو کشور از 20 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار در سال برسد.

وی اضافه کرد: مجمع صادرکنندگان ترکیه با هدف تقویت و توسعه شرکت های تولیدی ترکیه و همچنین حل و فصل موانع و مشکلات پیش روی صادرات آنان تشکیل شده است.
آلبوم تصاویر 2030