تاریخ : سه شنبه 27 تير 1402
کد 6671

در جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی مورد تاکید قرار گرفت:

بسیج ظرفیت دولت و بخش خصوصی در راستای ترغیب مراجعه به مراکز بهداشت

در دومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی، بر ضرورت ایجاد ساز و کار الزام تشکیل پرونده خانواده ها در مراکز و خانه‌های بهداشت محلات، تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در دومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی محمدرضا گل احمد عضو هیئت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اصفهان، فعال کردن تیم رسانه دستگاه‌های دولتی مرتبط با حوزه سرطان و بخش خصوصی برای آگاهی رسانی در این زمینه را مهم دانست.
 وی خواستار الزام انجام تست فیت برای تشخیص و غربالگری سرطان‌های معده و روده در قالب طب کار شد .
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی، اطلاع رسانی در خصوص امکان انجام تست‌های تشخیص سرطان در مراکز بهداشت از سوی مراکز آموزشی و صنایع را امکانپذیر دانست و بر ضرورت تجمیع ظرفیت تمامی نهادها برای استفاده از خدمات مراکز بهداشت شهری به منظور تشکیل پرونده در مراکز بهداشت و استفاده از خدمات پزشک خانواده، تاکید نمود.
اهمیت بسیج اطلاع رسانی در حوزه سرطان
همچنین کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار اصفهان ضمن تاکید بر اهمیت آموزش در پیشگیری از بروز سرطان گفت: در کنار آموزش لازم است کلیه چرخه تشخیص، غربالگری و درمان مورد توجه قرار گیرد.
وی هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی برای پیشگیری و اطلاع رسانی در خصوص سرطان را بسیار مهم دانست و بر ضرورت بسیج اطلاع رسانی در این حوزه تاکید کرد. حیدری توسعه تحرک را یکی از موارد موردتوجه شهرداری برای پیشگیری از بروز سرطان با افزایش سرانه ورزش در جامعه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش معرفی کرد.
حیدری تغذیه سالم و کاهش استرس را یکی از محورهای اصلی در فرهنگسراهای سطح شهر معرفی و تصریح کرد: برنامه‌های افزایش نشاط میان آحاد جامعه از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری است که امیدواریم با مشارکت مردم هر چه بهتر برگزار شود.
میانسالان و سالمندان برای مراجعه به مراکز بهداشت ترغیب شوند
در ادامه حمید گله داری رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان بر اساس آخرین آمار موجود، سرطان‌های سینه، پروستات، پوست ،گوارش و مثانه را شایع‌ترین سرطان‌های استان اصفهان معرفی کرد و گفت: بسیاری از این سرطانها در مراحل نخستین با تشخیص به موقع قابل درمان است و در مراکز بهداشت غربالگری سرطان سینه برای خانم ها از سنین 30سال به بالا و برای آقایان غربالگری سرطان‌های گوارشی در گروه سنی 50 سال به بالا انجام می شود.
گله داری، بر لزوم انجام تست فیت- نمونه خون مخفی در مدفوع- در افراد مشکوک تاکید کرد و گفت: در مراکز بهداشت این تست انجام و اقدامات لازم صورت می گیرد.
وی انجام این تست برای تمامی جمعیت بالای 50 سال استان از سوی دولت را بسیار هزینه بر دانست و افزود: این رقم در توان دانشگاه علوم پزشکی نیست در حالیکه برای مراحل بعدی یا متخصص و یا دستگاه‌های کافی در دولت وجود ندارد و در این زمینه نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. 
رئیس مرکز بهداشت استان بر ضرورت پررنگ شدن مسئولیت اجتماعی شرکتی این حوزه در کنار بحث اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بروز سرطان تاکید کرد و گفت: لازم است در تشخیص، درمان و حمایت های مادی و معنوی برای مبتلایان اقداماتی صورت گیرد.
گله داری از وجود هزار واحد بهداشتی در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: باید ساز و کاری برای مراجعه مردم به این مراکز ایجاد شود زیرا مراجعه میانسالان و سالمندان به مراکز بهداشت در استان بسیار پایین است. وی در پایان سخنان خود خواستار مشارکت بخش خصوصی در ترغیب مردم برای مراجعه به این مراکز شد.
 اصفهان در 3 سرطان شایع استان دارای برنامه غربالگری و تشخیص زودرس است
همچنین زهرا روانخواه مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 80 درصد سرطانها قابل کنترل و درمان هستند گفت: تشخیص به موقع سرطان در درمان آن در مراحل اولیه بسیار مهم بوده و تشویق به مراجعه به مراکز بهداشت در این حوزه حایز اهمیت است.
وی افزود:  اصفهان در 3 سرطان شایع استان دارای برنامه غربالگری و تشخیص زودرس است و این امر گویای اهمیت مراجعه به مراکز بهداشتی می باشد.
این پزشک تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان نخستین دانشگاه در سطح کشور،از 6 سال پیش برنامه غربالگری سرطان روده را در کل جمعیت تحت پوشش خود اجرا کرده است ولی استقبال شهرنشینان از این خدمات بسیار پایین بوده است.
روانخواه با اشاره به روند صعودی بروز سرطان در استان گفت: از سال های 93 تا 97 استان بین رتبه‌های 1 تا 4 کشور در این حوزه بوده است.
اهمیت تغییر سبک زندگی در بروز سرطان
نرگس رحمانیان عضو مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان بیمارستان امید نیز با بیان اینکه آگاهی رسانی در سفر سرطان به پیش، هنگام و پس از ابتلا تقسیم می شود تصریح کرد: آگاهی بیماران از مسیر پیش رو و مراقبت‌های حمایتی در جامعه ما خلاء بزرگی است که استرس زیادی را به بیمار تحمیل می کند.
این پزشک بر ضرورت توجه به مراقبت‌های حمایتی، پیشگیری از عود و سرطان دوم همچنین پیشگیری و یا تشخیص زودهنگام سرطان در افراد خانواده تاکید و تصریح کرد: لازم است آگاهی رسانی در خصوص سرطان از طریق فضای مجازی، بیلبوردهای شهری، رسانه‌های عمومی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها انجام شود.
وی در پایان سخنان خود سیاستگذاری مناسب برای پیشگیری از سرطان را مهم دانست و تصریح کرد: برای کاهش آمار مبتلایان به این عارضه، تغییر سبک زندگی بسیار حایز اهمیت بوده و لازم است بر روی والدین در این حوزه سرمایه گذاری شود.
نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در کیفیت زندگی
در ابتدای این جلسه نیز سعید لندران مشاور کمیسیون، ضمن تبیین و تعریف مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی شرکتی csrرا مدلی از کسب و کار دانست که از نظر اجتماعی بر محیط تاثیرگذار است.
وی افزود: مسئولیت اجتماعی در کنار سوددهی و مسایل اقتصادی دارای جنبه‌های اخلاقی بوده که در سطح دنیا اهمیت زیادی برای آن قائل هستند.
لندران با بیان اینکه اقدامات این حوزه منجر به بهبود کیفیت زندگی در سطح جامعه خواهد شد، مسایل اقتصادی، قانونی، اخلاقی، نوعدوستی و محیط زیست را 4بُعد اصلی در مسئولیت اجتماعی معرفی کرد.
همچنین ایوب شاپوری مدیرعامل انجمن خیریه دیابت جنان شهرستان نجف آباد نیز به تشریح فعالیت‌های این انجمن پرداخت.
 
آلبوم تصاویر دومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی