تاریخ : سه شنبه 20 تير 1402
کد 6652

در اولین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد:

تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولت برای غربالگری، پیشگیری و درمان سرطان

اولین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان، با توجه به روند رو به رشد بروز سرطان، به تبیین نقش شرکت‌ها در سلامت پرسنل و پیشگیری از این بحران اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمدرضا گل احمد رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این جلسه که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد؛ گفت: با توجه به روند رو به رشد سرطان در استان، نخستین جلسه کمیسیون به بررسی علل و عوامل بروز سرطان و نقش بخش خصوصی در پیشگیری از این بحران اختصاص یافت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هدف از برگزاری این جلسه را تجمیع کلیه ظرفیت‌های موجود در استان برای تمرکز بر پیشگیری از بروز سرطان بیان و تصریح کرد: آگاه سازی مردم برای انجام غربالگری و پیشگیری از بروز این بیماری یک وظیفه اجتماعی بوده و باید کلیه پتانسیل‌های استان  در این زمینه به کار گرفته شود.
گل احمد در پایان سخنان خود گفت: کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی برای گسیل منابع سرمایه گذاران و خیریه های استان به حوزه سرطان وارد عمل خواهد شد. وی همچنین خواستار تذکر صاحبان کسب و کار به پرسنل خود برای تکمیل اطلاعات موجود در خانه‌های بهداشت محله‌ها برای تشخیص و پیگیری بیماری‌های موجود در خانواده‌ها شد.
در ادامه مریم طباطبائیان جراح ضمن تاکید بر مهم بودن آمادگی ما برای مواجهه با مشکلاتی نظیر سرطان گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در 5 سال آینده با افزایش 10 تا 15 درصدی بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه روبه رو خواهیم شد،  این در حالی است که کشورهای توسعه یافته ضمن کار بر روی عوامل ایجاد کننده این موضوع، به تهیه سفره غذایی سالم پرداخته و بر روی موضوعاتی مانند آلودگی هوا، دسترسی مردم به غربالگری و تشخیص و درمان اقداماتی کرده اند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تلاش برای دستیابی به استانداردهای بین‌المللی در حوزه دسترسی کلیه مردم به غربالگری، تشخیص و درمان سرطان افزود: با توجه به عملکردهای صورت گرفته بر اساس پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، کشورهای توسعه یافته در سال‌های آتی ضمن  موفقیت در کنترل بروز سرطان، می توانند با غربالگری به تشخیص به موقع نیز رسیده و با در دست داشتن امکانات درمانی برای حداکثر مردم، مرگ و میر ناشی از بروز سرطان را کاهش دهند.
طباطبائیان تصریح کرد: این در حالی است که کشورهای در حال توسعه در سال‌های آینده با بروز میزان بالاتر سرطان و مرگ و میر ناشی از آن مواجه خواهند بود.
وی در ادامه عوامل ارثی، محیطی، سبک زندگی، عفونت‌ها و ویروس‌ها، مواد شیمیایی، استرس و سرطان‌های شغلی را از عوامل موثر در ایجاد سرطان معرفی و تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از مشاغل و کارگرانی که در معرض فلزات سنگین، آزبست‌ها و... قرار می گیرند بیشتر در معرض بروز سرطان قرار دارند، پیشگیری و انجام معاینات دوره ای در تشخیص این بحران بسیار مهم بوده و صاحبان کسب و کار باید پرسنل خود را ملزم به انجام معاینات دوره ای کنند.
این پزشک جراح در ادامه با تاکید بر اینکه با اصلاح سبک زندگی 30 درصد از احتمال بروز سرطان کاسته خواهد شد، گفت: در بخش پیشگیری در کنار وظایف حکومتی، مراقبت‌های فردی از اهمیت زیادی برخوردار است.
طباطبائیان با اشاره به حجم بالای اطلاعات فضای مجازی بر لزوم فیلتر کردن اطلاعات درست و اطلاع رسانی آنها به آحاد جامعه تاکید کرد.
وی در پایان سخنان خود با توجه به مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی در سلامت مردم، بر ضرورت سرمایه‌گذاری خیرین بر حوزه پیشگیری از بروز سرطان تاکید نمود.
کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار نیز در این جلسه در خصوص استفاده از بیلبوردهای شهری برای فرهنگسازی در خصوص غربالگری و پیشگیری از بروز سرطان مطالبی بیان نمود. که مقرر شد محتوای لازم در این خصوص از سوی کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان  ارایه شود.
در ادامه احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی اصفهان در خصوص برگزاری رویداد نمایشگاهی با موضوع مسئولیت اجتماعی توضیحاتی ارایه داد. وی همچنین با ایجاد غرفه دایمی با موضوع مسئولیت اجتماعی و با هدف فرهنگسازی و شناخت مسئولیت اجتماعی شرکتی در نمایشگاه، موافقت نمود.
 
آلبوم تصاویر اولین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی