تاریخ : چهارشنبه 19 آذر 1393
کد 66

مسوول کمیته آب اتاق اصفهان:

سطح آبخوان های حوزه زاینده رود به شدت کاهش یافته است

سطح آبخوان های حوزه زاینده رود به شدت کاهش یافته است

مسوول کمیته آب اتاق اصفهان  از خالی بودن آبخوان های شهر اصفهان خبر داد و گفت:میزان آب خروجی از سد نکوآباد و خروجی از سد آبشار نشان می دهد که سطح آبخوان این قسمت از حوزه زاینده رود به شدت پایین رفته است.

«مهدی بصیری»در پنجاه و سومین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد:نشت دشت اصفهان  و همچنین در غرب اصفهان نشان از کاهش شدید این آبخوان ها دارد که تحویل کامل آب به حق آبه داران  می تواند تاثیر در ترمیم و تغذیه  آنها داشته باشد.

وی اصلاح الگوی مصرف آب در بخش های مختلف حوزه زاینده رود را امری لازم و ضروری  دانست و گفت:سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با همکاری کارشناسان و تشکل های زیست محیطی  در حال بررسی تغییر نوع چمن با چمن های کم مصرف می باشد.

وی تصریح کرد:صرفه جویی آب باید در تمام حوزه زاینده رود از سراب تا پایاب رعایت شود و بالادست و پایین دست رودخانه خود را موظف به رعایت صرفه جویی کنند .

وی با اشاره به فرافکنی برخی نمایندگان مجلس یک استان علیه رودخانه زاینده رود گفت:در حالی که آب پشت سد های کارون و دز به چندین میلیارد متر معکب می رسد،ارتباط کمبود آب آشامیدنی در خوزستان به اصفهان جای تعجب دارد.

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در این جلسه تاکید بر یکپارچه بودن مدیریت رودخانه زاینده رود کرد و گفت:مدیریت یکپارچه می تواند مصارف و منابع آب را تعیین کند و اجازه برداشت های غیر قانونی ندهد .

«لطف الله ضیایی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه  خواستار شفاف سازی اطلاعات در مورد رودخانه زاینده رود شد و گفت:متاسفانه مسایل مربوط به این رودخانه سو تفاهم هایی در نزد افکار عمومی ایجاد کرده است که با شفاف سازی اطلاعات می توان آنان را برطرف کرد. 

وی دفاع از حقوق قانونی حق آبه داران را امری بدیهی دانست و گفت:حقوق حق آبه داران و محیط زیست در طول سالهای گذشته مورد توجه نبوده است .

وی تاکید کرد:دولت متعهد به حفظ تالاب گاوخونی است زیرا حفاظت و دفاع از محیط زیست وظیفه اصلی دولت و سپس مردم است. 

«سید رسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه خواستار برگزاری برنامه مناظره تلویزیونی برای رودخانه زاینده رود شد و گفت:برگزرای این برنامه ها به تنویر افکار عمومی در بحران زاینده رود کمک می کند.

«مجید جبل عاملی»دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق در این جلسه به طرح مطالعاتی الگوی کشت ملی در استان اصفهان که توس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان انجام می شود ،اشاره کرد.

آلبوم تصاویر 2029