تاریخ : شنبه 6 خرداد 1402
کد 6495

در سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی کشور در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

نیاز صنعت نساجی ایران به تحول در نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولیدی

در سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی کشور که همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان و با حضور مقامات کشوری و استانی، مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌های نساجی سراسر کشور، صاحبان صنایع و متخصصین این حوزه، تجار و اتحادیه‌های مربوطه در اتاق بازرگانی برگزار شد، 6 مصوبه برای تحول در این صنعت به تصویب اعضا رسید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت در این نشست با اشاره به منابع مالی محدود و سیاست انقباضی بانک‌ها در اعطای تسهیلات اظهار داشت: کشور با وجود این محدودیت‌ها و همچنین تهدیدهای متنوع از جمله تحریم‌ها در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و عبور از این مشکلات نیازمند روحیه جهادی برای شناسایی به‌هنگام موانع و اقدام به‌موقع برای رفع آنها است.
وی با اشاره به اختصاص بودجه به بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی در سال 1401 که پایلوت آن صنعت نساجی بود، افزود: از انجمن نساجی کشور تقاضا داریم در تدوین سازوکار و دستورالعمل اختصاص این منابع به واحدهای تولیدی به وزارت صمت کمک کند. از طرف دیگر در زنجیره ارزش صنعت نساجی باید اولویت اختصاص تسهیلات با بخش بافندگی و رنگرزی باشد، چون در این دو حوزه با عدم توازن روبه‌رو هستیم.
گرجی همچنین تأکید کرد، انجمن‌های نساجی سراسر کشور باید برای جلوگیری از تصویب استانداردهای اجباری که اخیراً مطرح‌شده و در هیچ کشور دنیا اجباری نیست تلاش کنند.
لزوم حمایت از تولید صادراتی در صنعت نساجی
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه نساجی باید از واحدهایی که تولید صادراتی دارند حمایت شود، گفت: کل زنجیره تولید در این صنعت باید مورد حمایت قرار گیرد و از طرف دیگر ضروری است صنایع پتروشیمی کشور ابتدا نیاز صنعت نساجی به مواد اولیه را تأمین کنند و سپس به سراغ صادرات بروند.
پایین بودن توان تولید داخلی در مقابل تقاضای روزافزون خارجی
همچنین محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و احصای 6 موضوع اولویت‌دار از میان حدود 100 پارامتر موثر در صنعت نساجی کشور اظهار داشت: در مدت اخیر در اتاق بازرگانی اصفهان میزبان چندین هیئت تجاری از کشورهای گوناگون بودیم که درخواست آنها واردات محصولات ایرانی از جمله در حوزه نساجی بود و این امر می‌طلبد بازارهای صادراتی را به خوبی شناسایی کنیم، اما متأسفانه توان تولید داخلی کم است و جوابگوی نیاز طرف‌های خارجی به‌خصوص بازار روسیه نیست.
وی این ضعف را ناشی از ساختارهای تولید و فرسودگی ماشین‌آلات و خطوط تولید کارخانه‌های داخلی  دانست و افزود: حداقل 600 میلیون دلار تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت برای نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات و خطوط تولیدی صنعت نساجی ایران نیاز است.
اقتصاد دستوری بلای جان تولید شده است
در ادامه محمدرضا رجالی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اقتصاد دستوری را بلای جان صنعت کشور و معیشت مردم دانست و افزود: هر کشوری به قیمت‌گذاری دستوری دست زده با نابودی اقتصاد خود مواجه شده است. این معضل گریبان صنعت نساجی را نیز گرفته و بنابراین عدم حمایت از اقتصاد دستوری و حمایت از اقتصاد مبتنی بر رقابت باید دنبال شود.
منابع تسهیلات درخواستی صنعت نساجی مشخص شود
امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با تأکید بر اینکه منابع تسهیلات کم‌بهره درخواستی صنعت نساجی باید مشخص شود، گفت: در ابن زمینه نمی‌توان روی منابع بانک‌ها حساب باز کرد و وزارت صمت باید برای اختصاص این منابع از صندوق توسعه ملی پیگیری جدی انجام دهد. همچنین در حوزه تخصیص ارز بهتر است اولویت با تخصیص ارز به واردات مواد اولیه و سپس ماشین‌آلات باشد.
همچنین مجتبی شجاعی، مشاور رئیس بسیج اصناف کشور بیان کرد: بسیج اصناف کشور طبق تفاهم‌نامه با رئیس‌جمهور در سال 1400 در زمینه تسهیل، هدایت و حمایت از اصناف اقدامات متعددی انجام داده که تشکیل کارگروه‌های گوناگون از جمله کارگروه نساجی و پوشاک از آن جمله بود.
وی در ادامه تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه تسهیل تجارت با روسیه را تشریح کرد.
حبیب‌الله شاه‌کرمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی استان اصفهان نیز با بیان اینکه ایران می‌تواند کمبود 4.5 تا 6 میلیارد دلاری حجم بازار صادراتی منطقه را با برنامه‌ریزی سه تا پنج ساله تأمین کند، اضافه کرد: صنعت نساجی کشور برای پاسخ به این نیاز به تجهیزات به‌روز و رعایت استانداردهای لیبلینگ و سایزبندی پوشاک نیاز دارد، اما متأسفانه هم‌اکنون با ضعف در این حوزه مواجه هستیم.
مجتبی دستمالچیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی استان یزد نیز با بیان اینکه اصفهان و یزد دو استان پیشرو در صنعت نساجی هستند، تصریح کرد: فرسودگی تجهیزات واحدهای تولیدی صنعت نساجی موجب شده نتوانیم نیاز داخلی را هم تأمین کنیم و مجبور به واردات پارچه هستیم. این در حالی است که محصولات صادراتی کشورمان از نظر کیفی قابل رقابت با محصولات خارجی است، اما میزان تولید داخلی کم است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد ایجاد واحدهای تولیدی جدید چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد و باید بر نوسازی واحدهای موجود تمرکز کرد.  
مهم‏ترین ریسک‌های جاری در جهان
سید آرش امامی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان و مسئول کمیته نساجی این کمیسیون مهم‌ترین ریسک‌های جاری در جهان را بحران تأمین انرژی، بحران هزینه‌های زندگی، تغییرات اقلیمی، بحران عرضه و تأمین مواد غذایی و حملات سایبری به زیرسازه‌های بحرانی دانست و گفت: طبق بررسی صورت‌گرفته بحران هزینه‌های زندگی هم از دید حکومت‌ها و هم از دید کسب‌‍‌وکارها، مهم‌ترین ریسک‌های جاری در جهان شناخته شده است.
وی ادامه داد: ریسک موج پنجم تکنولوژی، ریسک نقدینگی، ریسک انرژی، گران شدن سطح زندگی، جهانی شدن و کمبود نیروی انسانی بحران‌های پیش‌بینی شده در پنج سال آینده در ایران هستند که تأثیرات زیادی بر صنعت از جمله صنعت نساجی خواهند داشت؛ بنابراین لازم است صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی با پیگیری راهبردهایی از اثرات این بحران‌ها در صنعت خود بکاهند.
در پایان و پس از مطرح شدن مشکلات گوناگون صنعت نساجی از سوی فعالان این صنعت، 6 مصوبه به تصویب حاضران رسید که شامل این موارد بود: 1- اختصاص بودجه ارزی به میزان حداقل 600 میلیون دلار برای یک سال برای نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولیدی واحدهای نساجی کشور؛ 2- بازگشت سقف رقابت در PP و PET به روال سابق (10درصد)، اختصاص مشوق‌ احداث پتروشیمی از سوی دولت و تخصیص ارز به واردات مواد اولیه (پنبه و ویسکوز)؛ 2- همکاری بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط درباره ثبت سفارش ماشین‌آلات و مواد اولیه برای واحدهای تولیدی با استفاده از گزینه بدون انتقال ارز؛ 4- درخواست معافیت ارزش‌افزوده برای ورود ماشین‌آلات جهت رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت نساجی از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان امور مالیاتی؛ 5- بررسی و رفع مانع موضوع استقرار، جایگزینی و توسعه کارخانجات و شرکت‌ها در محدوده شهری برای صنایع سبز و کم آب‌بر و اشتغال‌زا مانند صنایع بافندگی، پوشاک، تریکوبافی، کیف و کفش و چله‌پیچی فرش ماشینی از طریق محیط زیست؛ 6- پیگیری و برقراری تعرفه ترجیحی و رفع موانع صادرات در کشورهای هدف همانند کشورهای رقیب به خصوص سهولت برگشت ارز حاصل از صادرات به قیمت روز بازار و مطالبه‌گری این موضوع از سازمان توسعه تجارت.
در نهایت مقرر شد استانداری اصفهان این موارد را از هیئت دولت پیگیری کند.
در پایان این نشست نیز از مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت و همچنین روسای انجمن‌های نساجی استان‌های کشور تقدیر به عمل آمد. همچنین مقرر شد چهارمین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی به میزبانی استان تهران برگزار شود.
آلبوم تصاویر سومین دوره میز توسعه صادرات صنعت نساجی کشور