تاریخ : شنبه 1 بهمن 1401
کد 6154

در نشست توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد رفع چالش‌های محیط زیستی در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

تعداد صنایع داوطلب دریافت تسهیلات پروژه‌های رفع آلایندگی در اصفهان کمتر از حد انتظار است

نشست توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد رفع چالش‌های محیط زیستی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و جدیدترین فناوری‌های چهار شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه محیط زیست تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های اتاق اصفهان در دوره نهم بوده است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی اصفهان در دوران شیوع بیماری کرونا در عمل به مسئولیت اجتماعی سنگ‌تمام گذاشتند که نتایج آن در آمارها مشهود است؛ به‌طوری‌که طی 6 دوره نظرسنجی و به اذعان فعالان اقتصادی، کسب‌وکارهای استان اصفهان کمترین آسیب را از کرونا متحمل شدند.
رشد چشم‌گیر فعالیت‌های محیط زیستی اتاق بازرگانی اصفهان
وی با بیان اینکه اقدامات اتاق اصفهان در حوزه محیط زیست نیز نسبت به گذشته رشد چشم‌گیری داشته است، افزود: اصفهان از آلودگی هوا بسیار رنج می‌برد و واقعیت این است که سیستم حمل‌ونقل منشأ عمده این آلودگی است. درحالی‌که وضعیت اصفهان از نظر آلودگی هوا از بسیاری از شهرها بدتر است، اما در اجرای آزمایشی طرح‌های محیط زیستی مانند جایگزینی تاکسی‌های فرسوده شهرهایی به جز اصفهان در اولویت سازمان محیط زیست قرار گرفته و امیدواریم اصفهان حداقل در نوبت بعدی اجرای این طرح قرار گیرد و مشوق‌هایی که به سایر استان‌ها تخصیص می‌یابد، شامل حال اصفهان نیز بشود.
پنج چالش اصلی کشور در حوزه محیط زیست
ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و به خطر افتادن تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی را از جمله چالش‌های اصلی کشور در حوزه محیط زیست دانست و بیان کرد: آن زمان که به محیط زیست نوعی نگاه لوکس وجود داشت گذشته و باید در استفاده از منابع طبیعی بازنگری صورت گیرد. تا سال 2050 جمعیت جهان 10 میلیارد نفر افزایش می‌یابد و تولیدات کشاورزی باید 70 درصد بیشتر از میزان فعلی شود. همچنین در آن زمان شاهد افزایش 40 درصدی فقر مطلق در خصوص دسترسی به حداقل منابع آب خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌ها در‌ کشور درباره تغییرات اقلیمی باید از کاهش اثرات به سوی سازگاری برود، تصریح کرد: انواع فناوری‌ها از جمله فناوری نانو می‌تواند در این راه به کمک ما بیاید و استفاده از فناوری برای حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است. زمانی که مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان بودم 200 میلیارد تومان تسهیلات آماده پرداخت به صنایع اصفهان برای اجرای پروژه‌های کاهش آلایندگی بود، اما استقبالی از سوی واحدهای صنعتی صورت نگرفت که این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و از صنایع این استان انتظار داریم از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست بیشتر استفاده کنند.
تعداد واحدهای صنعتی داوطلب دریافت تسهیلات پروژه‌های رفع آلایندگی در استان اصفهان کم است
مازیار سلیمان‌نژاد، معاون فنی و ارزیابی پروژه صندوق ملی محیط زیست نیز ضمن تشرح فعالیت‌های این صندوق، رسالت اصلی صندوق ملی محیط زیست را کاهش آلودگی‌های محیط زیستی و جلوگیری از تخریب آن عنوان کرد و افزود: از سال 99 تاکنون 107 واحد صنعتی آلاینده را برای دریافت تسهیلات پروژه‌های رفع آلایندگی به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم و از 740 میلیارد تومان تسهیلات مصوب، تاکنون 212 میلیارد تومان به این واحدها تخصیص یافته است. در استان اصفهان نیز تاکنون هشت پروژه و با 93 میلیارد تومان اعتبار مصوب به بانک‌های عامل معرفی شده که دو پروژه موفق به دریافت 21 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات شده‌اند. البته تعداد واحدهای صنعتی استان اصفهان که متقاضی این تسهیلات شدهاند کمتر از میزان موردانتظار صندوق ملی محیط زیست بوده و درخواست‌ها برای دریافت تسهیلات پروژه‌های رفع آلایندگی در صنایع این استان باید بیشتر باشد.
وی در ادامه اقدامات و طرح‌های صندوق ملی محیط زیست را تشریح کرد.
کارکردهای فناوری نانو در حفاظت از محیط زیست
همچنین علیرضا قاضی‌زاده، مدیرکل دفتر گروه آب و محیط زیست ستاد توسعه فناوری نانو هدف این ستاد را توسعه فناوری نانو در ابعاد گوناگون دانست و افزود: پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت ستاد توسعه فناوری نانو کشورمان در حوزه مقالات پژوهشی نانو به جایگاه چهارم دنیا رسیده و تدوین بیش از یکصد استاندارد ملی و هفت استاندارد بین‌المللی از جمله اقدامات این ستاد بوده است. کشاورزی و غذا، آب و محیط زیست، سلامت و انرژی چهار حوزه اولویت‌دار فعالیت‌های این ستاد است و ارتقای تصفیه‌خانه‌های پساب‌های صنعتی و همچنین راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های پیشرفته جدید جزو راهبردهای ستاد توسعه فناوری نانو محسوب می‌شود.
فناوری؛ ابزار انسان برای سازگاری با تغییرات اقلیمی
احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با بیان اینکه بشر در قرن اخیر بدون توجه به آینده و به واسطه قدرتی که به دست آورده بود تلاش کرد با استفاده از دانش و فناوری طبیعت را مقهور خود کند، گفت: انسان دست به یکه‌تازی در طبیعت زد و دستکاری‌هایی در منابع خدادادی به وجود آورد، اما کم‌کم آستانه تحمل طبیعت تمام شد و بازتاب عملکرد بشر در انتقام طبیعت از انسان نمایان گشت و امروز شاهد روند معکوس هستیم.
وی افزود: امروز گویا طبیعت بر انسان حاکم شده و یکی از نمونه‌های آن تغییرات اقلیمی است. در این شرایط که شاهد بروز سیلاب‌های خطرناک در بخشی از دنیا و خشکسالی‌ در نقاط دیگر هستیم، بشر هیچ ابزاری برای دفاع از خود در برابر خشم طبیعت ندارد، اما یکی از راهکارهای سازگاری با این تغییر اقلیم بهره بردن از فناوری است.
ارائه تسهیلات برای استقرار صنایع دوستدار محیط زیست در شهرک‌های صنعتی برخوردار
در ادامه رسول سواری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته پیش از استقرار شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان هیچ مطالعه‌ای در حوزه محیط زیستی انجام نمی‌گرفت، گفت: هم‌اکنون این کار پس از انجام این ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد و واحدهای تولیدی و صنعتی را تشویق می‌کنیم ملاحظات محیط زیستی را رعایت کنند. همچنین از استقرار صنایع دوستدار محیط زیست استقبال کرده و تسهیلات مناسبی مانند واگذاری زمین به‌صورت اقساطی در شهرک‌های برخوردار برای آنها در نظر می‌گیریم.
وی با اشاره به اختصاص 42 پلاک به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: از پروژه‌هایی که منتج به اجرای برنامه‌های عملیاتی برای بهبود محیط زیست شود، با تقبل هزینه‌های پژوهشی کاملاً حمایت می‌کنیم. در این حوزه می‌توان از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌‌های زیرساختی واحدهای صنعتی در حوزه محیط زیست مانند تصفیه پساب صنعتی بسیار بهره برد.
تأکید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بر تبدیل دانش به ثروت و کمک به ارتقای صنایع
همچنین علی‌اصغر قانع، دبیر کارگروه توسعه فناوری‌های ستاد آب و اقلیم محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار آب و فاضلاب ایران بیان کرد: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری علاوه بر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل دانش به ثروت و کمک به ارتقای صنایع و روند عادی زندگی مردم با کمترین هزینه است. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط زیست پس از رسیدن به بلوغ کامل و اثبات فناوری به صنایع معرفی می‌شوند و معاونت علمی و فناوری در موارد خاص ریسک‌ پروژه‌ها را نیز می‌پذیرد. امیدوارم صنایع از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر بهره ببرند.
در ادامه مدیرعاملان شرکت‌های تأمین آب کویر هامون، کیمیاگران صنعت امیرکبیر، نانو حباب انرژی و پیام‌آوران نانو فناوری فردانگر به تشریح جدیدترین فناوری‌ها و پروژه‌های خود در حوزه محیط زیست پرداختند.
در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی این اتاق و همچنین نایب‌رئیس و دبیر این کمیسیون به جهت اقدامات اتاق اصفهان در حوزه محیط زیست تقدیر به عمل آورد.
بخش پایانی این گردهمایی نیز به طرح پرسش‌های نمایندگان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان استان اختصاص داشت.
آلبوم تصاویر نشست توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد رفع چالش‌های محیط زیستی