تاریخ : يکشنبه 25 دي 1401
کد 6133

در دومین روز کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی در اتاق بازرگانی اصفهان تأکید شد؛

سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور باید تا سال 1406 به 500 هزار هکتار برسد

در دومین روز کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی در اتاق بازرگانی اصفهان بر توسعه سطح زیر کشت این گیاهان در کشور به 500 هزار هکتار تا سال 1406 تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این کنفرانس روسای کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور از جمله یاسوج، سنندج، بندرعباس، بجنورد، بیرجند، قزوین، سمنان، همدان، کرمان، اراک و گیلان و همچنین هیئتمدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز حضور داشتند و به بیان مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی پرداختند.
لزوم توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی برای محصولات مزیت‌دار هر استان، رفع مشکلات کشاورزان به‌خصوص گلخانه‌داران در حوزه تأمین اجتماعی، لزوم استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌های ایران برای معرفی گیاهان دارویی تولیدی کشور، لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای صدور مجوزهای صادراتی محصولات کشاورزی، توجه به حقوق کشاورزان در قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری محصولات از جمله موارد مطرح‌شده بود.
در ادامه، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن پاسخ به دغدغه‌ها و درخواست‌های فعالان حوزه گیاهان دارویی اظهار داشت: تجارت جهانی گیاهان دارویی در آینده از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار می‌شود و این صنعت رشد سالیانه 11 تا 18 درصدی را تجربه می‌کند.
محمدمهدی برومندی با اشاره به تجارت سالیانه 200 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در دنیا افزود: 260 هزار هکتار سطح زیر کشت، 400 هزار تن تولید، 100 هزار تن صادرات و 600 میلیون دلار درآمد ارزی سالیانه گیاهان دارویی در کشورمان نشان می‌دهد هنوز با سطح قابل‌قبول فاصله داریم؛ درحالی‌که استان‌هایی مانند اصفهان ظرفیت‌های خوبی برای تکمیل زنجیره‌های تولید و صادرات گیاهان دارویی دارند و برگزاری چنین کنفرانس‌های علمی می‌تواند به رشد این صنعت در اصفهان و کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند، ادامه داد: این استان در کشاورزی و به‌ویژه توسعه کشاورزی نوین پیشرو و الگویی برای سایر استان‌ها است. از طرف دیگر وزیر جهاد کشاورزی درصدد اجرای برنامه تحولی در بخش کشاورزی از جمله توسعه کشت گیاهان دارویی است و با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و محدودیت‌های طبیعی و اقلیمی، تصمیم به ایجاد تحول در بخش کشاورزی داریم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور با در نظر گرفتن کشاوری پایدار، باید تا سال 1406 به 500 هزار هکتار برسد.
مذاکره با دولت درباره مشکلات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی قرار است به اداره‌کل گیاهان دارویی ارتقاء یابد، گفت: علاوه بر آغاز اجرای الگوی کشت در این دوره، توسعه گلخانه‌ها یکی از راهبردهای مهم این وزارتخانه است. همچنین کارگروه ملی دیپلماسی غذایی برای نخستین بار در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده که با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور سایر وزرا و مدیران دستگاه‌های مربوطه، موضوعاتی مانند صادرات محصولات کشاورزی و بازارهای جدید را بررسی می‌کنیم. در این راستا مذاکراتی درباره مشکلات صادرکنندگان برای بازگشت ارز و رفع تعهد ارزی داشته‌ایم و تقریباً در حال تفاهم با دولت هستیم تا تعهد ارزی محصولات کشاورزی با نگاه جدید و برنامه متفاوت انجام شود تا مانع صادرات نگردد.
میان علم و عمل در کشور گسست جدی وجود دارد
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز متصل کردن علم و عمل را حلقه مفقوده پیشرفت کشور در تولید دانست و گفت: نمی‌توان توقع داشت پژوهش‌های دانشگاهی خود به خود به عرصه عملی و اجرائی تسری یابد. این شکاف میان علم و عمل در کشورمان یک گسست جدی است و علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته همچنان ترمیم نشده است. کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی به شرط همراهی فعالان این حوزه می‌تواند به ترمیم بخشی از این گسست کمک کند که البته کافی نیست و نیازمند نظام ملی نوآوری از جمله در بخش گیاهان دارویی هستیم.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون در تمام عرصه‌ها از نظر علمی در مرز دانش دنیا قرار داریم، اما در حوزه تولید و کسب‌وکار میان علم و عمل فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد؛ همان‌طور که در صنعت به واردات ماشین‌آلات و قطعات از خارج از کشور وابسته بوده و در حوزه گیاهان دارویی نیز کاملاً سنتی عمل می‌شود.
طغیانی با بیان اینکه اصفهان نیازمند صنایع نو، پاک، کم‌آب‌بر و ارزش‌آفرین است، تصریح کرد: درحالی‌که مبنای توسعه استان از گذشته بر پایه صنایع قدیمی، آلاینده، آب‌بر و کم‌ارزش شکل گرفته و هم‌اکنون علاوه بر آمار بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان، با چالش مهاجرت نیروی کار ساده از سراسر کشور مواجه هستیم. بنابراین در حوزه گیاهان دارویی نیازمند توسعه صنایع تبدیلی، برندسازی و بازاریابی هستیم و این زنجیره‌ها باید به هم متصل شود تا درآمد ارزی سرشاری برای کشورمان به ارمغان آورد.
متخصصان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند
همچنین محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر بازگشت کشاورزی به جایگاه اصلی خود و اصلاح نگاه مسئولان به این حوزه بیان کرد: کشاورزان در تمام سال‌های گذشته به وظیفه خود عمل کرده‌اند، اما از تصمیمات حاکمیتی ضربه خورده و دولت‌ها به شعارهای خود درباره بخش کشاورزی عمل نکردند که امیدوارم با اقدامات معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی به جایگاه واقعی خود برسد.
وی با تأکید بر اینکه متخصصان باید در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، افزود: نباید اشتباهات گذشته در بخش کشاورزی تکرار شود. کشاورزان در دنیا با بهره‌گیری از امکانات روز به بهره‌وری مصرف آب دست یافته‌اند اما کشاورزان کشورمان به دلیل محرومیت از این امکانات و نبود زیرساخت‌ها، در این بخش با مشکل مواجه شده‌ و چوب بی‌مدیریتی‌ها را می‌خورند. این در حالی است که سابقه گیاهان دارویی در ایران به 7 هزار سال پیش از میلاد می‌رسد، اما قدر این نعمت را نمی‌دانیم که امیدوارم این مشکلات با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی رفع شود.
صادقی با اشاره به اهداف و فعالیت‌های فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار اتاق‌های بازرگانی کشور با حضور بیش از 30 استان، تأکید کرد اعضای این فراکسیون آمادگی دارند در قالب جلساتی با بخش دولتی مشکلات و چالش‌های حوزه کشاورزی را به گوش مسئولان دولتی برسانند.
در بخش دیگری از این کنفرانس بین‌المللی بابک بحرینی‌نژاد، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، مسعود صادقی از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، امیر مظفر امینی از دانشگاه صنعتی اصفهان، ذوالفقاری از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، «ناظیم شکراوئلو» رئیس کمیته گیاهان دارویی مدیترانه، بهنام یوسفیان استاد گروه تولید و فن‌آوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، سیدمصطفی قنادیان از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حسین خصاف ‌مفرد مدیرعامل شرکت گیاهان دارویی و معطر ارومد به ایراد سخنرانی‌ پرداختند.
«توسعه کشت مکانیزه گیاه کنگر فرنگی»، «مهم‌ترین تهدیدها و فرصت‌های صنعت گیاهان دارویی»، «اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در توسعه»، «اصول عرضه و مصرف علمی و منطقی گیاهان دارویی و فرآورده‌های مرتبط با آنها»، «قوانین و استانداردهای کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی»، «اقتصاد گیاهان دارویی»، «استانداردسازی گیاهان دارویی زرین گیاه و رازیانه با روش‌های HPLC و GCMS» و «نظام واسطه‌گری نوآوری در بخش گیاهان دارویی معطر با تمرکز بر گل محمدی» از جمله موضوعات این سخنرانی‌های تخصصی بود.
گفتنی است، کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی به مدت دو روز از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و علاوه بر متخصصان و فعالان عرصه گیاهان دارویی و مسئولان کشوری و استانی، سخنرانانی از کشورهای ازبکستان، هند، ترکیه و جمهوری آذربایجان در آن به ایراد سخنرانی پرداختند و نزدیک به ۳۰ کارگاه آموزشی تخصصی با موضوعات گوناگون برگزار شد.
فراخوان دریافت ایده‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی با محورهای «تولید گیاهان دارویی مزیت‌دار»، «فرآوری و بسته‌بندی» و «صادرات» از دیگر بخش‌های این کنفرانس بود.
در پایان نیز از سخنرانان کلیدی، مدرسان کارگاه‌ها و همچنین عوامل اجرائی کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی تقدیر به عمل آمد.
در حاشیه این کنفرانس نیز نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار اتاق‌های بازرگانی برگزار شد.
آلبوم تصاویر دومین روز کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی