تاریخ : پنجشنبه 22 دي 1401
کد 6128

در کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی عنوان شد؛

کشت گیاهان دارویی بر محور بازار و خواست تجار باشد

کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی با حضور مقامات استانی و ملی و اساتید دانشگاه‌های خارج کشور در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود گلشیرازی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این رویداد با اشاره به سهم محدود ایران در صادرات گیاهان دارویی، گفت: آمار و ارقام موجود، حاکی از منفی بودن تراز تجاری گیاهان دارویی بوده و لازم است اقداماتی برای افزایش سهم بازارهای صادراتی در این حوزه انجام شود.
وی وجود واحدهای سنتی و صنعتی فرآوری گیاهان دارویی در سطح استان را گویای این مطلب دانست که با انجام اقدامات حمایتی در مدیریت کلان استان، این حوزه طی چند سال گذشته رشد مطلوبی یافته و لازم است برای توسعه تمرکز بیشتری در این زمینه شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن ابراز خرسندی از توسعه فرهنگ صادرات گیاهان دارویی در استان اصفهان گفت: پارلمان بخش خصوصی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود، ساز و کار سرای نوآوری را به منظور تعامل صنعت و دانشگاه به منظور کمک به حل چالش‌های صنایع ایجاد کرده که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای فراگیری دانش توسعه اقتصادی استفاده کرد.
گلشیرازی بر ضرورت بهره‌گیری از نیل فرهنگ جامعه به سمت مصرف گیاهان سنتی به عنوان یک محرک تاکید و تصریح کرد: اقتصاد چرخه‌ای درهم تنیده است که ساز و کارهای دانش و بازار بین‌المللی آن در اتاق بازرگانی فراهم شده است و لزوم گردش سایر چرخ‌های اقتصادی توسط دولت و بنگاه‌ها جهت چرخیدن مطلوب چرخه اقتصاد لازم است.
رئیس اتاق اصفهان مهم‌ترین ضعف اقتصاد ملی و استان را عدم حضور حرفه‌ای و عالمانه در بازارهای صادراتی دانست و افزود: فعالین اقتصادی شاغل در حوزه گیاهان دارویی از بستر شتابدهنده تجارت بردار و سرای نوآوری، برای افزایش سهم گیاهان دارویی در بازار بین‌المللی استفاده کنند.
تا سال ۲۰۵۰، گردش مالی صنعت گیاهان دارویی به 5هزار میلیارد دلار خواهد رسید
حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز با انتقاد از اینکه تحقیقات در کشورمان مسیر متفاوتی نسبت به حوزه اجرایی طی می‌کند، بیان کرد: این در حالی است که بازار هم نیازهای متفاوتی دارد. این نقیصه در کشور ترکیه هم وجود داشت که توانستند با هم‌گرایی آن را رفع کنند.
وی افزود: هم‌اکنون کشور آلمان ۴۸ میلیارد دلار صادرات گیاهان دارویی دارد، درحالی‌که کل گردش مالی گیاهان دارویی در کشورمان ۳ میلیارد دلار در سال است که تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات می‌شود.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: محور برنامه هفتم توسعه در وزارت جهاد کشاورزی از جمله در حوزه گیاهان دارویی بر تکمیل زنجیره ارزش و تولید و فرآوری گیاهان دارویی از صفر تا صد متمرکز است و از کشاورزان، محققان و مسئولان اجرایی درخواست می‌کنم تنها در حوزه چند گونه‌ای که مشخص کرده‌ایم فعالیت کنند.
زینلی افزود:گردش مالی صنعت گیاهان دارویی در دنیا تا سال ۲۰۵۰ به ۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین کشت این گیاهان در کشورمان باید بر محور بازار و خواست تجار باشد و لازم است منیت‌ها را کنار بگذاریم.
تحقق رشد اقتصادی با استفاده از توان بخش خصوصی واقعیتی اثبات شده است
همچنین امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، تنها از طریق تولیدات با ارزش افزوده بالا محقق خواهد شد، افزود: در صنایع کوچک و متوسط به‌ویژه تولید و فرآوری گیاهان دارویی، فرصت طلایی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.
وی سهم 4دهم درصدی در حوزه صادرات گیاهان دارویی کشورمان را با توجه به برخورداری از شرایط خوب اقلیم‌های اکولوژیک، بسیار ناچیز دانست و  تصریح کرد: در استان شرایط خوبی وجود دارد که نیازمند حرکتی بزرگ است.
نقش، نقص بزرگ تولید در کشورمان را عدم اقدام در بحث تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی دانست و گفت: لازم است در حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی، از بذر تا صادرات سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری انجام اقداماتی در حوزه خلق ارزش در زنجیره‌های پس از تولید را موجب ایجاد ارزش افزوده بالاتر دانست و تصریح کرد: لازم است استان‌های مستعد در این حوزه این موارد را در سیاست کلان خود قرار دهند تا کمیت و کیفیت تولید ارتقا یابد.  
وی گفت: تحقق رشد اقتصادی با استفاده از توان بخش خصوصی واقعیتی اثبات شده است و ما در استان به استخراج فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری با کمک اتاق بازرگانی پرداخته‌ایم.
دولت تنها ناظر امور اقتصادی باشد
در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به سابقه کشت گیاهان دارویی در کشورمان گفت: امیدواریم با همراهی و تعامل بخش خصوصی و دولتی و حمایت بیش از پیش دولت از کشاورزان، شاهد بالندگی بخش کشاورزی و رفع مشکلات فعالان این حوزه باشیم.
محمد صادقی افزود: گیاهان دارویی دارای ارزآوری بالا و آب‌بری کم هستند و با توجه به شرایط اقتصادی و خشکسالی موجود کشورمان، لازم است مسئولین علاوه بر رفع ضعف مدیریتی موجود به عنوان مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی، این حوزه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
مشارکت بخش اقتصادی و علمی گیاهان دارویی، پیوند مبارکی است
پیام نجفی، رئیس این کنفرانس نیز ضمن تشکر از همراهی اتاق بازرگانی اصفهان برای برگزاری این کنفرانس گفت: گیاهان دارویی بستر مناسبی در توسعه اقتصادی، افزایش صادرات و ارتقاء سلامت هستند.
وی با اشاره به استقرار مرکز تحقیقات و تنها سرای نوآوری تخصصی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی استان افزود: این مجموعه‌ها از ظرفیت تحقیقاتی خوبی برخوردار هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ضمن ابراز امیدواری از نتایج مطلوب برگزاری این رویداد، گفت: بسیاری از رویدادهای علمی در صورت عدم اتصال به صنعت، نتیجه مطلوبی نخواهند داشت و در کنار هم قرار گرفتن بخش اقتصادی و علمی گیاهان دارویی در این برنامه، اتفاق مبارکی است.
آمادگی معاونت غذا و دارو برای ارائه مشاوره به تولیدکنندگان
همچنین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در این کنفرانس وجود فرآورده‌های استاندارد، دارای شناسنامه و برند را لازمه عرضه گیاهان دارویی به بازار بین‌الملل دانست و گفت: در صورت نداشتن بسته‌بندی مناسب، شناسه‌گذاری و ثبت برند امکان عرضه محصولات در بازار دارویی و صادراتی وجود ندارد.
محمود اعتباری در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی معاونت غذا و دارو برای ارائه مشاوره به تولیدکنندگان به منظور ارتقاء کیفیت محصولات برای عرضه به بازار جهانی خبر داد.
مسائل کلان گیاهان دارویی
مهرداد مرادمند، مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز جایگزینی گیاهان دارویی خصوصاً در مناطق مواجه با کمبود آب کشاورزی را در شرایط خشکسالی بسیار مهم دانست و گفت: توجه به مسائل مربوط به فرآوری، صادرات و بازاریابی نوین در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه سطح کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان 11 هزار و 420 هکتار می‌باشد، تصریح کرد: گل محمدی، زعفران، آنغوزه، آویشن، بابونه و موسیر بیشترین سطح تولید را به خود اختصاص داده‌اند.
مرادمند در ادامه ضرورت توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و فرآوری این حوزه، حمایت ویژه از گیاهان دارویی خاص جایگزین در الگوی کشت، توجه به کشاورزی قراردادی ، تحقیق و توسعه در زمینه مکانیزاسیون کشت این گیاهان، تعیین استانداردهای لازم برای تولید محصول سالم را مهم‌ترین مسائل مربوط به این حوزه عنوان کرد.
 
آلبوم تصاویر کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی