تاریخ : شنبه 10 دي 1401
کد 6089

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان مطرح شد؛

مزیت بالای گیاهان دارویی استان برای حضور در بازارهای صادراتی

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان به موضوع بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌‌های توسعه تولید و فرآوری گیاهان دارویی استان اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این برنامه با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فناوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی در 21 و 22 دی ماه از سوی اتاق اصفهان و دانشگاه آزاد استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که کشاورزان استان در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، امیدواریم با برگزاری این کنفرانس و با کمک بخش دولتی گامی در جهت درآمدزایی برای کشاورزان و بازگشت کشاورزی استان به جایگاه اصلی خود برداریم.
زیرساخت‌های فرآوری گیاهان دارویی در استان فراهم شود
وی درباره ظرفیت گیاهان دارویی برای کمک به اقتصاد استان و کشور افزود: گیاهان دارویی کم‌آب‌بر هستند و گونه‌هایی از این گیاهان علاوه بر مصارف صنعتی و دارویی، خوراک دام را نیز تأمین می‌کنند، اما برای بهره‌گیری از این پتانسیل لازم است زیرساخت‌هایی همچون کارخانه‌های فرآوری گیاهان دارویی مهیا شود. بخش خصوصی در این زمینه گام‌های موثری برداشته اما نیاز به همراهی بخش دولتی داریم. گیاهان دارویی استان در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از مزیت رقابتی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی برخوردار خواهند بود.  
صادقی با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی نیاز به حمایت‌های واقعی دارد، این حمایت‌ها وقتی واقعی می‌شود که شفاف‌سازی صورت گیرد و شفاف‌سازی تنها توسط سامانه‌هایی ایجاد می‌شود که مدیریت و نظارت بر کیفیت و راندمان تولید و بازار از ابتدای زنجیره تا انتها بدون دخالت دولت توسط ذی‌نفعان بخش خصوصی انجام پذیرد. در صورتی که سامانه هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی که از سوی اتاق بازرگانی اصفهان تهیه شده مورد استفاده قرار گیرد، بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی استان و کشور رفع خواهد شد، زیرا این سامانه ضمن تأمین مالی کلیه زنجیره به روش‌های نوین، تضمین‌کننده تأمین نهاده، کیفیت تولید و فروش محصول است. از طرف دیگر مشکلات کشاورزان اصفهان در حوزه آب باید رفع شود و بدون رفع این معضل و همچنین ارائه آموزش به کشاورزان و گلخانه‌داران، ارائه تسهیلات گره‌ای از مشکلات این حوزه باز نمی‌کند.
لزوم تولید گیاهان دارویی مطابق با استانداردهای جهانی
حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه دنیا به سوی استفاده از محصولات سلامت‌محور رفته است، افزود: کشورهای پیشرفته مانند آلمان و آمریکا از گیاهان دارویی در صنایع دارویی و صنایع غذایی بهره می‌برند. گیاهان دارویی در طول زمان به خشکسالی مقاوم شده‌اند و در سال‌های اخیر بر توسعه کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر در کشور تمرکز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه برای عبور از چالش‌های بخش کشاورزی باید به تولید محصول مطابق با استانداردهای جهانی تمرکز کنیم، اضافه کرد: سالیان متمادی به توسعه کشت گیاهان دارویی بی‌توجهی شده و لازم است این توسعه مطابق با استانداردهای لازم محقق شود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی از تولید گیاهان دارویی با اعطای تسهیلات کم‌بهره حمایت می‌کند.
تولید سالیانه بیش از 73 هزار و 400 تن گیاهان دارویی در استان اصفهان
احمدرضا رئیس‌زاده، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز گفت: گیاهان دارویی در اقلیم‌های گوناگون استان قابل کشت است و هم‌اکنون 35 گونه گیاهان دارویی در استان اصفهان کشت می‌شود. در حال حاضر بیش از 11 هزار و 800 هکتار از اراضی آبی استان به کشت انواع این گیاهان اختصاص دارد و سالیانه بیش از 73 هزار و 400 تن گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود. همچنین در برنامه پنج ساله استان بر توسعه کشت این گیاهان به میزان سالیانه 500 هکتار و جایگزینی به‌جای کشت‌های آب‌بر تأکید شده است که در صورت مهیا شدن زیرساخت‌های فرآوری، تبدیل، بسته‌بندی و بازاریابی گیاهان دارویی این سطح قابل افزایش است.