تاریخ : دوشنبه 5 دي 1401
کد 6078

رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه و ماراتن برند در صنعت لاستیک در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد

رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه (ریورس پیچ) و ماراتن برند در صنعت لاستیک در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در این رویداد با بیان اینکه توسعه صنعت لاستیک اصفهان جزو اولویت‌های اداره‌کل صمت استان است، اظهار داشت: همچنان پیگیر ساخت شهرک تخصصی لاستیک استان هستیم و برای هرگونه حمایت از این صنعت آمادگی داریم.
لزوم وجود نگاه صادراتی برنامه‌ریزی‌شده در کشور و استان
وی با بیان اینکه تولیدات استان قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد، افزود: خوشبختانه توان واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به اندازه‌ای رسیده که تمام نیاز داخلی را برآورده می‌کند و با تلاش سرمایه‌گذاران، صنعتگران و تولیدکنندگان و بهره‌گیری از دانش روز جوانان شاهد تولید محصولات استاندارد هستیم، اما در سال‌های گذشته فاقد نگاه صادراتی برنامه‌ریزی‌شده بوده‌ایم و این امکان به دلایلی در کشور فراهم نبوده است؛ بنابراین شاهد ضعف در زیرساخت‌های صادراتی کشورمان هستیم و واحدهای صنعتی نیز در تولید محصولات برخی استانداردها را نادیده گرفته و با ظرفیت حداقلی دست به تولید زده‌اند.
کمیلی با اشاره به پیمان شانگهای و تفاهم‌نامه تجارت با اوراسیا افزود: تولیدکنندگان و صنعت‌گران استان باید از این فرصت برای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا به‌ویژه روسیه بهره ببرند که نیازمند ارتقای استانداردهای تولید از سوی تولیدکنندگان و همچنین تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل توسط دولت است و بخش خصوصی نیز می‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
مدیرکل صمت استان با بیان اینکه روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ترانزیت سالیانه 100 میلیون تن کالا از طریق ایران است، ادامه داد: این میزان یک‌سوم ترانزیت سالیانه این کشور است؛ بنابراین زیرساخت‌های لجستیکی کشور باید به سرعت مهیا شود. 
موفقیت در صادرات نیازمند ارتقای کیفیت محصولات ایرانی
روح‌الله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز ابراز امیدواری کرد رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه و ماراتن برند صنعت لاستیک به موتور محرک و پیشران توسعه کیفی این صنعت در استان و کشور تبدیل شود.
وی توسعه کیفی صنایع به‌خصوص در حوزه فناوری و دانش‌بنیان را جزو سیاست‌های مدیران استان دانست و افزود: صنعت لاستیک نیز از ظرفیت توسعه کیفی بالایی در استان و کشور برخوردار است؛ به‌خصوص در شرایط فعلی که بر توسعه تجارت با کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای اتحادیه اوراسیا تأکید می‌شود، ارتقای کیفی محصولات ایرانی می‌تواند منجر به توسعه بازارهای صادراتی فعلی و آتی شود.
باز شدن پای شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت با رویداد «ریورس پیچ»
همچنین سید آرش امامی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه رویداد ریورس پیچ صنعت لاستیک استان نخستین تجربه برگزاری چنین رویدادی در صنعت بود، تصریح کرد: همه نگران مهاجرت نخبگان از کشور هستند، درحالی‌که مهاجرت نخبگان در تمام دنیا وجود دارد و به آن گردش نخبگانی می‌گویند. مهاجرت نخبگان از کشورهایی مانند هند و ایران نشان می‌دهد سطح تحصیلات فارغ‌التحصیلان در این کشورها به اندازه‌ای است که می‌توانند در شرکت‌های برتر دنیا مشغول به‌ کار شوند. این مهاجران به مرور موجب گردش تکنولوژی به سمت کشورهای خود می‌شوند، اما موضوع نگران‌کننده این است که برخی نخبگان قادر به انتقال تکنولوژی به کشورهای خود نیستند؛ بنابراین کشورهایی که شهرک علمی و تحقیقاتی داشتند به فکر برگزاری رویدادهایی افتادند که نخبگان خود را با صنایع کوچک مرتبط کنند.
وی با بیان اینکه رویداد ریورس پیچ با بازدیدهای فناورانه نخبگان از صنایع کوچک و کارگاهی آغاز می‌شود، ادامه داد: این بازدیدها به تعامل و همکاری میان آنها و در نهایت ارتقای صنایع می‌انجامد. از دل رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه صنعت لاستیک نیز نیازهای این صنعت استخراج و در نهایت منجر به تعریف چند پروژه شد. همچنین با همکاری فعالان صنعت لاستیک تیم‌سازی صورت گرفت که اعضای آنها روی 6 مسئله این صنعت کار کردند. بنابراین ریورس پیچ رویدادی بسیار تأثیرگذار و عملیاتی است که پای شرکت‌های دانش‌بنیان را به صنعت باز کرده است.
امامی افزود: این ماراتن نخست در خردادماه سال 1400 برگزار شد و پس از آن با برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی برندسازی جهت ارتقاء صنعت لاستیک در حوزه برندینگ تلاش شد.
بهنام نصیری، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات صنعت لاستیک اصفهان نیز با اشاره به برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه (ریورس پیچ) در صنعت لاستیک برای نخستین بار گفت: مشکلات این صنعت در رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه شناسایی و این رویداد در قالب 6 پروژه کاربردی برگزار شد.  در ادامه رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه و ماراتن برند صنعت لاستیک با حضور نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و اعضای انجمن صنعت لاستیک استان برگزار شد.
در پایان این رویداد نیز برگزیدگان ماراتن برند صنعت لاستیک استان معرفی شدند و از شرکت‌های برتر این ماراتن تجلیل گردید. همچنین از پیشکسوتان و پیشگامان صنعت لاستیک استان تقدیر به عمل آمد.
بخش دیگری از این گردهمایی نیز به رونمایی از سایت تخصصی انجمن لاستیک استان اصفهان اختصاص داشت.
 
آلبوم تصاویر رویداد به‌هم‌رسانی فناورانه و ماراتن برند در صنعت لاستیک