تاریخ : يکشنبه 27 آذر 1401
کد 6043

برگزاری کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی در اصفهان

جلسه هم‌اندیشی برگزاری «کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی اصفهان» در قالب چهاردهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به حضور مهمانان خارجی و دعوت از شرکت‌های گوناگون استان‌های سراسر کشور برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی اصفهان اظهار داشت: این کنفرانس 21 و 22 دی ماه در اصفهان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در گذشته حمایت از تولید گیاهان دارویی در استان در حد شعار بود، افزود: امیدوارم با وجود مشکلات کشاورزان به‌خصوص در حوزه آب که بیشتر ناشی از ضعف مدیریتی است، بتوانیم گام مثبت و موثری در این خصوص برداریم. امیدوارم این مشکلات با بهره‌گیری از متخصصان در جایگاه‌های مدیریتی رفع شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نبود عدالت در اختصاص آب به حوزه کشاورزی در استان تصریح کرد: در استانی که مشکل بزرگی مانند فرونشست هنوز به چشم مسئولان نیامده است، دلسوزان حوزه کشاورزی باید برای نجات آن تلاش کنند و از هر پیشنهادی برای هرچه بهتر برگزار شدن کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی استقبال می‌کنیم و امیدوارم این کنفرانس در شأن استان اصفهان برگزار شود.
فرصت مغتنم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه
صادقی گفت: بحران روسیه و اوکراین بهترین فرصت را برای توسعه صادرات به روسیه فراهم کرده و فعالان گیاهان دارویی استان باید به این حوزه ورود پیدا کنند. این کشور تنها در یک فصل می‌تواند کشت داشته باشد درحالی‌که ایران کشوری چهارفصل است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان این کمیسیون و بنیاد علمی اکو ادامه داد: در این راستا کمیته‌ای در استان شکل گرفت و نشست هیئت ‌امنای این بنیاد در بهمن ماه و برای نخستین بار در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.
افزایش هم‌افزایی ذی‌نفعان؛ هدف برگزاری کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی
اکبر پیرستانی، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی نیز با اشاره به فقدان هم‌گرایی در استان پیرامون گیاهان دارویی بیان کرد: بیشتر اقدامات در این حوزه به‌صورت جزیره‌ای بوده که خوشبختانه هم‌‌افزایی لازم با محوریت برگزاری این کنفرانس در حال شکل‌گیری است.
وی با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس در سطح بین‌المللی به دلیل ظرفیت‌ بالای استان در حوزه گیاهان دارویی است، گفت: حضور و بهره‌گیری تمام ذی‌نفعان از این کنفرانس و برطرف کردن چالش‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی و نه صرفاً برگزاری یک کنفرانس علمی و آکادمیک از جمله اهداف ما است.
پیرستانی با اشاره به تعامل با بخش‌های دولتی، خصوصی، دانشگاه‌های استان و کشور، شهرداری اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی پیرامون برگزاری این کنفرانس ادامه داد: رئیس انجمن گیاهان دارویی مدیترانه و هیئت‌های خارجی دیگری نیز در این کنفرانس حضور پیدا می‌کنند و فرصت مغتنمی برای معرفی محصولات در قالب غرفه‌های نمایشگاهی در اتاق بازرگانی برای شرکت‌کنندگان فراهم است. همچنین کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی بخش دیگری از این کنفرانس بوده و مهلت ارسال مقاله به آن نیز تا 9 دی ماه تمدید شده است.
در ادامه حاضران به بحث و تبادل نظر پیرامون برگزاری کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی استان اصفهان پرداختند. ظرفیت بالای گیاهان دارویی استان و کشور برای اشتغال‌زایی و تولید ثروت، لزوم مدیریت میزان کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌های استان و مشکلات احتمالی با توجه به تعداد متقاضیان، جذب سرمایه‌گذار برای این حوزه به‌جای اعطای تسهیلات، لزوم کاهش خام‌فروشی گیاهان دارویی، ظرفیت شرق اصفهان برای کشت این گیاهان، جلوگیری از برداشت گیاهان دارویی از طبیعت و لزوم مدیریت منابع آب در توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله موارد مطرح‌شده بود.
در بخش دیگری از این جلسه نیز تأثیرگذاری و هم‌افزایی در راستای تحقق امنیت غذایی جامعه، بهبود شرایط کسب‌وکار فعالان کشاورزی استان و حفاظت و استفاده موثر و پایدار از منابع طبیعی و ارتقای سلامت جامعه از جمله اهداف کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد.
همچنین با اشاره به فعالیت هفت کمیته ذیل این کمیسیون و پروژه‌های شاخص تعریف‌شده برای هر کمیته، فعالیت‌های کارگروه‌های توسعه کشت گلخانه‌ای، آینده‌پژوهی و ارتقای صادرات محصولات کشاورزی تشریح شد.
ایجاد دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در اصفهان، پروژه بورس اکولوژیک، هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه میان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی نیز به‌عنوان فعالیت‌های شاخص و خدمات جاری این کمیسیون مطرح شد.
آلبوم تصاویر کنفرانس بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری تولید و فرآوری گیاهان دارویی