تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1401
کد 6020

در جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

راه‌‌اندازی میز خدمت ویژه اوراق گام در استانداری اصفهان

چهاردهمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان به تشریح مزایای برنامه تأمین مالی زنجیره تولید و طرح پرسش‌های فعالان اقتصادی از مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه با اشاره به توقف صادرات اروپا و آمریکا به روسیه که فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشورمان فراهم کرده، اظهار داشت: متأسفانه کشورمان تنها 0.4 واردات این کشور را به خود اختصاص داده درحالی‌که کشورهای چین و ترکیه به سرعت در حال توسعه صادرات به روسیه هستند؛ بنابراین ایران نباید این فرصت تاریخی را از دست بدهد و مسئولان امر در تلاش برای رفع موانع بانکی و ارتباطی صادرات به روسیه هستند.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر هیئت بلندپایه تجاری استان به روسیه دو توافق‌نامه مهم و دقیق میان اتاق بازرگانی اصفهان با اتاق‌های بازرگانی مسکو و سن‌پترزبورگ امضا شد، افزود: مقرر شد اتاق اصفهان و مسکو مراکزی در شهرهای مقابل ایجاد کنند و امیدوارم بتوانیم از این فرصت به‌خوبی بهره ببریم.
رجالی درباره چالش‌های تأمین مالی با استفاده از اوراق گام گفت: بالا رفتن هزینه اوراق گام به‌واسطه مالیات اصلاً با شرایط اقتصادی کشور و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی هم‌خوانی ندارد؛ بنابراین تسویه بدهی مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی از طریق اوراق گام کمترین خواسته آنها از بانک مرکزی است و باید تسهیلات بیشتری به فعالان اقتصادی ارائه شود.
وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های مطلوب و نیروی انسانی لازم برای اجرای طرح‌های ملی مانند سامانه جامع تجارت ادامه داد: سرعت رفع مشکلات این سامانه‌ها مطلوب نیست و این روندها باید سرعت گیرد.رجالی در ادامه توضیحاتی پیرامون تأثیر اتفاقات اخیر کشور بر اقتصاد و صنایع ارائه کرد.
امکان تأمین مالی با اوراق گام بدون نیاز به تنزیل در بازار سرمایه
حمید آذرمند، مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی نیز درباره دغدغه بنگاه‌های اقتصادی درخصوص بالا بودن نرخ تمام‌شده اوراق گام بیان کرد: اوراق گام ابزار بازار سرمایه نیست و برای بازار پول طراحی شده و کارکرد اصلی آن انتقال در زنجیره برای خرید مواد اولیه و خدمات است. این اوراق به‌راحتی و بدون کارمزد امکان انتقال به حلقه قبل را دارد و امکان خردشوندگی، تضمین بانکی و انتقال نامحدود در زنجیره را دارد.
وی با بیان اینکه امکان خرید ارز در سامانه نیما نیز به‌زودی برای استفاده‌کنندگان از اوراق گام در ابتدای زنجیره تولید برای خرید مواد اولیه فراهم می‌شود، افزود: با این اوصاف نیازی به تنزیل سرمایه در بازار سرمایه وجود ندارد و هزینه تأمین مالی با این ابزار همان 2.2 درصد کارمزد ابتدایی خواهد بود.
آذرمند ادامه داد: تسویه بدهی مالیاتی و بدهی بنگاه‌های اقتصادی به تأمین اجتماعی از طریق اوراق گام نیز مصوب شده که در تلاش برای اجرایی شدن این مصوبه هستیم. با مصوبه شورای پول و اعتبار حد اعتباری اوراق گام بنگاه‌های اقتصادی نیز از 120 درصد به 200 درصد فروش سال قبل افزایش یافت. همچنین در حال تدوین بسته‌های تشویقی برای بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستیم و برای دریافت پیشنهادات اصلاحی فعالان اقتصادی آمادگی داریم.
میز خدمت ویژه اوراق گام در استانداری اصفهان راه‌اندازی می‌شود
امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی میز خدمت ویژه اوراق گام در اداره‌کل سرمایه‌گذاری استانداری از هفته آینده، به برخی مزایای این ابزار تأمین مالی نسبت به تسهیلات بانکی اشاره کرد.
وی تکمیل زنجیره ارزش نساجی را یکی از 9 پیشران شناسایی‌شده اقتصاد استان دانست و افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه تأمین زیرساخت‌های لازم برای شهرک پوشاک، نرخ زمین برای تشویق سرمایه‌گذاران باید کاهش می‌یافت که در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شده تا هزینه زمین جبران شود. همچنین درخصوص شهرک پوشاک از بحث صنفی فاصله گرفته و بر ایجاد ناحیه صنعتی تأکید کردیم و شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال پیگیری ایجاد این ناحیه صنعتی است.
نقش با اشاره به موافقت ضمنی سازمان محیط زیست برای ایجاد شهرک پوشاک اصفهان گفت: اگر مجوزات و استعلام‌های لازم گرفته شود، مجوز شورای برنامه‌ریزی استان نیز ظرف حداکثر یک ماه اخذ خواهد شد.
ارائه خدمات مطلوب به فعالان اقتصادی در گرو ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت
همچنین امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با ابراز امیدواری برای تأمین عمده سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی استان از طریق تأمین مالی زنجیره تولید گفت: شاید زمانی نیاز شد اوراق گام در بازار سرمایه تنزیل شود، بنابراین باید به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شود تا انگیزه فعالان اقتصادی برای استفاده از این اوراق افزایش یابد.
وی با تأکید بر ثبت تمام فعالیت‌های هر فعال اقتصادی در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش افزود: این امر به افزایش شفافیت و استخراج آمار درست و به‌روز برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کند. دولت سیزدهم و وزارت صمت عزم جدی برای اجرای این طرح دارند، اما ممکن است بارگذاری این همه اطلاعات در یک سامانه با موانعی مواجه شود؛ بنابراین زیرساخت‌های لازم باید تقویت و برای هر کالا شناسه یکتا تعریف شود که ممکن است کمی زمان‌بر باشد. در این بازه زمانی با فعالان اقتصادی همراهی می‌کنیم، اما فعالانی که هنوز در این سامانه ثبت‌نام نکرده و کد نقش دریافت نکرده‌اند با مشکل مواجه خواهند شد. پس برای به ثمر رسیدن این طرح به همراهی تمام فعالان اقتصادی نیاز داریم.
مزایای تأمین مالی زنجیره تولید برای بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌‌ها و اقتصاد کلان کشور
سیدآرش امامی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به معایب ساختار فعلی تأمین مالی سرمایه در گردش در کشورمان از جمله تمرکز ارائه تسهیلات بانکی در استان تهران گفت: در سال 1400 کمتر از 10 درصد سرمایه‌گذاری در صنایع کشور به‌واسطه فروش اوراق اتفاق افتاده که نشان‌دهنده ضعف در استفاده از این راهکار تأمین مالی است.
وی با بیان اینکه 65 درصد تسهیلات بانکی در سال 1400 صرف تأمین سرمایه در گردش صنایع و بنگاه‌های اقتصادی شده، درباره سازوکارهای تأمین مالی زنجیره تولید افزود: در این رویکرد نوین بانک تسهیلاتی به کل زنجیره تأمین می‌دهد که یکی از راهکارهای آن اوراق گام است. تأمین مالی زنجیره تولید هم برای بانک‌‌ها و هم برای بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد کلان کشور مزایایی در بر دارد.
امامی در ادامه به تشریح مدل ارائه اوراق گام در صنعت نساجی و پوشاک پرداخت و خریدار نهایی را هدف اصلی ارائه این اوراق در حوزه پوشاک دانست.
لزوم رفع ابهام طرح ‌تأمین مالی زنجیره تولید برای فعالان اقتصادی
رشید ساعدی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان اصفهان نیز با بیان اینکه چند بانک استان نسبت به صدور اوراق گام اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار شده اما تعداد تقاضای فعالان اقتصادی استان برای دریافت این اوراق هنوز اندک است؛ بنابراین ابهامات این طرح باید رفع شود تا کم‌کم به پیشرفت مطلوب برسد.
در ادامه رسول سواری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان توضیحاتی پیرامون مکان‌یابی شهرک پوشاک ارائه و تأکید کرد راه‌اندازی این شهرک نیاز به پیگیری مداوم دستگاه‌های اجرایی استان دارد.
در ادامه این نشست اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی به طرح دغدغه‌ها و پرسش‌های خود پیرامون طرح تأمین زنجیره مالی زنجیره تولید و اوراق گام پرداختند. همچنین آخرین وضعیت احداث شهرک پوشاک، ذوب و لاستیک استان بررسی شد.
آلبوم تصاویر چهاردهمین جلسه کمیسیون صنایع