تاریخ : پنجشنبه 26 آبان 1401
کد 5918

در راستای مسئولیت اجتماعی انجام گرفت

اتاق بازرگانی اصفهان؛ خانه محیط زیست مرکز استان

۱۱ خانه‌ محیط ‌زیست استان با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط‌ زیست کشور و جمعی از مسئولان و فعالان محیط‌ زیست اصفهان افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم محیط زیست را سرمایه عظیمی از جانب خداوند متعال دانست و گفت: حفاظت و حراست از محیط زیست یک وظیفه همگانی است.
مسعودگلشیرازی حراست از محیط زیست را یک اقدام مردمی بیان و تصریح کرد: افراد از کودکی باید در این حوزه آموزش ببینند.
وی با تاکید بر اینکه باید هر خانه‌ای، یک خانه محیط زیست باشد افزود: تنها در این صورت می توان محیط زیست را برای آیندگان حفظ کرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در ادامه ضمن تقدیر از تلاش فعالان حوزه محیط زیست استان گفت: در صورت آسیب به محیط زیست حیات، عمر، درآمد و زندگی مردم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.
گلشیرازی خطاب به فعالان اقتصادی و صنعتگران و کارآفرینان گفت: اقتصاد برای ما مهم است منوط به اینکه مولفه‌های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان پیوست فعالیت‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد
خانه‌‌های محیط‌ زیستمحل تجمع تفکرات مردمی و مسئولان
نورالله مرادی
، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست کشور نیز با بیان اینکه محیط ‌زیست یکی از مباحث مورد توجه کارگزاران در دولت جدید و یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور است گفت: خانه‌های محیط‌ زیست به آموزش و مشارکت‌های مردمی توجه ویژه دارد.
وی با اشاره به اینکه باید بسترهایی برای مردمی سازی محیط‌ زیست طراحی می‌کردیم، افزود: به این نتیجه رسیدیم که خانه‌های محیط‌ زیست می‌توانند بستر اصلی حل معضلات و مطالبه‌گری‌ها در هر منطقه باشند و فرصت‌هایی را برای مردم فراهم کنند تا دغدغه‌هایی که به ذهنشان می‌رسد را به استانداردهای جهانی تبدیل کنند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط‌ زیست کشور گفت: برای گفت‌وگو و بیان راه‌های عبور از مشکلات نیاز داشتیم مکانی را فراهم کنیم تا گرد هم آییم و با این ایده خانه‌های محیط ‌زیست شکل گرفت و خوشبختانه اصفهان در این زمینه پیشرو بوده است.
وی افزود: امروز هم ‌خانه‌های محیط‌ زیست تمام مطالبه گری که لازم است را از دستگاه‌های مسئول دنبال می‌کنند و به همکاران ما مشاوره خواهند داد. قطعاً از این طریق جلوی بسیاری از  تخریب‌ها گرفته خواهد شد.
مرادی خانه‌ محیط‌ زیست را محل تجمع تفکرات مردمی و مسئولان دانست و ابراز امیدواری کرد با فعالیت این خانه‌ها محیط‌ زیست کشور را با سلامت و شاخص‌های لازم تحویل  آیندگان دهیم.
عوارض آلایندگی باید صرف رفع آلایندگی صنایع شود
همچنین مجتبی کاروان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این برنامه با بیان اینکه با توجه به برخوردار نامیدن استان اصفهان و حجم گسترده صنایع و وسعت استان متاسفانه به یکی از آلوده‌ترین استان‌های کشور تبدیل شده است افزود:در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان فعالیت های متعددی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام شده است که منجر به شکل گیری اتفاقات خوبی شد.
وی تصریح کرد: موضوع محیط زیست و مشکلات آلودگی استان مکررا و متعددا مورد توجه و پیگیری اتاق بازرگانی قرار گرفته است و باید توجه داشت در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه اصفهان، سلامتی مردم است.
نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دلیل اصلی پیشرو بودن پارلمان بخش خصوصی اصفهان از میزبانی خانه محیط زیست این است که مردم دغدغه سلامت خود و خانواده خود را دارند. باید شرایطی ایجاد شود که مشکل سلامتی که حداقل نیاز یک شهروند است، برطرف شود.
کاروان بخش عمده آلودگی شهر و کشور را مربوط به خودروهای تولیدی دانست و افزود: با وجود اینکه فرهنگسازی در حوزه محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است اما لازم است سازمان محیط زیست مسایلی مانند تولید خودروها و سوخت  غیراستاندارد را به جد پیگیری کند.
وی بر ضرورت صرف عوارض آلایندگی برای جلوگیری از آلودگی صنایع تاکید و تصریح کرد: در تمامی کشورها صندوق های محیط زیست برای سوق دادن صنایع به سمت رفع آلودگی شکل گرفته است ولی زمانی که سلامت مردم یک شهر در حال تهدید شدن است صنایع بزرگ آلاینده به چه کار می آیند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از اینکه نباید از عوارض آلایندگی برای پوشش هزینه ها استفاده کرد گفت: سازمان محیط زیست باید حافظ سلامت مردم باشد و جلوی تولیداتی که سلامت مردم را تحت الشعاع قرار می دهند بگیرد.
انتقال دانش و تجارب محیط زیستی و مردمی شدن تصمیمات از ویژگی‌های خانه محیط زیست
احمدرضا لاهیجان زاده
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان نیز در این برنامه ضمن تاکید بر ضرورت نهادینه شدن عدم آسیب به محیط زیست در فرهنگ مردم کشورمان گفت: تفاوت خانه محیط زیست با فعالیت های قبلی انجام شده عدم محدودیت در ایجاد آن بوده و می تواند در هر منطقه شهر، استان و محله ای ایجاد شود.
وی انتقال دانش و تجارب محیط زیستی و مردمی شدن تصمیمات این حوزه و ارایه پیشنهادات از سوی شهروندان در راستای ارتقاء وضعیت محیط زیست و بستری برای نهادینه کردن مسایل زیست محیطی در میان آحاد جامعه را از ویژگی‌های خانه‌های محیط زیست معرفی کرد.
لاهیجان زاده گفت:سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در راستای هم افزایی عمومی ضمن بهره مندی از حداکثر بسترهای حمایتی و قانونی اقدام به مردمی سازی امور مرتبط با حفظ و ارتقاء فرهنگ محیط زیست کرده است و خانه‌های محیط زیست از جمله اقدامات موثر در این حوزه هستند که ضمن تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌ها، نهادها شرکت‌ها و اشخاص بستر گسترده ای برای رشد دانش و مهارت‌های زیست محیطی در بین عموم مردم ایجاد می نمایند. که استان اصفهان به عنوانی استانی پیشرو در زمینه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توانسته است در مرحله نخست با هماهنگی 5 شهرستان به تاسیس 11 خانه محیط زیست بپردازد و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی اصفهان خانه محیط زیست مرکز استان معرفی شده است.  
در ادامه این برنامه 11خانه محیط زیست استان در اتاق بازرگانی اصفهان، شهرداری گلشهر، هنرستان های شهید بهشتی و بانو قائدی، پژوهش سرای دانش آموزی شهید حجتی، دبیرستان اقتصاد، فرهنگسرای استاد همایی، پژوهش سرای فضیلی، موزه تنوع زیستی و فرهنگی سمیرم، موزه مردم شناسی ورزنه و سرمحیط بانی تالاب گاوخونی افتتاح شد.
 
آلبوم تصاویر اتاق بازرگانی اصفهان؛ خانه محیط زیست مرکز استان