تاریخ : سه شنبه 24 آبان 1401
کد 5911

برگزاری هشتمین اجلاس مدیران معدنی و زمین شناسی کشورهای عضو سازمان اکو در اتاق بازرگانی اصفهان

هشتمین اجلاس مدیران معدنی و زمین شناسی کشورهای عضو سازمان اکو در اتاق بازرگانی اصفهان در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان در این اجلاس، ضمن خوشامدگویی به حاضرین در جلسه دلیل علاقمندی اتاق بازرگانی به میزبانی این اجلاس را اهمیت بخش معدن در توسعه اقتصادی کشورهای منطقه بیان کرد و افزود: از سوی دیگر به دلیل اینکه اکو نهادی منطقه ‌ای است و کشورهای عضو آن از لحاظ جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستند، از نظر زمین شناسی و معدنی نیز ارتباط و درهم آمیختگی بالایی دارند که از این حیث می تواند زمینه مناسبی را برای همکاری بهتر کشورهای عضو فراهم کند.
وی از وجود برنامه‌های توسعه‌ای مکمل یکدیگر دربخش‌های معدنی کشورهای عضو در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها منجربه رونق بیشتر و تامین مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع کشور در این حوزه شود.
احسان شهیر مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این اجلاس با بیان اینکه هماهنگی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی استان اصفهان به عنوان یکی از پرپتانسیل‌ترین استان‌های کشور بسیار بالا می باشد افزود: ارتباط موثر میان فرصت‌های بخش معدنی استان و کشور با کشورهای عضو اکو، زمینه ساز تحولات عظیم است.
وی رویکرد اجلاس مدیران معدنی و زمین شناسی کشورهای عضو سازمان اکو از منظر حاکمیت را رویکردی استراتژیک و همه جانبه متناسب با زمان، مکان و متمرکز بر توانمندی‌های موجود دانست.
شهیر ضمن ابراز امیدواری تاثیر این رویداد برای ایجاد تحول در سطح تعاملات میان کشورهای عضو گفت: استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و برخورداری ازظرفیت‌های ویژه معدنی می تواند مقدمه خوبی برای هم افزایی در این حوزه باشد زیرا هم افزایی رمز پیروزی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از گذشته بوده است.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این اجلاس گفت: ایران اکنون به کشوری قدرتمند در بسیاری از زیرساخت‌ها و موضوعات مرتبط با زمین شناسی، اکتشاف ، استخراج و فراوری به ویژه با فناوری های روز و شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شده است و ظرفیت های بالایی در این زمینه وجود دارد.
امیرحسین کمیلی با بیان اینکه امیدواریم همکاری‌های آتی کشورهای عضو اکو جدی‌تر و عملیاتی‌تر باشد از اعلام آمادگی استان اصفهان برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اکتشاف، استخراج و فراوری و حتی مشارکت درایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک به منظور فراوری مواد معدنی در ایران و یا دیگر کشورهای عضو خبر داد.
وی سازمان اکو را یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب برای همکاری‌های منطقه ای دانست و گفت: با وجود منابع غنی و فراوان مواد معدنی در کشورهای عضو اکو، با عزمی بالا می توان به موفقیت‌های بالایی در زمینه شناسایی و برداشت و فراوری مواد معدنی رسید و ارزش افزوده این اقدام را متوجه ملت‌های منطقه نمود.
در ابتدای این اجلاس نیز Huseyin Avni Bicakliمعاون دبیرکل اکو مستقر در ایران گفت: انتظار داریم در دوران پساکرونا استفاده از مواد معدنی در اقتصادهای در حال توسعه که با نرخ سریع‌تری نسبت به اقتصادهای توسعه‌یافته در حال رشد هستند، افزایش یابد.
وی افزود: در حالی که تقاضا برای مواد معدنی مورد استفاده در صنایع سنتی و کاربران نهایی به رشد خود ادامه خواهند داد، تحت‌الشعاع مصرف، ساخت‌وسازو تولید و کشاورزی، تقاضاهای جدید نیز در حال مطرح شدن است.
معاون دبیرکل اکو در ایران تصریح کرد:این امر با تکیه بر حرکت به سوی انتشار کمتر آلاینده‌ها، انرژی تجدیدپذیر و ذخیره انرژی، برقی شدن حمل و نقل، فناوری‌های دیجیتال و چهارمین انقلاب صنعتی، تقاضای رو به رشد سریع برای مواد معدنی حیاتی و تقاضای فزون‌یافته برای مواد معدنی سنتی مانند مس، نیکل، آلومینیوم و قلع بزرگترین تغییر در بازارهای مواد معدنی برای چندین دهه به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه بسیاری از معیارها توسط ملت‌های پیشرو در زمینه مواد معدنی و نیز سازمان‌های مواد معدنی در جای دیگر تعیین شده، تصریح کرد: این امر فرصتی را برای اکو به منظور بهره برداری حداکثری و استفاده بردن از شیوه‌های پیشرو در جهان و انطباق آنها متناسب با شرایط منطقه‌ای، ضمن اجرای بهبود مستمر برای همگام بودن با انتظارات در حال تحول فراهم می‌کند.
معاون مدیرکل اکو در ایران با بیان اینکه همکاری در حوزه مواد معدنی یک مولفه کلیدی استراتژی اکو در خصوص رشد اقتصادی پایدار است تصریح کرد: منطقه ما را قادر خواهد ساخت تا با هم برای فراهم کردن سرمایه‌گذاری مواد معدنی، رشد بخش مواد معدنی، گسترش تجارت و تضمین رویکردهای پایدار نسبت به توسعه مواد معدنی همکاری کنیم.
.Huseyin Avni Bicakli در پایان سخنان خود گفت: دبیرخانه اکو متعهد به اتخاذ اقدامات عمل‌گرایانه لازم و مورد نیاز برای اجرای اقدامات پیشنهادی مشخص شما بوده و در همین راستا از هیچ تلاش و سیاستی برای آماده‌سازی زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های منطقه‌ای دریغ نخواهیم کرد.
شایان ذکر است اجلاس مدیران معدنی و زمین شناسی کشورهای عضو سازمان اکو  23 الی 26 آبان 1401 با حضور مدیران معدنی و زمین شناسی هفت کشور پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
 در این اجلاس درخواست تشکیل دبیرخانه ای مشترک در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان برای تبادل اطلاعات، پذیرش هیئت‌های اجرایی و علمی، برگزاری تورهای صنعتی و عرضه خدمات فرآوری، زیر نظر دبیرخانه اکو به تصویب رسید.
 
آلبوم تصاویر برگزاری هشتمین اجلاس مدیران معدنی و زمین شناسی کشورهای عضو سازمان اکو در اتاق بازرگانی اصفهان