تاریخ : يکشنبه 17 مهر 1401
کد 5752

در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان تاکید شد

توسعه صنعت گردشگری بدون مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود

ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری استان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهنام ابراهیمی دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان در این برنامه با اشاره به سهم خدمات و صنعت گردشگری در تحقق اهداف توسعه ای کشور به ویژه افق 1404 تصریح کرد: بر اساس این برنامه لازم است بیش از 80 درصد اشتغال و ارزش افزوده  استان و کشور به حوزه خدمات تخصیص یابد، این در حالی است که در حال حاضر بخش خدمات تنها سهم 50.3 درصدی از اقتصاد استان را دارا می باشد  که توسعه گردشگری می تواند بخش قابل توجهی از این شکاف را مرتفع نماید.
وی افزود: آمار300 هزار نفر گردشگر خارجی در شش ماهه نخست سالجاری با اینکه نسبت به شرایط پساکرونا و آمار سال‌های گذشته عددی روبه جلو است؛ ولی با وضعیت ایده آل و اهداف برنامه ششم توسعه و افق 1404  فاصله زیادی دارد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کمک به رونق صنعت گردشگری گفت: بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تقویم گردشگری استان به منظور کمک به توسعه پایدار گردشگری استان به ویژه در فصول کم متقاضی ( low season)  در حال تدوین و تکمیل است.
ابراهیمی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت میهمان پذیری در استان برای توسعه گردشگری تصریح کرد:  تحقق این امر نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید بخش خصوصی برای ایجاد هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی و گردشگری است که بالا بودن قیمت زمین در حاشیه رودخانه زاینده رود و خیابان چهارباغ  و میدان نقش جهان به یکی از چالش‌های توسعه سرمایه گذاری در این بخش تبدیل شده است.
وی اجرای طرح اجاره بلند مدت زمین‌های دولتی محور رودخانه به فعالان صنعت گردشگری را در کاهش هزینه تامین زمین مورد نیاز هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری حایز اهمیت دانست و گفت: طرح‌هایی از این قبیل در کنار اعطای تسهیلات بلندمدت کم بهره، بخشودگی یا کاهش عوارض ساخت و... می تواند در رونق این صنعت موثر واقع شود.
 دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه توسعه زیرساخت‌های حوزه گردشگری مانند راه اندازی قطار سریع السیر را گامی رو به جلو برای توسعه صنعت گردشگری بیان و تصریح کرد: تعطیلات آخر هفته دو روزه نیز از پیشنهادات جدی پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای رونق پایدار گردشگری داخلی است.
ابراهیمی عدم جذب سرمایه گذاری خارجی، طولانی و پیچیده بودن فرآیندهای صدور مجوز ، ناتمام بودن پروژه‌های سرمایه گذاری مرتبط با این صنعت، دوروزه نبودن تعطیلات آخر هفته و افزایش چندین برابری تعرفه‌های آب، خدمات دفع فاضلاب و افزایش ظرفیت هتل‌های استان را از دیگر مشکلات این صنعت نام برد.
علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این برنامه با بیان اینکه وضعیت صنعت گردشگری استان از اسفندماه 1400 و بهار 1401 مطلوب بوده است افزود: وضعیت اشغال مراکز اقامتی اصفهان در ایام پیک تعطیلات تا پایان تابستان بالغ بر نود درصد بوده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت ورودی ما در حوزه گردشگران خارجی نیز نسبت به سال‌های گذشته مطلوب‌تر شده و در طول 6 ماه نخست سال 1401 بالغ بر 300 هزار نفر بوده است.
ایزدی با اشاره به تاثیر مخرب پاندمی کرونا بر صنعت گردشگری جهان گفت: بر اساس افق صنعت گردشگری سال 1404 باید 20 میلیون نفر گردشگر محقق شود که از این میزان قریب 11 درصد سهم استان اصفهان است. این در حالی است که با این وضعیت مطلوب حتی در حوزه تامین زیرساخت‌ها نیز با مشکلاتی روبه رو هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه استان اصفهان در شبانه روز امکان اسکان بالغ بر 30 هزار نفر را دارد افزود: تاکنون در حدود 250 موافقت اصولی تاسیس اقامتگاه در قالب 17 تاسیسات گردشگری صادر شده که با اجرای آن قریب به 8هزار تخت به ظرفیت اسکان استان اضافه خواهد شد.
ایزدی تخصیص تسهیلات تبصره 18 به مجموعه‌های گردشگری را یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم دانست و اظهار داشت: تعامل ایجاد شده بین دستگاه‌های مختلف حوزه گردشگری نیز اقدام مطلوب دیگری است که در حوزه گردشگری استان در حال وقوع است . همچنین در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان خارج از ضوابط طرح تفصیلی مجوز ساخت سه طبقه مازاد به مجموعه تاسیسات گردشگری داده می شود که بزودی ابلاغ خواهد شد.
وی از معافیت 99درصدی عوارض ساخت هتل‌های در حال ساخت در سال 1401 طبق مصوبه شهرداری، شورای شهر و معاونت عمرانی استانداری خبر داد و آنرا خبر خوشی برای سرمایه گذاران این حوزه دانست.
ایزدی شرط رسیدن به توسعه پایدار در بخش گردشگری را ورود جدی بخش خصوصی به این حوزه دانست و تصریح کرد: بدون مشارکت بخش خصوصی توسعه صنعت گردشگری محقق نخواهد شد و عدم حمایت درست از فعالان بخش خصوصی مانع تحقق چشم انداز صنعت گردشگری است.
 وی در ادامه وجود مهمانسراهای ادارات دولتی را نیز تهدیدی جدی برای اقتصاد گردشگری استان دانست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر اینکه بخش عمده مشکلات حوزه گردشگری به صورت تعاملی قابل حل می باشد افزود: زمان حاضر دوره طلایی حمایت از مجموعه میراث فرهنگی، صنعت گردشگری و صنایع دستی بوده و آغاز راهی برای افزایش سهم در این حوزه است که با معضلاتی از جمله مشکلات زیرساختی روبه رو است که در حال پیگیری آن هستیم. وی با بیان اینکه موضوع تسری تعطیلی پنجشنبه‌ها ازاستان‌های تهران و خوزستان به سراسر کشور از سوی وزارت میراث فرهنگی به دولت ارایه شده گفت: این امر در تعمیم فصول و نقاط گردشگری تاثیرگذار خواهد بود.

 
آلبوم تصاویر توسعه صنعت گردشگری بدون مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود