تاریخ : پنجشنبه 13 مرداد 1401
کد 5501

برخی تبصره‌های لایحه اصلاح قانون امور گمرکی مخل صادرات است

جلسه بررسی و ارائه پیشنهادات درباره متن اولیه لایحه اصلاح قانون امور گمرکی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و پیشنهادات بهبود لایحه در راستای توسعه صادرات و تسهیل واردات کالاهای ضروری به کشور ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: هدف از ارائه پیشنهادات کمیسیون برای اصلاح متن اولیه لایحه اصلاح قانون امور گمرکی رسیدن به قانونی است که منجر به تسهیل صادرات و جلوگیری از قاچاق واقعی شود.
همچنین سیدصادق علامه دبیر کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به بررسی قانون امور گمرکی در جلسات کارشناسی این کمیسیون بیان کرد: بندهایی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با قانون امور گمرکی مغایرت دارد. همچنین قانون در برخی بخش‌ها به جزئیات هم ورود کرده که بهتر است در دستورالعمل‌های اجرایی ذکر شود تا از انعطاف لازم برای پاسخگویی به وضعیت ناپایدار اقتصاد برخوردار باشد. همچنین توجه قانون جدید امور گمرکی به موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضروری به نظر می‌رسد.
علیرضا دیان اردستانی، معاون گمرکی گمرکات استان اصفهان نیز اظهار داشت: برخی مواد قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز کالاهایی که از مجراهای قانونی وارد می‌شود را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اجرای جزء به جزء این قوانین جدید در کنار قانون امور گمرکی احتمال دارد واردکنندگان و صادرکنندگان را متضرر کند؛ بنابراین مجریان باید آشنایی کاملی با زیر و بم قوانین داشته و اشکالات قانون امور گمرکی نیز با در نظر گرفتن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز رفع شود.
وی با تأکید بر پرهیز از اهمال از سوی بازرگانان و تجار در اظهار صحیح کالاها افزود: تجار و تولیدکنندگان حتماً پیش از اظهار، کالاهای خود را بررسی کرده و اگر نیاز به اصلاح ثبت سفارش یا اصلاح اسناد وجود داشت تا پیش از اظهار انجام دهند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید و سابقه و خوشنامی آنها زیرسوال نرود.
علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به مواد پیشنهادی این کمیسیون برای ارائه به اتاق بازرگانی ایران و مجلس شورای اسلامی به‌منظور تسهیل تجارت گفت: در ماده 2 متن اولیه لایحه اصلاح قانون امور گمرکی به عبارت «اشخاص مجاز» اشاره شده که قرار است به این افراد برای واردات و صادرات مزیت‌هایی داده شود و گمرک ایران آیین‌نامه تشخیص اشخاص مجاز را در قالب این لایحه تصویب کند؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل مشابه با آنچه در خصوص فعالان مجاز اقتصادی به وجود آمد، پیشنهاد ما این است علاوه بر گمرک، اتاق بازرگانی ایران نیز در تدوین آیین‌نامه تشخیص صلاحیت اشخاص مجاز مشارکت داشته باشد.
در ادامه سایر پیشنهادات کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان درباره این لایحه مطرح شد که شامل اعمال مجدد معافیت‌های گمرکی برای ورود ماشین‌آلات خط تولید که تولید داخل ندارند، اعمال نرخ ارز ماهیانه برای ارزش‌گذاری گمرکی کالای ورودی، شفاف‌سازی چگونگی محرز شدن بروز مشکل برای کالای عبوری توسط یک آیین‌نامه اجرایی، حذف رفع تعهد ارزی از قیمت اولیه کالاهای ورودی به‌خصوص برای کالاهای ورود موقت، حذف جریمه درصدی و اعمال جریمه انتظامی برای اظهارهای متناقض در گمرک بود.
همچنین تعدادی از حاضران تأکید کردند برخی تبصره‌های لایحه اصلاح قانون امور گمرکی ضد صادرات است و مقرر شد پیشنهاداتی برای اصلاح این موارد ارائه شود.

 
آلبوم تصاویر جلسه بررسی و ارائه پیشنهادات درباره متن اولیه لایحه اصلاح قانون امور گمرکی