تاریخ : دوشنبه 10 مرداد 1401
کد 5490

در جلسه بررسی مشکلات فعالان بازار سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

سلب اعتماد از بازار سرمایه با تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه

جلسه بررسی مشکلات فعالان بازار سرمایه اصفهان با حضور مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و اعضای کمیته بورس اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه مجتبی کاروان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران و نایب‌ رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مطالبات فعالان بازار سرمایه استان اظهار داشت: برخی اتفاقات سلسله‌وار در سال‌های اخیر بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار داد و در ادامه انتظار این بود آرامش به بازار برگردد اما اتفاقاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری این بازار را مجدداً تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تلاش می‌کنیم در این زمینه جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار کنیم چون چنین اقداماتی به جز خسارت مضاعف بر بدنه بازار سرمایه نتیجه دیگری ندارد.
وی با اشاره به تأثیر تصمیمات خلق‌الساعه بر بازار سرمایه و مطالبه‌گری مستمر بخش خصوصی برای بهبود وضعیت این بازار افزود: بازار سرمایه آیینه تمام‌نمای اقتصاد هر کشور است و زمانی که این بازار بیمار باشد شاهد بروز مشکل در حوزه‌های اقتصاد نیز خواهیم بود که رفع بخشی از این مشکلات بر عهده مدیران بازار سرمایه است.
کاروان با اشاره به همراهی مطلوب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما رفع بخش عمده این مشکلات در حوزه مجموعه بازار سرمایه نیست و در گرو تصمیمات وزارت صمت و بانک مرکزی است. متأسفانه شاهد برخی تصمیم‌گیری‌ها بدون توجه به تأثیر آن بر سایر حوزه‌ها هستیم که موجب بی‌انگیزگی فعالان بازار سرمایه در کشور از جمله استان اصفهان شده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سلب اعتماد از بازار سرمایه در نتیجه این تصمیمات تصریح کرد: این اعتماد باید دوباره به بازار سرمایه برگردد که البته روندی دشوار و زمان‌بر است.
میثم فدائی واحد، مدیرعامل فرابورس ایران نیز درباره اثرات قیمت‌گذاری دستوری گفت: با وجود تلاش‌هایی که در جریان است مدیران اقتصادی متعددی درباره قیمت‌گذاری دستوری تصمیم‌گیر هستند و این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: یک بار تصمیم گرفتیم با تصویب یک قانون بازگشایی‌ها را فرمولیزه کنیم اما این امر نیز چالش‌های بیشتری برای بازار سرمایه به‌دنبال دارد که البته در این زمینه باز هم تلاش می‌کنیم.
فدائی بیان کرد: دغدغه فعالان بازار سرمایه درباره توقف طولانی‌مدت نمادها درست است، اما باز شدن برخی از این نمادها تنها در اختیار فرابورس نیست.
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: عرضه اولیه صرفاً به صندوق‌ها قطعاً مطلوب ما نیست؛ بلکه مدل مطلوب این است که تمام منابع عرضه به داخل شرکت برود و کشف قیمت توسط افراد حرفه‌ای انجام و سایر مردم با همان قیمت به این عرضه ورود کنند که در ادامه و پس اجرای محدود این مدل، با این روش موافقت نشد.
در ادامه این جلسه فعالان بازار سرمایه اصفهان به بیان مطالبات و مشکلات خود پرداختند که تصمیمات متفاوت نهادهای تصمیم‌گیر و قانون‌گذار درباره بازار سرمایه، قیمت‌گذاری دستوری که پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را از بین می‌برد، نظارت سلیقه‌ای بر بورس و فرابورس، لزوم تدوین تقویم برای عرضه‌‌های اولیه، لزوم تسهیل مجوزهای افزایش سرمایه، لزوم تفکیک تحلیل‌گران شناخته‌شده بازار سرمایه از فعالان بورسی بدون دانش مجازی، تأثیر تصمیمات یک‌شبه بر بازار سرمایه، لزوم ارائه آپشن‌های پوشش ریسک، نگرانی درباره آینده صندوق‌های با سرمایه ثابت، لزوم اصلاح قوانین برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای در زمینه بازگشایی و بستن نمادها، لزوم مطالبه‌گری مدیران بورس و فرابورس از نهادهای بالادستی، لزوم بهبود ساختار هسته معاملات، ضرورت حرکت از بازارگردانی به سوی بازارسازی، ضعف تحلیل در بازار سرمایه و فراهم کردن سازوکار پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی از جمله این موارد بود که از سوی مدیرعامل شرکت فرابورس پاسخ داده شد.
در پایان نیز مقرر شد پیشنهادات و راهکارهای فعالان بازار سرمایه اصفهان به‌صورت مدون برای طرح در جلسه کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ارائه شود.

 
آلبوم تصاویر جلسه بررسی مشکلات فعالان بازار سرمایه در اتاق بازرگانی اصفهان